• 0

Urencriterium en opleiding

Mijn vriendin is onlangs afgestudeerd als Tolk Gebarentaal. Zij is direct daarna aan de slag gegaan en werkt nu zelfstandig. Ze haalt zelf opdrachten binnen, doet haar administratie etc. (hier en daar help ik haar een beetje).

 

Nu zou het natuurlijk interessant zijn als ze al dit jaar aanspraak kan maken op zelfstandigenaftrek. Hierbij is het vanzelfsprekend de doorslaggevende vraag of ze aan de vereisten vanher urencriterium voldoet. Voor de komende jaren lijkt me dat geen probleem omdat ze dan fulltime bezig zal zijn met haar onderneming. Voor dit jaar hebben we de berekening nog niet helemaal gemaakt, maar is te verwachten dat het er om zal spannen (enige kans heeft het nog wel omdat haar onderneming reeds begin dit jaar is gestart en ze parallel aan haar studie al een aantal opdrachten gedaan heeft en met name de administratie opzetten nu heel veel werk is).

 

Op dit forum kwam ik echter de vraag tegen of uren besteedt aaneen opleiding ook niet meetellen voor het urencriterium. Het antwoord daarop was dat alle uren die worden besteedt aan werkzaamheden met het oog op het zakelijke belang van de onderneming, inderdaad mogen worden meegenomen voor de berekening van het urencriterium. Dit deed bij mij de vraag opkomen of we de uren van haar opleiding niet ook zouden mogen meenemen. Het betreft een HBO opleiding aan de Hoge School Utrecht. Zonder deze opleiding kun je geen tolk gebarentaal worden. Ergens lijkt me dit niet kunnen, maar ik check het graag even hier,

 

Ps. Misschien is het volgende nog relevant. Ik denk dat 95% van alle gebarentalen als zelfstandige werkt. Dit is dus een logische route en het ligt in de lijn der verwachting als je deze opleiding kiest dat je als je de opleiding afrond als ondernemer aan de slag gaat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frenkerdd,

 

De crux zit in deze zin:

 

Zonder deze opleiding kun je geen tolk gebarentaal worden

 

En dan met name het woordje worden. Fiscaal tellen voor de ondernemer de uren mee voor het op peil houden van de vereiste vakkennis, dus niet het opdoen van die vakkennis. Ik vrees dat ze het zonder de studie-uren moet doen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost voor dit snelle en duidelijke antwoord. Ik stel graag nog een vervolgvraag.

 

Mijn vriendin is naast haar studie en op dit moment naast haar onderneming actief in een dovenorganisatie waar zij mede een groot evenement voor doven organiseert, Dit doet zij vrijwillig en daar heeft zij veel plezier in. Ik denk echter dat ook goed te verdedigen is dat de uren drie zij in deze organisatie stopt en heeft gestopt ook zouden moeten meetellen bij de berekening van het urencriterium. Via deze werkzaamheden kan zij namelijk ook bouwen aan een netwerk in de dovenwereld en bouwt zij bekendheid op. Ik ben zeer benieuwd hoe de leden van dit forum hier tegen aan kijken en hoor graag of mensen dit als een onredelijk standpunt zien.

 

Ik lees ook graag de mening van een ieder met betrekking tot het volgende. Stel dat we uiteindelijk een urenadministratie kunnen opstellen die als volgt is opgebouwd:

 

- 30% / 40% is opgebouwd uit uren die ze daadwerkelijk heeft kunnen declareren (daadwerkelijke tolkuren zullen vermoedelijk daar weer 50% (dus 15% / 20% van het totaal) van zijn en het restant zal bestaan uit reistijd tussen de opdrachten (misschien is het percentage van de reistijd zelfs nog hoger omdat de opdrachten vaak kort zijn).

- de andere 60% / 70% bestaat dan uit:

- uren voor de organisatie

- voorbereiding opdrachten

- zoeken naar opdrachten

- administratie werkzaamheden (facturering etc.)

- alle uren voor het opzetten van de onderneming (inrichting administratie, kvk inschrijving, uitzoeken pensioen, ontwerpen website, ontwerpen visitekaartjes, aanschaf benodigdheden)

 

De daadwerkelijke feiten zullen natuurlijk ook afhangen van hoe de rest van het jaar verloopt,maar stel nu dat deze eruit zien zoals hierboven kort geschetst. Hoe schatten jullie dan de Belastingdienst in? Zal deze zich hiertegen verzetten? Zijn soortgelijke situaties in het verleden al eens geaccepteerd?

 

- edit- nog even voor de duidelijkheid. Ik ben niet van plan een urenadministratie aan elkaar te vlechten op basis van jullie antwoorden. Ik ben vooral op zoek naar een gevoel te krijgen bij wat is toegestaan en dan vooral vanuit de gedachte dat als dit bij voorbaat kansloos is of zeker gezeik gaat opleveren, dat ik mijn vriendin de moeite van het opstellen van de urenadministratie besparen (op basis van haar agenda en routeplanners zou eea wel te achterhalen moeten zijn).

Link naar reactie
  • 0

Alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming tellen mee. Die dienstbaarheid kan nog wel eens ter discussie gesteld worden. Het is dus ook zaak om te kunnen verklaren/aantonen waarom bepaalde uren een zakelijk belang dienen. Ik vind persoonlijk het argument mbt de dovenorganisatie niet heel erg sterk. krijgt ze hier opdrachten uit? Had ze dit werk ook gedaan als ze geen zelfstandig tolk was? Wellicht is een deel van die uren mee te nemen.

 

Er zijn legio voorbeelden van falen en gelijk krijgen bij het halen van die 1225 uur met al dan niet goed onderbouwde registraties en verklaringen in gevallen waarin het aantal declarabele uren ver achter bleef bij de niet declarabele uren.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat ik helemaal niet gereageerd had. Veel dank voor je antwoord.

 

Je antwoord heeft mij in ieder geval helder gemaakt dat we een goed onderbouwd verhaal moeten hebben en het anders moeten laten zitten. We hebben de administratie inmiddels wel opgezet, maar zullen eind van het jaar bekijken tot welk verhaal we komen en of op op basis van de verhaal verdedigbaar is de aftrek te claimen.

 

Wat betreft de uren voor de organisatie is trouwens grappig dat de vragen die jij stelt met 'ja' en 'misschien' te beantwoorden zijn. Ook hier moeten we denk ik nog even kijken hoe de rest van het jaar verloopt alvorens een keus te maken en misschien idd zoals jij een goede suggestie doet, een deel van de uren mee te nemen. We hebben in ieder geval smsjes en mailtjes waaruit blijkt dat het vrijwilligerswerk tot opdrachten heeft geleid goed bewaard :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.