Goedemorgen,

Momenteel ben ik bezig met de oprichting van een participatie BV en een management BV om van hier uit samen met een vriend een bedrijf te gaan runnen.

Dit bedrijf bestaat momenteel uit 1 BV(merknaam) waar 3 BV's onder hangen, waarvan er 1 (A) reeds een jaar of 15 bestaat (deze is vorig jaar failliet gegaan en is door mijn vriend overgenomen en heeft een andere naam gekregen), de andere BV's (B&C) bestaan sinds afgelopen maart.

Nu is het zo dat we het eigendom van deze merknaam BV gaan delen (ieder 50%)

Ik geloof heel sterk in het concept en in de toekomst van het bedrijf (heb het zelf bedacht en opgezet in een periode zonder werk), maar voor 1 van de BV's is faillissement aangevraagd door 2 werknemers ivm met achterstallig salaris.

Waar kan ik om vragen qua informatie en wat is hierin het risico?

Al vast bedankt voor jullie reactie,

Maarten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42814-participeren-in-bestaande-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Waar kan ik om vragen qua informatie en wat is hierin het risico?

Wat is nu precies je vraag?

Vast een wedervraag: waarom zo'n netwerk van BV's?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Netwerk? Valt wel mee toch?

Er was 1 BV (A) in Brabant, daar zijn 2 BV's bijgekomen (B is een werk BV in Almere en C is een BV waar eigendommen en contracten inzitten)

Mijn concretere vraag is:

Voor ik er inspring, wat moet ik allemaal van de BV's weten en wat mag ik vragen?

• 0
Netwerk? Valt wel mee toch?

Er was 1 BV (A) in Brabant, daar zijn 2 BV's bijgekomen (B is een werk BV in Almere en C is een BV waar eigendommen en contracten inzitten)

Holding (management) BV, participatie BV, merknaam BV, diverse kennelijk plaats of regio gebonden werkmijen en een zustermij (dochter van merknaam BV) met contracten en eigendommen. Dat is geen netwerk meer, maar een kerstboom. Waarom zitten die contracten en eigendommen bijvoorbeeld niet in de groeps/tussenholding (merknaam BV) ? Het plaatsen van die belangen in een dochtermij heeft geen enkel risicotechnisch nut.

En waarom een participatie BV tussen de merknaam BV en jouw personal holding (management) BV?

Voor ik er inspring, wat moet ik allemaal van de BV's weten en wat mag ik vragen?

Eerste vraag die je zou moeten stellen, analoog aan Ron: waarom zo'n netwerk van BV's?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Er is idd een werknaam BV waaronder 3 BV's hangen.

Waarom verschillende BV's? omdat ze alle drie iets anders doen. (hosting, webdevelopment, en SLA beheer)

Dit zijn verschillende bedrijven, maar werken onder 1 merknaam.

Ik heb een management BV en participatie BV omdat me dit is aangeraden door zowel een accountant, een notaris en een bevriende ondernemer. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog andere bedrijven zal starten of in deel zal nemen als aandeelhouder.

Is de situatie zo duidelijker? :-)

• 0
Is de situatie zo duidelijker? :-)

Een flink stuk duidelijker, hoewel de meerwaarde van die participatie BV me nog steeds ontgaat; maar wellicht dat een fiscalist daar nog nader op reageert.

Alles. Jaarverslagen, winst en verlies rekeningen, balans, arbeidsovereenkomsten, managementovereenkomsten langlopende contracten, crediteuren, debiteuren, noem maar op. Jij moet een inschatting kunnen maken van de financiële gezondheid, de correctheid van de administratie en de deugdelijkheid van de papierwinkel.

Het spreekt daarbij voor zich dat met name de salarisachterstand en de faillissementsaanvraag (dan moet er doorgaans wel heel wat gebeurd zijn!) uitvoerig bekeken en besproken moet worden voordat jij besluit om aandeelhouder en - belangrijker nog - medeverantwoordelijk bestuurder te worden van deze BV

• 0

Heb het even van een site geknipt en geplakt:

De Holding BV en de Beheer BV

Veel mensen praten over een beheer BV of een holding BV. Maar zijn al die BV's wel holding of beheer BV? En waar is zo'n BV dan eigenlijk voor? Een verduidelijking.

Holding BV

Nu u weet hoe u een BV op kunt richten en waarom is vervolgens de vraag hoe dat nu zit met die holding of beheer BV's. Niet iedere BV kan je zo benoemen. Op zich zijn er geen specifieke regels over wanneer je een BV zo noemt maar in de regel staat zo'n BV synoniem voor een BV die aandelen houdt in een andere BV, vaak een zogenoemde werk-BV. De holding BV is dan niets anders dan een tussenstation tussen de DGA (directeur groot aandeelhouder) en de BV waar de feitelijke werkzaamheden zich bevinden.

Waarom een holding BV

Waarom hebben mensen nou een holding BV of beheer BV? In de fiscale branche is het gezegde "'een BV is geen BV" zeer bekend. Dat wil niet zeggen dat je niet met een BV uit de voeten zou kunnen, maar met meerdere BV's heeft de DGA meer speelruimte. Vaak heeft dat met pensioen of onroerend goed te maken. Wanneer de onderneming in BV-vorm wordt gedreven is een risico van faillissement altijd aanwezig. Op het moment dat de DGA zijn pensioen op zou bouwen in dezelfde BV zou het bij faillissement zo kunnen zijn dat daarmee direct zijn oudedagsvoorziening als sneeuw voor de zon verdwijnt. Daarom bouwen veel DGA's hun pensioen op in een aparte BV, de holding BV. Ook zien we vaak meerdere holding's boven een werk-BV. Wanneer er meerdere aandeelhouders zijn in de werk-BV kan het aantrekkelijker zijn om iedere DGA vanuit zijn eigen BV te laten opereren. Niet de DGA's zijn dan aandeelhouder in de werk-BV maar de holdings. Daarmee voorkom je een hoop tramalant.

• 0

Ja leuk ;), dit (overbekende) stukje overigens bevestigt precies wat ik bedoel: waarom nog een extra participatie BV tussen de Werk BV (merknaam BV) en jouw holding (management BV)? Je hebt al 2 BV's (werk bv en holding), dus waarom die extra tussenlaag erbij?

• 0

Ja leuk ;), dit (overbekende) stukje overigens bevestigt precies wat ik bedoel: waarom nog een extra participatie BV tussen de Werk BV (merknaam BV) en jouw holding (management BV)? Je hebt al 2 BV's (werk bv en holding), dus waarom die extra tussenlaag erbij?

omdat ik er van uitga dat dit niet het enige is wat ik blijf doen.

De structuur van dit bedrijf staat inmiddels redelijk op de rit en wil dan middels buy&built groeien, maar weet nog niet of deze onder dezelfde merknaam komen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar