• 0

Overheveling salarisadministratie bij fusie

Hallo,

 

Even brainstormen met andere ondernemers (die hier misschien al mee te maken hebben gehad).

 

Onze onderneming zit midden in een fusie waarbij de ene onderneming wordt ingeschoven bij de andere per 1 oktober. De onderneming die ingeschoven wordt heeft een moederorganisatie welke de verplichtingen tot 30-9 heeft, en daarna de nieuwe onderneming. Rechten en dergelijke blijven (uiteraard) gerespecteerd en worden overgenomen.

 

Nu willen we ook de salarisadministratie overhevelen (onderdelen van de medewerkers zijn bijvoorbeel vakantietoeslag en 13e maand). Nu hebben we zitten denken om de overheveling salarisadministratie van de in te schuiven onderneming als volgt te doen:

1. Werknemers hierin op "uit dienst" zetten per 30-9-2013 (de laatste run zal dan ook vakantiegeld en 13e maand naar rato berekenen/uitkeren opdat de moeder deze kosten nog kan dragen)

2. Dezelfde werknemers per 1-10-2013 opvoeren in de andere salarisadministratie (vakantierechten en 13e maand worden dan naar rato berekend), werkelijke in dienst datum is uiteraard de indienstdatum waarop men bij de oude onderneming in dienst is gekomen.

 

Dit alles uiteraard in overleg met de werknemers. Als deze akkoord gaan zien jullie problemen in deze constructie, vooral op het gebied van de volgende zaken:

- Eerdere uitkering van 3/4 van de 13e maand per 30-9 en 1/4 aan het eind van het jaar (dus in 2 delen)

- Vakantiegeld wordt voor 1/4 teruggehaald in de oude administratie en weer uitgekeerd in december in de nieuwe administratie

- Medewerkers en fiscus krijgen dus 2 jaaropgaven van deze medewerkers (wat ons inziens klopt omdat ze voor 2 verschillende juridische entiteiten hebben gewerkt).

 

Of hebben jullie misschien andere ideeën/tips hoe het makkelijkst de 2 administraties samen te voegen in een lopend jaar?

 

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtengangen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De onderneming die ingeschoven wordt heeft een moederorganisatie welke de verplichtingen tot 30-9 heeft, en daarna de nieuwe onderneming. Rechten en dergelijke blijven (uiteraard) gerespecteerd en worden overgenomen.

 

Deze volg ik even niet. We hebben een moeder en een dochter. De dochter gaat fuseren maar de moeder heeft de verplichtingen voor de loonbetalingen tot en met 30-9. Waar is het personeel nu in dienst? Als dat bij de moeder is dan hebben zij in beginsel m.b.t. de arbeidsovereenkomst niets met deze fusie te maken. Als dat bij de dochter is dan doen de verplichtingen van de moeder niet ter zake - de dochter heeft immers het personeel in dienst.

 

Nu willen we ook de salarisadministratie overhevelen (onderdelen van de medewerkers zijn bijvoorbeeld vakantietoeslag en 13e maand).

 

Als ik je goed begrijp wil je niet de salarisadministratie overhevelen maar de dienstverbanden. We hebben het dan over een overgang van onderneming zoals geregeld in de artikelen 7:662-666 BW. Ik ga er vanuit dat de werknemers inderdaad in dienst zijn bij de dochter.

 

Nu hebben we zitten denken om de overheveling salarisadministratie van de in te schuiven onderneming als volgt te doen:

1. Werknemers hierin op "uit dienst" zetten per 30-9-2013 (de laatste run zal dan ook vakantiegeld en 13e maand naar rato berekenen/uitkeren opdat de moeder deze kosten nog kan dragen)

 

Dat zou ik niet doen. Wat je wilt is de werknemers gaan verlonen op een ander loonheffingennummer - ze gaan immers over naar een andere werkgever. Dat betekent niet dat er afgerekend hoeft te worden, of zelfs afgerekend mag worden, met de werkneme wat betreft de reserveringen. Artikel 7:663 BW luidt immers:

 

Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger.

 

De overnemende partij neemt dus alle reserveringen over van de werkgever. Dat hiervoor liquide middelen overgeheveld dienen te worden van de werkgever naar de overnemende partij doet nit ter zake, en al zeker niet voor de werknemer. Ze gaan ook niet uit dienst, ze gaan over.

 

2. Dezelfde werknemers per 1-10-2013 opvoeren in de andere salarisadministratie (vakantierechten en 13e maand worden dan naar rato berekend), werkelijke in dienst datum is uiteraard de indienstdatum waarop men bij de oude onderneming in dienst is gekomen.

