• 0

Boekencontrole 2011

Beste allemaal,

 

Sinds 2011 heeft mijn partner een eenmanszaak gestart. Nu is het zo dat ik besloten heb om de aangifte winst zelf te doen. Ik ben zelf student fiscaal recht en het ging om een enigszins simpele aangifte, dacht ik. Hij had geen zakelijke rekening dus alles liep door elkaar heen. Nu probeerde ik het te versturen en dit lukte niet. Nu heb ik het op 31 mei van dit jaar verstuurd op een manier dat het niet juist is. Om te voorkomen dat er een verzuimboete zou komen. Mijn idee was om het zodra school begon aan mijn leraren advies te vragen of alsnog een adviseur om hulp te vragen. Nu is er inmiddels een brief binnengekomen van de belastingdienst dat er een steekproef plaatsvind bij hem over de aanvaardbaarheid van de aangifte. Ik ben me ten einde raad want ik voel me nu verantwoordelijk voor de foute aangifte en foute keuze om het niet uit te besteden. De keuze om het niet uit te besteden is gemaakt omdat er totaal geen financiële middelen waren om een adviseur te betalen. En dit jaar vanwege de crisis zo weinig is binnengekomen. Zal de belastingdienst nu een boete opleggen? Overigens is er nog geen voorlopige of definitieve aanslag vanwege het korte tijdsbestek. Heeft dit gevolgen voor mij als nog niet afgestudeerde? Ik ben van plan de bd te bellen om situatie uit te leggen, zitten hier consequenties aan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeker contact opnemen met de BD. Zo te zien ben je daar al rijkelijk laat mee. Je kunt dan meteen vragen naar de consequenties voor de incorrecte aangifte en naar de mogelijkheden om deze te herstellen. De BD heeft hier ook een webcare account, dus misschien krijg je daar nog betere tips van. Ikzelf zou daar niet op wachten en gewoon even bellen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan je in de tussentijd een correcte aangifte opstellen (zodat je die paraat hebt) en uitzoeken wat er mis ging in je eerste aangiftepoging. Tip: gebruik de zoekfunctie van dit forum om de vele topics te vinden van lotgenoten die ook vastliepen. Vaak kwam dat door de vermogensvergelijking van het aangifteprogramma en door fouten bij het invullen.

 

Hoe is het trouwens met boekjaar 2012? Het is al ruim 1 april geweest, dus kunnen we aannemen dat je IB-aangifte 2012 allang hebt ingediend?

 

Hoe heb je trouwens de boekhouding voor je partner gedaan? Direct ingevuld? Excel? Boekhoudprogramma? Waar denk je dat het fout ging?

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb de facturen op een rijtje daar zit de fout ook niet in. Kasboek en bankboek heb ik inzichtelijk gemaakt maar heb ook geen weet hoe ik het precies moet doen. Er zijn meer inkomsten binnengekomen zoals loon. En ik wist daardoor ook de onttrekking niet. Ook is er geld binnen gekomen,kleine bedragen van zijn ouders en ik weet ook niet of ik daar iets mee moet doen. Ik heb nu als privé onttrekking; ontvangsten-uitgaven. En dan is er een kleine 3000 wat het jaar erop betaald is. Nog te ontvangen bedragen. Het is een klein bedrijfje in dat jaar is er een privé auto gebruikt en de kosten daarvan heb ik 19 cent à km gerekend als autokosten.

Link naar reactie
  • 0

Waarom geeft dat jou te denken? Als ik alles al kon hoefde ik ook niet meer naar school. En ben in opleiding om het te leren. Als ik gesprekken voer met een belastingadvieseur dan hoor je ook dat ze in het begin nog niet wisten hoe of wat. De praktijk is nog altijd anders dan de theorie. Zelfs bij belastingadviesbureaus worden fouten gemaakt?! En als je bekent met de hulp bij aangifte die gedaan wordt door studenten voor particulieren met lage inkomens dan weet je vast ook dat daar heel wat fouten gemaakt worden ;)

Link naar reactie
  • 0

@Badeend: Een fiscale studie en een balans en W&V kunnen maken zijn twee heel verschillende dingen....

