• 0

Goedemiddag forumleden,

Hierbij wil ik een (redelijk) lastige vraag stellen, waarvan ik hoop dat één of enkelen van jullie antwoord kunnen geven ...

Ik ben van plan om volgende week 2 BV's op richten, in totaal andere branches overigens.

Eén BV is een winkel, BV Y"; dit zal ik samendoen met een zakenpartner; beide hebben we 50% van de aandelen. Wij zullen niet zelf in de winkel gaan staan, we gaan hiervoor iemand fulltime aannemen.

De andere BV, "BV X" is een BV waarin ik 100% aandeelhouder ben.

Deze BV is feitelijk een consultancy BV, waarin ik voornamelijk werk op basis van no cure, no pay.

Mijn grote vraag heeft (voor nu) eigenlijk niet zozeer te maken met de samenhang tussen de BV's (die is er niet juridisch, alleen fiscaal), maar betreft vooral de "eigen" BV.

Stel, ik heb aan het einde van 2013 een omzet gedraaid van (slechts) € 9.000,- met mijn eigen BV. Hoe gaat dit samen met de minimale "fictieve loontoekenning" voor de DGA?

Wellicht relevant in deze casus: ik kom uit loondienst.

Graag hoor ik jullie reactie!

Bij voorbaat hartelijk dank :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42844-starten-2-bvs-q4-2013/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Stel, ik heb aan het einde van 2013 een omzet gedraaid van (slechts) € 9.000,- met mijn eigen BV. Hoe gaat dit samen met de minimale "fictieve loontoekenning" voor de DGA?

Beste Kikoto,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: vraag op basis van je begroting vooraf (schriftelijk, niet telefonisch) toestemming aan de belastingdienst om het gebruikelijk loon als DGA nog niet of slechts gedeeltelijk te hoeven toepassen. Omzet is daarbij niet relevant, alleen winst (of het gebrek daaraan) is bepalend.

Wellicht relevant in deze casus: ik kom uit loondienst.

Niet relevant ;)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Beste Norbert,

Hartelijk dank voor het warme ontvangst ( :) ) en de genomen moeite om te antwoorden!

De belastingdienst bellen zal ik morgen direct doen, bedankt voor de tip. Als ik het goed begrijp, kan het dus zijn dat ik dit jaar een geringe omzet draai, maar wel de nodige investeringen heb gedaan waardoor ik "per saldo" weinig winst heb.

Zolang ik maar niet een enorme aanslag o.i.d. krijg, ben ik hier tevreden mee.

En hoe zit dat eigenlijk met de andere BV? Immers, ik werk hier niet voor, ik ben slechts voor de helft eigenaar.

Is het zo, dat als we de belastingdienst laten zien dat we iemand fulltime hebben aangenomen, dat ik ook in dat geval geen fictief loon aan mezelf en mijn partner hoef toe te rekenen??

Alvast bedankt in het geval van antwoord!

• 0

.En hoe zit dat eigenlijk met de andere BV? Immers, ik werk hier niet voor, ik ben slechts voor de helft eigenaar.

Is het zo, dat als we de belastingdienst laten zien dat we iemand fulltime hebben aangenomen, dat ik ook in dat geval geen fictief loon aan mezelf en mijn partner hoef toe te rekenen??

De crux zit 'm in "ik werk hier niet voor": in dat geval hoef je ook geen gebruikelijk loon toe te passen. Dat doe je alleen voor BV's waar je een aanmerkelijk belang (5% of meer) in hebt én je voor werkzaam bent.

Of jouw partner ook geen gebruikelijk loon hoeft toe te passen hangt af van de vraag of hij/zij ook geen werkzaamheden voor de bv verricht.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Voordat het fout gaat:

Inhoudelijk: vraag op basis van je begroting vooraf (schriftelijk, niet telefonisch) toestemming aan de belastingdienst om het gebruikelijk loon als DGA nog niet of slechts gedeeltelijk te hoeven toepassen.

De belastingdienst bellen zal ik morgen direct doen, bedankt voor de tip.

De tip ging dus over schriftelijk verzoeken, niet telefonisch ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar