• 0

Factoring

Volgens mij is dit een mogelijkheid (welke reeds een aantal keer besproken is op HL) die de moeite waard is voor (startende) bedrijven met veel debiteuren.

 

In mijn eigen bedrijf had ik af en toe het probleem dat het wachten op betaling van debiteuren zo lang duurde dat ik zelf dingen moest gaan voor financieren.

 

Op http://www.creditbroker.nl/ kan je informatie vinden over factoring.

 

Heeft iemand hier ervaringen mee of een opvatting hier over? Het is en blijft tenslotte een lening...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Gast Hans Pragt

Als makelaar op het gebied van factoring moet ik een paar kanttekeningen plaatsen: factoring kan inderdaad een prima oplossing zijn om liquide te blijven. Met name voor snelle groeiers een ideale oplossing omdat de hoogte van de financiering alleen beperkt wordt door de hoogte van de debiteurenportefeuille.

 

Echter als financieringsoplossing voor starters zijn er twee belangrijke drempels:

1) de meeste factormaatschappijen hebben helaas niet zoveel interesse in starters en willen vaak jaarstukken van meerdere jaren kunnen inzien. Eigenlijk krom, want juist de gegoedheid van de afnemers zou het kriteria moeten zijn, mits de facturen voldoende hard en goed onderbouwd zijn.

2) vrijwel alle maatschappijen hanteren een ondergrens qua omzet van tenminste EUR 700K wat vaak bij startende ondernemingen niet gehaald wordt.

 

Gelukkig is er op dit moment een kentering zichtbaar waarbij onder druk van de toenemende concurrentie de maatschappijen zich wat inschikkelijker opstellen. Bovendien wint het zog. American factoring terrein; dit is een vorm waarbij de leverancier individuele facturen aan de factormaatschappij verkoopt tegen contante middelen. Geen goedkope, maar wel een effectieve oplossing.

 

Factoring blijft voor veel bedrijven een uitstekend financieringsmiddel. Mocht je factoring overwegen: laat je niet zonder meer door je bank bij hun eigen dochtermaatschappij naar binnen schuiven, shop goed rond en bereid je goed voor (omzetprognose, liquiditeitsprognose, onderbouwing facturen etc.).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.