 

@belastingstud: maak je om een boete geen zorgen. Het is een controle in het voortraject dus boetes blijven achterwege. Zorg dat je balans en W&V gereed hebt met de onderliggende stukken dan komt het wel goed.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel. Ik hoop zelf ook dat de boete achterwegen blijft. Ik geloof ook dat ze dan kijken naar zijn vermogen mbt de boete. Zo niet dan ga ik heel veel ervaring opdoen en ga ik het wel bij de belastingrechter laten voorleggen. :) Ik weet dat het eigen schuld is maar als je geen geld hebt om het te laten invullen door een gerenommeerde fiscalist moet je wat. Verzuimboete konden we niet gebruiken dus insturen moest. Ik heb contact gehad in mei met de belastingtelefoon waar gezegd werd dat het geen enkel probleem was het later dit jaar de aangepaste versie in te sturen. Bleek dus wel problemen op te leveren. Binnen 1,5 maand kregen we al een boekencontrole aangekondigd. Ik heb in ieder geval nog genoeg te leren dus ik probeer het maar te zien als een gratis adviseur. Ik heb het in ieder geval liever nu als over 5 jaar, kan er nu veel van leren om het voortaan goed te doen. ;) de fout zat hem in de onttrekking en het bedrag wat pas volgend jaar binnen is gekomen. Waarschijnlijk had ik het bedrag wat nog te ontvangen was als ev moeten invullen en dan kon ik hem misschien wel juist kunnen versturen. Ook een gedeelte wat niet betaald is door de debiteuren had ik ook geen idee mee wat ik daar mee moest. Ik ga het in ieder geval allemaal zien en ik hoop dat ze het me allemaal willen uitleggen. Overigens is er in 2011 ook al iemand geweest van de belastingdienst die facturen die facturen heeft nagekeken mbt btw verlegd en dat klopte volgens haar. In het eerste jaar had hij wel maar 3 opdrachtgevers dus ik hoop dat ze daar geen problemen van maken. In 2012 waren er wel meer maar dit jaar ook maar 3. :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het eigen schuld is maar als je geen geld hebt om het te laten invullen door een gerenommeerde fiscalist moet je wat.

 

Ik waardeer je doorzettingsvermogen om dit tot een goed einde te brengen, heel goed dat je de verantwoordelijkheid neemt om te zorgen dat er uiteindelijk toch een juiste aangifte en aanslag komt te liggen. Maar deze opmerking schiet mij toch een pietsiebeetje in het verkeerde keelgat. Als je een onderneming begint, moet je weten waar je aan begint. Ondernemen kent talloze voordelen zoals oneindige vrijheid en het mogen deelnemen op HL, maar ook verplichtingen, zoals het voeren van een administratie en indienen van aangiftes. Ik vind het een verantwoordelijkheid van de ondernemer om goed te besluiten wat hij wel zelf kan en wat niet, en dat laatste uit te besteden.

 

Voor de aangifte van je partner was het, zo vermoed ik, niet nodig om een gerenommeerd fiscalist in te schakelen, vermoedelijk had 'de boekhouder op de hoek' je prima kunnen helpen tegen een schappelijk tarief. Dat kost geld, maar dat hoort er mijns inziens gewoon bij.

 

Het is tof dat je dit op gaat lossen. Maar je bent geen slachtoffer. Je hebt een fout gemaakt, en die fout ga je oplossen, hartstikke goed.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal. Wij zijn ook geen slachtoffers, we moeten gewoon afwachten wat er staat te gebeuren. Ik had ook een boekhouder en die heb ik op de hoogte gesteld dat we op dit moment niet de financiële middelen hadden om het te kunnen betalen. Ik begreep hem dan ook goed dat hij dan ook vroeg om een voorschot voor deze man ook maar iets ging doen. Wanbetalers hebben wij vorig jaar en dit jaar veel mee te maken gehad, dus wij weten zelf ook hoe dat is.

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals je merkt zijn hier mensen die een handje helpen of een kritische opmerking maken. In samenspel komen we er vast wel uit. Verzoek is echter dat je als je je studie hebt afgerond en wat ervaring hebt opgedaan, je die vervolgens deelt met andere nieuwkomers op dit forum. Zowel in antwoorden als kritische opmerkingen. Zo rolt het balletje vanzelf door.

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Belastingstud.,

 

voor mij een redelijk herkenbaar verhaal; ik heb ook een een aantal kleine MKB-ondernemers als klant die stoeiden met de opstart.

 

wellicht ken je de term pennywise-pundfoolish?

 

ik denk dat als je alle verstookte energie had gestoken om met een beetje begeleiding van een professional op te starten, was je waarschijnlijk nu wél op orde geweest, veel geleerd en had het jullie waarschijnlijk een hoop nachtrust gescheeld.

De ondernemers die op soortgelijke wijze startten en ook bereid zijn veel zelf te doen zijn voor de aangifte Ink.belasting incl. winstaangifte ca. € 750 ex btw per jaar kwijt.

 

weet niet of dit opweegt tegen hetgeen je nu is overkomen, maar mijn inschatting is dat deze (aftrekbare) kosten meerwaarde biedt en je de tijd/ruimte laat om aan zoveel andere ondernemerszaken te besteden.

 

en dan hebben we het nog niet eens over de toegevoegde waarde die een Accountant kan bieden!

 

Ondernemen blijft (gelukkig) leuk!

 

succes met het vervolg

Met vriendelijke groet,

Ruud Hofman AA

 

Verstand van ...

Accountancy, MKB en Fiscaliteit

maar ook van reële Accountantskosten

Wij rekenen graag voor u uit wat redelijke kosten zijn

u kunt ons vinden op http://www.accountantkosten.nl

Link naar reactie
  • 0

De ondernemers die op soortgelijke wijze startten en ook bereid zijn veel zelf te doen zijn voor de aangifte Ink.belasting incl. winstaangifte ca. € 750 ex btw per jaar kwijt.

weet niet of dit opweegt tegen hetgeen je nu is overkomen, maar mijn inschatting is dat deze (aftrekbare) kosten meerwaarde biedt en je de tijd/ruimte laat om aan zoveel andere ondernemerszaken te besteden.

 

en dan hebben we het nog niet eens over de toegevoegde waarde die een Accountant kan bieden!

 

Met alle respect, maar je richt je nu op een student fiscaal recht die herhaaldelijk aangeeft geen geld te hebben voor fiscale/boekhoudkundige bijstand. En zoals ik uit haar reacties opmaak gaat het om een kleine onderneming waarbij een kloppende W&V vooral van belang is.

 

Nu geen aanslagen zijn opgelegd en de controle zich in de voorfase bevindt, zal een boete ook niet aan de orde zijn.

 

Waarom had zij dan 750 euro (hoe kom je überhaupt op dat bedrag zonder inzage in de omvang van de onderneming?) moeten uitgeven aan een boekhouder/accountant? Wat is de toegevoegde waarde van een accountant dan bij een onderneming van dergelijke beperkte omvang?

 

Ik ben even extra kritisch want ik proef uit je reacties dat het meer om de promo gaat dan om daadwerkelijk advies en hulp. In je antwoord zie ik namelijk geen enkele bruikbare tip, maar alleen 'raad na de daad'

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Pennywise-pundfoolish ??? Achteraf, is 't mooi wonen. Dat wel. Boete komt niet boven 750 gezien hoogste sanctie van 50%. En ja belastingdienst was sowieso gekomen aangezien het een steekproef betreft. Gezien de financiële situatie van vorig jaar heeft hij een aantal maanden in zijn auto gewoond, neem aan dat het niet erger kan worden dan dat ::) Ze doen maar, kale kip kun je nog steeds niet plukken ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.