• 0

De aangiftebrief OB verdwijnt. Heb je behoefte aan een alternatief?

De aangiftebrief OB verdwijnt. Heb je behoefte aan een alternatief? Vanaf 1 januari 2014 verdwijnt de periodieke aangiftebrief omzetbelasting. Maar ook in 2014 blijft het belangrijk dat je als ondernemer op tijd je aangifte doet. Doet je fiscaal dienstverlener jouw btw-aangifte, dan zorgt hij doorgaans wel dat je op tijd bent, maar het blijft wel jouw verantwoordelijkheid. We raden je daarom aan om de herinneringsmail die via het voor jou beveiligde gedeelte van onze internetsite wordt verstuurd, als geheugensteuntje in te stellen.Hoewel de herinneringsmail erg handig kan zijn, merken we dat lang niet iedere ondernemer daar gebruik van maakt of een actueel email-adres heeft opgegeven. Wij zijn daarom van plan een aanvullende voorziening aan te bieden. We zijn benieuwd naar jouw behoeften en ideeën.

 

Kun je ons helpen, door in deze discussie antwoord te geven op onderstaande vragen?

Gebruik je een geheugensteuntje om de btw-aangifte op tijd in te sturen en betalen? En zo ja, welke?

- Heb je behoefte aan een alternatieve (digitale) herinnering nu de aangiftebrief verdwijnt? Wat zou dat alternatief kunnen zijn?

- Welke elementen zouden we in zo'n herinneringsservice moeten opnemen? (Bijv. Inplannen van aangiftetijd in je digitale agenda, beschikbaar stellen van het rekeningnummer en betalingskenmerk dat je moet gebruiken, automatisch instellen van herinneringen)?

 

De discussie staat open tot en met donderdag 25 september. We wegen de antwoorden mee bij de besluiten óf we een voorziening beschikbaar stellen en welke functies we daarin aanbieden. Over ongeveer 4 weken - twee weken ná de sluiting van dit onderwerp - geven we een terugkoppeling.

 

Hartelijk dank voor je hulp!

Jeroen | Rianne

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
- Heb je behoefte aan een alternatieve (digitale) herinnering nu de aangiftebrief verdwijnt? Wat zou dat alternatief kunnen zijn?

- Welke elementen zouden we in zo'n herinneringsservice moeten opnemen? (Bijv. Inplannen van aangiftetijd in je digitale agenda, beschikbaar stellen van het rekeningnummer en betalingskenmerk dat je moet gebruiken, automatisch instellen van herinneringen)?

Een herinnering vind ik wel prettig, dus heb ik al m'n e-mail adres opgesteld en krijg ik de reminders. Als mogelijk alternatief/aanvulling denk ik als eerste aan een SMS-je met daarin een herinnering en het betalingskenmerk/rekeningnummer. Mijn tandarts stuurt een SMS een dag voor de afspraak en alhoewel ik de afspraak ook al in mijn agenda heb gezet vind ik dat SMS-je toch prettig. Voor de BTW aangifte denk ik dan aan een SMS bv. een week voor de uiterste inzending (maar alleen als ik dan nog niet heb ingediend).

 

Waarom wordt dat kenmerk trouwens niet gewoon genoemd in het aangifteprogramma. Of, nog makkelijker: ik betaal de BTW altijd direct na het doen van de aangifte en moet dan steeds dat kenmerk overtypen van het papier. Kan er niet een IDEAL betaling worden toegevoegd waarin alle gegevens al zijn opgenomen? Lijkt mij net wat makkelijker...

 

P.S. ER staat een autocorrect-fout in de column-titel. Kan die worden verbeterd?

Link naar reactie
  • 0

Het beste geheugensteuntje is mijn routine. Vergelijkbaar voorbeeld is als iemand dagelijks in de trein zit te slapen als ie naar zijn werk gaat. Het zal zelden voorkomen dat ie zijn eindstation voorbijrijdt. Een onzichtbare wekker herinnert hem eraan en hij begint wakker te worden vlak voor het station.

Ik heb dat ook met de BTW aangifte. Ieder kwartaal begint het unheimlich te voelen als de 3e 6e 9e en 12e maand voorbij zijn. Om van dat ongrijpbare gevoel verlost te zijn doe ik al na een kleine week alle gegevens invoeren en opsturen.

Kan ik weer lekker door "slapen"

Link naar reactie
  • 0

Het staat ook in de email, trouwens - maar je kunt helaas niet bij alle internetbankieren varianten een compleet kenmerk plakken.

Je hebt gelijk. Ik heb het even nagezocht en naar blijkt staat het kenmerk in de e-mail sinds september 2007. Daarvoor stond het er niet in en blijkbaar lees ik al jaren niet verder dan de berichttitel. Daarbij kon ik inderdaad bij ING het kenmerk niet in één keer plakken, maar ik heb zojuist even getest. Als je het nummer via kladblok of zoiets op één regel zet, dan kan je tegenwoordig wel plakken! Tip@BD: kan het kenmerk in het mailje op één regel staan?

Los daarvan: IDEAL zou nog handiger zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat je als ondernemer aangifte omzetbelasting moet doen mag bekend verondersteld worden. Prima dat de brief verdwijnt. Als nu ook de tekst in de herinneringse-mail eindelijk aangepast kan worden is het helemaal mooi. Het maandelijkse "moetje" (de mail begint met "U moet"...) is een gruwel. Waarom niet wat vriendelijker? ("Hiermee herinner ik u eraan dat het weer tijd is voor uw aangifte.... etc.").

 

Het idee van IDEAL onderschrijf ik van harte (leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker). Automatisch incasseren nog beter!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben voor zo min mogelijk kosten voor de herinnering aangezien ik het ook als de verantwoordelijkheid van de ondernemers zie. Al snap ik dat het te laat indienen nog meer kosten met zich mee kan brengen. Prima dat de brief gaat verdwijnen. Tot nu toe vond ik het erg handig als 'geheugensteuntje' maar nu ik weet dat ik hem niet meer kan verwachten stel ik gewoon nog een extra herinnering in.

 

Zelf krijg ik ook al de mail, maar doordat ik ook de brief krijg heb ik hier tot nu toe weinig waarde aan gehecht en verdwijnt hij snel tussen de andere mails.

 

Mocht een SMS-systeem minder duur zijn dan een brief is het wellicht iets voor de startende ondernemers (eerste 2 of 3 jaar, daarna zit het wel in het systeem) of de laatbetalers. Bij de tandarts werkt het inderdaad ook erg prettig ;)

 

Ps. de titel van de blog zelf is nog niet aangepast. Geregeld, thnx ;)

 

Automatische incasso zou erg prettig zijn, maar dan zit de belastingdienst wellicht nog met het probleem 'storneren'.

Nu krijg je na het indienen nog een algemeen mailtje, maar dit kan mijn inziens ook persoonlijker? Na het indienen weet jullie systeem toch of je wel of niet moet betalen? Indien betalen meteen daarbij de betalingsgegevens en indien mogelijk Ideal.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

De post herinnering vind ik niet nodig, de e-mail met daarin betalingskenmerk vind ik voldoende. Ik zou voorstellen rond bv de 20ste weer mailtje te sturen als de aangifte nog niet is gedaan, als herinnering om op tijd te betalen. Met eventueel in het mailtje over de laatste kwartaal reminder over btw correctie prive gebruik auto, dat dat dan ook ingevuld moet worden (voor het geval persoon dit nog niet wist).

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het jammer, dat alle papieren communicatie verdwijnt. Bij mij gaat alles op volgorde van binnenkomst de ordners in, zodat ik alles kon teruglezen. Maar er ontbreekt op die manier steeds meer. Digitale communicatie is handig, maar nooit wordt er rekening gehouden met de mankementen daarvan:

- Email accounts die een provider per ongeluk allemaal wist.

- Internet services die gekraakt worden, onveilig zijn en waar je toch verplicht gebruik van moet maken.

- Automatischhet door telefoon bedrijf gewiste berichten.

- Berichten die nooit aankomen doordat de mailbox vol is.

- Email adressen die niet meer werken omdat de host van de domeinnaam failliet ging.

- Email die bij een ander in de wereld aankomen doordat de host van de domeinnaam een aantal domeinnamen dubbel verkocht.

- Onbereikbare digitale informatie omdat de internet provider slechts verplicht is te PROBEREN een goede verbinding te leveren en zich hiervoor dus niet erg inspant.

- Onbereikbare digitale informatie door het graven in de buurt, zonder voorzorg om de bestaande bekabeling in tact te houden.

 

Om maar een paar beperkingen van digitale communicatie te noemen.

Wie al wat langer van digitale middelen gebruik maakt, zal er zelf enkele hebben ondervonden.

 

Jammer dat niet wordt gevraagd, of men nog behoefte heeft aan de papieren herinneringen en het gewoon maar eenzijdig wijzigt. Ondertussen moet de aangifte plichtige zelf wel van alles bewijsstukken bewaren, zoals een nette BTW factuur, die in de praktijk ook lang niet altijd meer ontvangen wordt.

 

- Welke herinneringsservice dan ook, zou minimaal moeten voorzien in het beschikbaar stellen van het rekeningnummer en betalingskenmerk dat je moet gebruiken.

