• 0

Wat vinden we van de miljoenennota?

 

 

Het overheidstekort is 73%, terwijl het onder de 60% moet zijn. Het begrotingstekort is 3.2%, terwijl het maximaal 3% mag zijn. Het kabinet schraapt 6 miljard bij elkaar met enerzijds bezuinigen en anderzijds forse lastenverzwaring. Het kabinet geeft 4 miljard uit aan de JSF, 5 miljard aan ontwikkelingshulp, en een groot bedrag aan uitkeringen van allerlei soort.

 

 

Ik kon het totaaloverzicht met precieze cijfers nog niet vinden, maar als we dat hebben, hou zouden wij het dan anders doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tsja.. Op welk front. De materie is dermate complex en zo met elkaar verweven dat, wat voor antwoord er ook gegeven wordt, het redelijk eenvoudig is om gaten in elke reactie te schieten.

 

Met bovenstaand in gedachte;

 

Wat mij opvalt is dat de politiek zo hard lastenverzwaringen door blijft drukken. Het zou fijn zijn als ze juist lastenverlichtingen zouden kunnen bewerkstelligen.

 

Bijvoorbeeld op onze zorgverzekering. Leg fraude aan banden, laat de verzekeringen beheren door partijen zonder winstoogmerk en iedereen gaat er zo een paar tientjes (per maand) op vooruit. Maarja.. Het "is zo duur" om dat allemaal te controleren (het gaat hier om fraude he!?), dus rekenenen we die fraudegevallen gewoon door in de premie. Als de prijzen genomarliseerd zijn kan ook de subsidie hiervoor weer afgeschaft worden. Ook een mooi effect is dat mensen meer geld hebben om te besteden / sparen en geld hebben om uberhaupt normaal te kunnen eten.

 

Bovenstaand is natuurlijk maar 1 onderwerp. Ik geloof dat, indien tal van dergelijke bestaande onderwerpen tegelijk aangepakt zouden worden de economie er heel anders uit gaat zien.

 

Maarja, wie ben ik :-\

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Zorgkosten vind ik lastig. Het is een obsceen hoog bedrag, maar ik zou niet weten waar te bezuinigen. Zorgverzekeraars maken volgens mij niet van die extreme winsten, en hebben niet het niveau van bureaucratie dat Amerikaanse zorgverzekeraars hebben. De medici kunnen gewoon teveel tegenwoordig, ze kunnen allerlei dingen repareren waar mensen vroeger gewoon aan dood gingen, maar die reparaties zijn wel peperduur. En om leeftijdsgrenzen te stellen is een beetje cru.

 

Ik lees dat het kabinet 600 miljoen gaat besteden aan "het creëren van banen". Ik weet bijna zeker dat die 600 miljoen nutteloos besteed wordt.

 

Zelf denk ik dat er in de uitkeringen best 10 of 20 miljard gesneden kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Zorgkosten vind ik lastig. Het is een obsceen hoog bedrag, maar ik zou niet weten waar te bezuinigen. Zorgverzekeraars maken volgens mij niet van die extreme winsten, en hebben niet het niveau van bureaucratie dat Amerikaanse zorgverzekeraars hebben. De medici kunnen gewoon teveel tegenwoordig, ze kunnen allerlei dingen repareren waar mensen vroeger gewoon aan dood gingen, maar die reparaties zijn wel peperduur. En om leeftijdsgrenzen te stellen is een beetje cru.

 

Ik lees dat het kabinet 600 miljoen gaat besteden aan "het creëren van banen". Ik weet bijna zeker dat die 600 miljoen nutteloos besteed wordt.

 

Zelf denk ik dat er in de uitkeringen best 10 of 20 miljard gesneden kan worden.

 

Even puur over de winsten: van zorginstelling:

 

Winstcijfers 4 grootste zorgverzekeraars*

Verzekeraars

2010 2011 2012
Achmea € 262 miljoen € 301 miljoen € 286 miljoen
Menzis € 130 miljoen 43,8 miljoen € 215 miljoen
VGZ € 150 miljoen € 27 miljoen € 150 miljoen
CZ € -91 miljoen € 126 miljoen € 518 miljoen

* samen een marktaandeel van 90,7%

 

bron

 

En maar roepen in de media dat de zorg duurder wordt en dat daarom de premies omhoog moeten. Wordt er een beetje onpasselijk van dat iets door middel van wetgeving door onze strot geramd wordt en dik een miljard winst gemaakt worden op alleen al de verzekeringspremie. En laten we niet vergeten dat al het frauduleuze handelen al van deze winst is afgehaald.

 

Edit: Die tabel ziet er ook niet uit zo...

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

M.b.t. zorgverzekeraars is de Consumentenbond de petitie premiejagen Zorgverzekeraars gestart.

 

De Consumentenbond eist een forse verlaging van de premies zorgverzekeringen. Die premies kunnen omlaag, omdat zorgverzekeraars grote winsten behalen en veel meer dan nodig reserveren. Ver boven de norm waaraan zij zich moeten houden.

 

Gemiddeld kan de pemie met wel €300 per betalende verzekerde per jaar omlaag. Bij sommige verzekeraars zelfs nog meer (soms dus ook minder). In de publicatie in de Gezondgids van de Consumentenbond rekenen wij voor hoe wij aan deze bedragen komen.

 

Deze premieverlaging is nog maar een deel van wat er mogelijk is. Als er echt werk gemaakt wordt van het tegengaan van verspiling en fraude kan de premie nog veel meer omlaag. Daarom voert de Consumentenbond nu actie. Doe mee en teken onze petitie tegen hoge premies!

 

 

M.b.t. de miljoenennota heb ik met name mijn vraagtekens bij de aanschaf van de JSF. Voor zover ik de interviews hierover op radio en tv gevolgd heb, zit niemand op gebruik ervan te wachten, maar blijkt het een politieke issue te zijn omdat er al zo lang over gesoebat wordt en men uiteindelijk beslist om ze toch maar wel aan te schaffen. Vraag mij hierbij trouwens af wat het nut/belang van de JSF's zijn en we (Ned.) die ook écht nodig hebben. Niet aanschaffen is zomaar een besparing van 4 miljard.

 

Bijdragen aan ontwikkelingshulp is iets wat met EU is afgestemd en vermoed dat Nederland zich daar wel zan zou houden. Al heb ik wel vraagtekens over de hoogte van dit bedrag. Ik vraag mij af of dit wel in verhouding staat tot het inkomen van de staat der Nederlanden. Met name omdat er een Nederlands begrotingstekort is.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet dat de overheid zich niet met die praktijken bemoeit. Als de premie €30,- omlaag kan, dan zou dat dus kunnen betekenen ook dat er minder aan zorgtoeslag uitgegeven hoeft te worden?

 

Ik kan nergens een betrouwbaar cijfer vinden wat nu de overheidsuitgaven zijn m.b.t. de zorgtoeslag, anders dan dat bij ingang van de wet zorgtoeslag in 2005 er 2.1 miljard euro is opgenomen in het overheidsbudget. Ik kan me voorstellen dat er nu meer mensen in aanmerking komen voor de toeslag dan dat dat het geval was in 2005 .

 

Dus bovenstaand + het niet kopen van de JSF en we zijn er al? 8)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dus bovenstaand + het niet kopen van de JSF en we zijn er al? 8)

 

Zo ziet er er nu wel naar uit. Alhoewel we natuurlijk nooit de verborgen agenda's en het "verdedigen" van de eigen begrotingen per ministerie zullen inzien. Er kan namelijk ook héél veel bezuinidigd worden op overbodige overheidsuitgaven die met name aan de ministeriële gebouwen zelf wordt uitgegeven.

 

Om maar een klein onderdeel maar enorm duur voorbeeld te noemen (niet direct in relatie tot de miljoenennota, maar wel gebruikt tijdens Prinsjesdag): de lepeltjes waar men op die dag mee in de koffie/thee roerden zijn zilver met goud verguld en kosten € 96.= per stuk ! En dan weten we nog niets over de kosten van de rest van het bestek en servies !

 

Maar afijn... Waar het mij om gaat is dat als er bezuinigingd moet worden dat dit veel breder getrokken kan worden en er op sommige grote uitgaven (naast JSF en zorginstellingen) er heel wat "gehaald" kan worden.

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als er ergens nog veel bezuinigd kan worden is dat op het gebied van subsidies. Hier zijn vele voorbeelden van overbodig geld over de balk smijten.

- als ondernemer kan ik iets goed en zorg voor mezelf. Als kunstenaar kun je ook iets goed maar bent afhankelijk van subsidies. Blijkbaar is er geen markt voor het product. Dan lijkt mij de subsidie weggegooid geld.

- als ondernemer kan ik een schone auto van 75.000 euro kopen die me door alle subsidieregels maar 20.000 euro kost. Subsidie op luxe? Lijkt me niet nodig.

- in oost-Groningen wordt een wandelpad aangelegd langs een riviertje. Subsidie van 15.000 euro. Het graspad voldoet echter ook prima.

 

Zo zijn er vele voorbeelden van subsidies waarop flink bespaart kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Jamie, vanwaar dat geschop tegen de zorgverzekeraars? Volgens het CBS geven we jaarlijks €93 miljard uit aan zorg, dat de verzekeraars die jij noemt met 90% marktaandeel een winst van €1,169 mrd winst halen is toch marginaal?