 

De reserveringen voor het vakantiegeld en de 13e maand dienen dus in het salarisprogramma ingevoerd te worden op het niveau van de vorige werkgever. Dat is ook het startpunt waarop verder opgebouwd wordt. Er vindt dus geen naar rato opbouw plaats, de nieuwe werkgever is verantwoordelijk voor de volledige reservering zoals opgebouwd bij de vorige werkgever.

 

Dit alles uiteraard in overleg met de werknemers. Als deze akkoord gaan zien jullie problemen in deze constructie, vooral op het gebied van de volgende zaken:

- Eerdere uitkering van 3/4 van de 13e maand per 30-9 en 1/4 aan het eind van het jaar (dus in 2 delen)

 

Vaak is vastgelegd wanneer de 13e maand uitbetaald wordt. Dus los van mijn eerdere argumenten kan het zijn dat deze helemaal niet eerder uitbetaald mag worden.

 

- Vakantiegeld wordt voor 1/4 teruggehaald in de oude administratie en weer uitgekeerd in december in de nieuwe administratie

 

December is niet echt een standaardmaand om vakantiegeld uit te keren. Bovendien kan het fiscaal ongunstig uitpakken om twee keer per jaar vakantiegeld uitgekeerd te krijgen (een werknemer kan dan bijvoorbeeld precies voor dat deel in de hoogste schijf vallen en 10% netto mislopen).

 

- Medewerkers en fiscus krijgen dus 2 jaaropgaven van deze medewerkers (wat ons inziens klopt omdat ze voor 2 verschillende juridische entiteiten hebben gewerkt).

 

Of, beter gezegd, dat ze onder twee verschillende loonheffingennummers verloond zijn (dit kan namelijk ook binnen dezelfde entiteit het geval zijn). Sterker nog, het kan ook voorkomen dat werknemers binnen hetzelfde jaar bij hetzelfde loonheffingennummer meerdere jaaropgaven hebben. Dit is dus het minste van je problemen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Om het iets concreter te maken:

 

Als de overgang op 1 oktober is, dan moet je de werknemer uit dienst melden bij het “oude” loonheffingennummer m.i.v. 30-09-2013 in de loonaangifte van september (die je in oktober verstuurt).

In de loonaangifte van oktober (die je in november verstuurt) moet je vervolgens de werknemer in dienst melden bij het “nieuwe” loonheffingennummer m.i.v. 01-10-2013.

 

En uiteraard krijgt de werknemer twee jaaropgaven over 2013.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, Dennis, Peter alvast dank voor jullie inbreng. Ik ga even denken hoe eea te regelen (tips blijven natuurlijk welkom).

 

De onderneming die ingeschoven wordt heeft een moederorganisatie welke de verplichtingen tot 30-9 heeft, en daarna de nieuwe onderneming. Rechten en dergelijke blijven (uiteraard) gerespecteerd en worden overgenomen.

 

Deze volg ik even niet. We hebben een moeder en een dochter. De dochter gaat fuseren maar de moeder heeft de verplichtingen voor de loonbetalingen tot en met 30-9. Waar is het personeel nu in dienst? Als dat bij de moeder is dan hebben zij in beginsel m.b.t. de arbeidsovereenkomst niets met deze fusie te maken. Als dat bij de dochter is dan doen de verplichtingen van de moeder niet ter zake - de dochter heeft immers het personeel in dienst.

 

Één is een zelfstandige BV en één is een vestiging van een Ltd. Nu wordt de vestiging ingebracht in de BV.

Link naar reactie
  • 0

(tips blijven natuurlijk welkom).

 

Vast een tip:

 

Zet het bedrag dat de werknemer bij het “oude” LH-nummer aan vakantietoeslag tegoed heeft per 30-09-2013 (bijvoorbeeld 1000,- euro over de periode mei’2013 t/m september’2013) bij het “nieuwe” LH-nummer als “saldo vakantietoeslag vorig jaar” of “beginsaldo vakantietoeslag” of hoe dat nou ook weer mag heten in jouw loonprogramma.

 

Dan wordt automatisch het juiste bedrag uitbetaald in mei 2014 (als de opbouw dan verder goed verliep/verloopt natuurlijk).

 

Link naar reactie
  • 0

(tips blijven natuurlijk welkom).

 

Vast een tip:

 

Zet het bedrag dat de werknemer bij het “oude” LH-nummer aan vakantietoeslag tegoed heeft per 30-09-2013 (bijvoorbeeld 1000,- euro over de periode mei’2013 t/m september’2013) bij het “nieuwe” LH-nummer als “saldo vakantietoeslag vorig jaar” of “beginsaldo vakantietoeslag” of hoe dat nou ook weer mag heten in jouw loonprogramma.

 

Dan wordt automatisch het juiste bedrag uitbetaald in mei 2014 (als de opbouw dan verder goed verliep/verloopt natuurlijk).

 

En datzelfde geldt natuurlijk ook voor de reservering van de 13e maand.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.