 

- Herinneringen zouden in ieder geval gestuurd moeten worden, om het risico van niet aankomende berichten mogelijk te compenseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marjan heeft (geloof ik) al eerder een stelsel van btw-schattingen met incasso-machtiging genoemd, ik blijf dat een interessante innovatie vinden.

 

Een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat het nu al mogelijk is om een herinnering per sms in te stellen, anders zou dat ook een hele goede zijn. Ik weet dat er ondernemers zijn (50+ en bouwvakker meestal) voor wie e-mail nog best een ruig en modern communicatiemiddel is. Tegelijkertijd, eigen verantwoordelijkheid, hatisikidee.

 

De aangiftebrieven opende ik niet eens, maar gebruikte ik als tabbladen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als administratiekantoor gooi ik al jaren al die brieven over btw en loonaangiftes bij het oud papier. Het is gewoon vaste prik, loonaangiftes per maand en btw aangifte per kwartaal of ook per maand. Maar ondernemers die het zelf doen is die vinden het vaak wel prettig dat ze een brief krijgen. Ik voorzie dat het best wel door sommige vergeten zal gaan worden. ik hoop dat de BD dan ook een beetje coulance kan opbrengen en niet gelijk over tot boetes e.d. ???

 

Al dat gedigitaliseerd is allemaal leuk en aardig maar veel mensen zijn daar nog lang niet klaar voor. Veel bedrijven sturen ook hun facturen via de mail of via een bericht dat de factuur klaar staat. Vervolgens moet je inloggen om de factuur op te halen. In de praktijk zijn mensen vaak hun inlogcodes kwijt. En omdat ze vaak zo druk zijn met andere dingen worden dit op de lange baan geschoven. :'(

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Herinnering per mail is prima, voor zover het al nodig is. Het enige waar ik die brief voor gebruik is om het betalingskenmerk van de acceptgiro te vinden...

 

Blijkbaar staat dat tegenwoordig ook in de email, was mij nog niet opgevallen. Maar wat wel gebruikersvriendelijk zou zijn:

 

Direct nadat je je btw aangifte hebt gedaan in beeld tonen welk bedrag moet worden overgemaakt naar welke rekening en met welk betalingskenmerk.

 

Automatische incasso lijkt me ook best een optie, gewoon op de laatste werkdag van de maand incasseren, scheelt weer opdrachten invoeren via internetbankieren. Uiteraard wel als vrijwillige optie, handmatig overboeken moet gewoon blijven kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat wel gebruikersvriendelijk zou zijn:

 

Direct nadat je je btw aangifte hebt gedaan in beeld tonen welk bedrag moet worden overgemaakt naar welke rekening en met welk betalingskenmerk.

 

Volgens mij krijg je al deze gegevens in beeld als je je aangifte als pdf laat tonen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als dan toch een app ontwikkeld wordt dan is een reminder (pop-up of audio melding) zo rond de 22e van de maand wel een goed plan. Betaling naar BD gaat immers naar een (voormalig) giro nummer en niet alle banken verwerken dat even snel (of ligt dat nou aan ING?).

 

Betalingskenmerk zeker tonen. Rekeningnummer kunnen de meesten wel dromen ;)

 

Het zou ook handig zijn als de info uit de app omgezet kan worden in een betaalopdracht voor mobiel bankieren! Dan heb je volgens mij alle wensen in een klap.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je net als bij de bankafschriften de "klant" de keuze moet laten of hij die nog per post wil ontvangen. Dit dus alleen wanneer de herinnering blijft. Overheden mogen niet discrimineren met technologie. Niet iedereen gaat mee met deze. Dus klantvriendelijk laten kiezen voor een optie. Indien het wat oplevert kan men de andere opties uitsluiten. Dus indien papier gewenst blijft kan er beslist worden of de herinnering ook nog per e-mail / sms / app verstuurd wordt.

 

Persoonlijk vind ik de e-mail de voorkeur. Hierbij heb ik een wens dat bij ontvangst van de e-mail dit ook direct de toegang voor de aangifte (dus zonder gebruiksnaam en wachtwoord ) geeft.

Bij sommige herinneringsmails (marktplaats) kan men dat ook. Hierin kan men direct de (beveiligde) link openen om wat te wijzigen of om in te vullen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook handig zijn als de info uit de app omgezet kan worden in een betaalopdracht voor mobiel bankieren! Dan heb je volgens mij alle wensen in een klap.

 

Ik zelf zou iDeal ook een waardevolle aanvulling vinden op deze suggestie van Joost. Bankverwerking hebben wij geen invloed op als rekeninghouders, veel relevanter zou moeten zijn een betaalbewijs. De bevestiging van iDeal zou ook voldoende zijn op de 30e/31e van de maand. Uit de praktijk weet ik dat daar voor veel ondernemers een bottleneck zit, op tijd denken te betalen maar toch te laat zijn. Een herinnering rond de 22e gaat daarbij veelal niet helpen :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Betalingskenmerk zeker tonen. Rekeningnummer kunnen de meesten wel dromen ;)

 

 

Huh, geen idee wat het rekeningnummer van de BD is hoor. Ik klik bij internetbankieren gewoon op 'Belastingdienst' en dan verschijnt dat nummer vanzelf. Heerlijk, die moderne technieken die mijn geheugen ontlasten. ;D

 

Van mij mogen die OB-brieven ook verdwijnen (niet dat die vraag werd gesteld want dat gebeurt sowieso). Ontwikkeling van een app vind ik verspilling van gemeenschapsgeld. Beetje ondernemer die een telefoon heeft waar apps op kunnen heeft ook een digitale agenda. Als je daar gewoon een melding inzet - op zeg de 5e en de 20e van de maand na afloop van het kwartaal - kun je met één inspanning regelen dat je computer en/of telefoon je jarenlang elk kwartaal 2x herinnert aan je btw-plicht. Misschien handig als de BD ondernemers daar even op wijst per mail of post.

 

De SMS-service voor starters uitbreiden naar alle ondernemers lijkt mij logischer. Ondernemers met e-mail en smartphones kunnen zelf wel herinneringsdingen instellen. Het zullen juist de ondernemers zonder moderne apparaten zijn die de brief gaan missen. Een deel van hen heeft ongetwijfeld wel een mobiele telefoon die sms-jes kan ontvangen.

 

Wat mij betreft hoeft de BD verder niks te aanvullends te regelen, want hoeveel moeite is het nou werkelijk om per bedrijf wel 4x per jaar zelf op tijd een bedragje over te maken naar ons allemaal. Van al het geneuzel waar de overheid en aan de overheid gelieerde instanties ons mee opzadelen, vind ik de BTW invullen op de site van de BD en daarna het geld even overboeken (dus niet de berekening ervan maken) toch echt wel het minst tijdrovende.

 

En dat de BD een uiterste datum stelt dat het geld binnen moet zijn is wat mij betreft lekker duidelijk en ik denk voor hen moeilijk anders te automatiseren (lees: veel duurder). Ondernemers die klagen dat hun geld net te laat binnen was (is mij ook vaak zat overkomen) moeten niet zeuren, maar vroeger beginnen met hun boekhouding, zorgen dat ze voldoende geld reserveren voor hun btw-plicht en op tijd betalen. Wonderlijk dat mensen het wel normaal vinden om op tijd te zijn bij dingen die ze leuk vinden, maar zeuren als ze zelf dingen te laat hebben geregeld die ze niet leuk vinden.

 

Btw berekenen en zorgen dat dat geld op tijd op de rekening van de fiscus staat, is gewoon een stukje ondernemerscorvee.

 

Tot zover mijn twee centen

 

Karen (die al jaren haar digitale agenda haar meerdere keren laat herinneren aan BTW en LB-plichten en zichzelf op d'r mieter geeft als ze door haar eigen uitstelgedrag weer eens te laat is)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties! Ze hebben ons erg geholpen om keuzes te maken over de manier waarop we de afschaffing van de aangiftebrief kunnen begeleiden. We hebben jullie reacties gelegd naast ándere signalen van ondernemers en fiscaal dienstverleners.

 

De uitkomsten kwamen erg overeen:

[*] Een groot deel van de deelnemers vindt het terecht dat wij stoppen met de verzending van de aangiftebrief;

[*] De herinneringsmail die je ontvangt als je e-mailadres bekend is, wordt veel gebruikt en ervaren als prima alternatief voor de brief;

[*] Er is vooralsnog weinig animo voor een herinnerings-app voor de btw-aangifte;

[*] De sms-alert die nu alleen voor startende ondernemers beschikbaar is, wordt gezien als goed alternatief voor alle ondernemers.

[*] Er zijn andere onderwerpen die op de wensenlijst staan, zoals het kunnen betalen via iDeal.

 

Op basis van jullie reacties hebben we de volgende stappen gezet:

[*] De ontwikkeling van de herinnerings-app is voorlopig stilgelegd;

[*] We besteden dit najaar in onze communicatie meer aandacht aan het goed instellen van de email-herinnering voor hen die daar nog geen gebruik van maken;

[*] We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de sms-alert voor meer ondernemers beschikbaar te stellen;

[*] Jullie verbetervoorstellen t.a.v. de digitale aangifte voor ondernemers wegen we mee bij nieuwe digitale ontwikkelingen.

 

We kunnen geen toezeggingen doen over of en de snelheid waarmee een en ander gerealiseerd wordt, maar wij houden jullie voorstellen onder de aandacht. Nogmaals dank voor jullie bijdrage!

 

Jeroen | Rianne

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.