 

En verder, wat is er tercht gekomen van de plannen met de JSF? Waarschijnlijk tien jaar overtijd. Van de 85 toestellen zijn er nu nog max. 37 over en we moeten nog een kleine tien jaar.

 

Vanaf het moment dat ik mocht gaan stemmen was ik ook een d'66 aanhanger maar heb het helemaal gehad met die partij.

Link naar reactie
  • 0

Mij valt op, dat er zo weinig wordt bezuinigd.

 

Dat, wat het kabinet zo noemt, is vooral doorschuiven van lasten. Uitgaven van de landelijke overheid worden geschrapt om te worden doorgeschoven naar lagere overheden en naar de burgers en bedrijven. En het aldus "bespaarde" bedrag wordt vrolijk weer besteed aan zaken die ons echt niet uit de gevolgen van de financiële crisis helpen.

Link naar reactie
  • 0

Is die nota nog wel actueel nu er weer allerlei zaken veranderen? Nu een bericht dat de thuiszorg naar de Gemeenten gaat en dat mensen die het kunnen, het zelf moeten betalen. Wordt dat dan van de verzekeringspremie in mindering gebracht of moet je je privaat gaan verzekeren? Het begint zo langzamerhand meer op een apenland hier te lijken dan op een geciviliseerde staat.

Link naar reactie
  • 0

Het begint zo langzamerhand meer op een apenland hier te lijken dan op een geciviliseerde staat.

 

Valt toch wel mee? Denk dat nu eindelijk de realiteit eens gaat doordringen bij de politiek dat je niet oneindig meer uit kan geven dan dat er binnen komt. Dus eigenlijk is het idee dat je begrotingstekort binnen de 3% moet blijven ook nog van de zotte.

 

Als bedrijf kan ik me niet veroorloven om jarenlang 3% "verlies" te lijden. Lig ik binnen een paar jaar aan de geeuwhonger of is de tent failliet. :-\

 

Wordt het niet eens tijd voor een overheid die geld over houd?

Link naar reactie
  • 0

Nee het wordt tijd voorr bestuur dat stopt met overrbodig geld uitgeven en zichzelf durft te hervormen en dat werkt aan breed economisch herstel waar zoveel mogelijk burgers van meeprofiteren.

 

30% van het overheidsgeld gaat naar uitkeringen. Ook naar mensen die helemaal niet willen werken.

 

De overheid hoeft niet zelf het herstel te bewerkstelligen, dat kunnen ze helemaal niet. De overheid moet zorgen dat het weer aantrekkelijk wordt om banen te creëren. Ik heb uitgerekend dat ik in de afgelopen 15 jaar voor 200 manjaar aan werk heb gecreëerd. Nu heb ik sterk het gevoel dat de overheid mij dat kwalijk neemt. Nou, dan toch niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wordt het niet eens tijd voor een overheid die geld over houd?

 

Zou je echt een overheid willen die aan de burgers verdient?

Ik niet.

 

De overheid is geen bedrijf en mag dat ook niet worden. Dan zouden ze concurreren met burgers, terwijl ze juist moeten doen wat de burgers gezamenlijk beslissen dat er gebeuren moet. De overheid moet doen wat niet of onvoldoende lukt als het wordt overgelaten aan burgers en bedrijfsleven. De infrastructuur van een ontwikkeld land wordt daarom via de overheid georganiseerd. Dat kost geld en daarvoor betalen we belastingen.

 

Natuurlijk zijn er altijd dingen waarvan we vinden dat ze overbodig zijn. Uitgaven waar we het niet mee eens zijn. Maar daarom is het nodig dat burgers zich ook met politiek bezig houden. Minstens af en toe nadenken als er weer gestemd moet worden, maar ook op de hoogte blijven van wat de partijen in werkelijkheid doen nadat ze hun zeteltjes hebben verkregen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Christine

Bedrijven zullen mensen aannemen als ze kansen of groei zien.

En die 200 manjaar heb je wel voor elkaar gekregen met gulle geldschieters (en misschien de overheid) wat vervolgens in een zwart gat verdween. Niet dat ik toch wel wat afgunstig ben maar wie niet?

 

Juist nu in een downconjunctuur zou de overheid juist in infrastructuur moeten investeren.

 

Link naar reactie
  • 1

 

 

Zou je echt een overheid willen die aan de burgers verdient?

 

Dat is een verkeerde woordkeus. De overheid int belasting, en premies, op basis van een begroting. De overheid geeft twee keer meer uit dan ze zou moeten doen, en heeft dus chronisch een tekort. Dat kan niet goed zijn, wat de economen ook beweren. Een overheid die minder uitgeeft en dus wat ruimte krijgt om te "sparen" voor toekomstige generaties, voor jouw en mijn kinderen, dat kan toch niet verkeerd zijn?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.