• 0

BTW (prive) elektriciteitsrekening en opladen auto

Tegen de winter krijg ik een zakelijke hybride auto geleverd die ik ook privé ga rijden (0% bijtelling).

Hiervoor moet ik een buitenstopcontact laten aanleggen bij mijn huis zodat ik de auto kan opladen.

Hiervoor wil ik tevens een meter gaan plaatsen om de afname te kunnen meten voor het opladen.

 

Momenteel heb ik een privé contract voor de levering en gebruik van energie.

Kan ik over de stroom die ik afneem voor het opladen van de auto de btw terug vragen?

Of moet ik hiervoor switchen naar een zakelijk energie abonnement?

 

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn. Mijn bedrijfsvorm is overigens een eenmanszaak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tegen de winter krijg ik een zakelijke hybride auto geleverd die ik ook privé ga rijden (0% bijtelling).

Hiervoor moet ik een buitenstopcontact laten aanleggen bij mijn huis zodat ik de auto kan opladen.

Hiervoor wil ik tevens een meter gaan plaatsen om de afname te kunnen meten voor het opladen.

 

Momenteel heb ik een privé contract voor de levering en gebruik van energie.

Kan ik over de stroom die ik afneem voor het opladen van de auto de btw terug vragen?

Of moet ik hiervoor switchen naar een zakelijk energie abonnement?

 

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn. Mijn bedrijfsvorm is overigens een eenmanszaak.

 

Als je werkt vanuit een eenmanszaak ben jij dus als persoon BTW-plichtg en heb je een energierekening op naam die kwalificeert om BTW terug te vorderen. Je kunt dus in ieder geval naar rato over de zakelijk gebruikte energie de BTW terugvorderen. En deze terugvordering onderbouw je met de energiemetingen die je gaat doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

er is hier eerder een topic over geweest als ik me goed herinner. Volgens mij lag daar nog een vraag open aan de belastingdienst. Ik kan dat topic nu niet zo snel vinden, zal nog even verder zoeken.

 

Dat klopt, maar dat ging over een ondernemer met een BV waarbij de auto zakelijk gereden werd en de laadpaal privé was (en het laadvermogen ook privé werd ingekocht). In dat geval heb je dus geen energierekening op naam van de BV en kwalificeert deze factuur dus niet om de BTW terug te vorderen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de gegeven antwoorden. De auto die ik krijg kan aan een regulier stopcontact opgeladen worden, dus er komt geen echte laadpaal maar gewoon een stopcontact met eigen groep en tussenmeter.

 

Enige wat ik me vandaag nog realiseerde is dat het huidige energiecontract op naam van mijn vriendin staat. Moet ik een contract afsluiten op mijn naam om de BTW terug te kunnen vragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de gegeven antwoorden. De auto die ik krijg kan aan een regulier stopcontact opgeladen worden, dus er komt geen echte laadpaal maar gewoon een stopcontact met eigen groep en tussenmeter.

 

Enige wat ik me vandaag nog realiseerde is dat het huidige energiecontract op naam van mijn vriendin staat. Moet ik een contract afsluiten op mijn naam om de BTW terug te kunnen vragen?

 

Je loopt natuurlijk met zakelijk gebruik van eigen auto opgeladen aan eigen stroom, kans dat de belastingdienst de auto rekent als de kosten van elke andere privé benzine/diesel/LPG auto die je zakelijk gebruikt, en de electra net zo ziet als de energiekosten van de ondernemer met eenmansbedrijf, die electrisch gereedschap, computer, printers, verlichting en verwarming, bedrijfsmatig gebruikt in eigen woning en daardoor geen cent van de energiekosten als zakelijke kosten mag rekenen.

 

Staat de auto wel op jouw naam? Je mag namelijk wel je vriendin betalen om gebruik van haar auto te mogen maken, inclusief de kosten van de opgeladen energie die zij betaalt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je loopt natuurlijk met zakelijk gebruik van eigen auto opgeladen aan eigen stroom, kans dat de belastingdienst de auto rekent als de kosten van elke andere privé benzine/diesel/LPG auto die je zakelijk gebruikt, en de electra net zo ziet als de energiekosten van de ondernemer met eenmansbedrijf, die electrisch gereedschap, computer, printers, verlichting en verwarming, bedrijfsmatig gebruikt in eigen woning en daardoor geen cent van de energiekosten als zakelijke kosten mag rekenen.

 

Staat de auto wel op jouw naam? Je mag namelijk wel je vriendin betalen om gebruik van haar auto te mogen maken, inclusief de kosten van de opgeladen energie die zij betaalt.

 

 

De auto wordt zakelijk aangeschaft vanuit mijn eenmanszaak en komt dus op mijn naam.

Volgens mij is het dus alleen zaak de energierekening op mijn naam te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.