• 0

Als webshop leveren aan (zakelijke) belgische klanten

Hallo allemaal,

 

Even een vraagje ik heb meerdere webshops en soms heb ik een bestelling van een belgische klant.

 

Als het een particulier betreft is er niks aan de hand zover ik weet zolang je gewoon de nederlandse btw berekend en onder het drempelbedrag blijft. Echter soms zit er ook een ondernemer bij als klant de dus ook middels de btw verlegd regeling geleverd willen hebben. Echter zie ik tegen de voorwaarde op dat je bewijs moet hebben dat het het land is verlaten. Mijn vervoerder heeft namelijk wel een track en trace pagina maar ik denk dat dit te summier is voor de belasting. Tevens zit er onderande geen handtekening voor ontvangst bij dus dat lijkt me ook wel verplicht.

 

Nou is het zo dat ik eigenlijk ook al die moeite wil doen (omdat het vaak toch weinig bestellingen zijn en het ook een laag orderbedrag is). Kan ik dus gewoon tegen die klanten zeggen dat ik enkel kan leveren als ik btw bereken en ik ze dus niet middels de btw verlegd regeling kan leveren? Ik heb het een tijdje geleden aan de belastingtelefoon gevraagd en die zei als het goed is dat dat niet mocht en dat als het een bedrijf is dat het dan verplicht is. Dit lijkt mij echter heel sterk.

 

Kan iemand mij dat bevestigen of het inderdaad niet of wel mag? (dus gewoon leveren met nederlandse btw en dus eigenlijk als particulier beschouwen ondanks dat het een bedrijf is. Uiteraard mag dan de klant de btw NIET terugvorderen.)

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

P.S. ik lever namelijk ook voor 90% van de gevallen per brievenbuspost omdat de waarde bijv. maar 10 euro is. Ik heb dan al helemaal geen bewijs dat het aankomt in belgie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruben Goudswaard

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Joost voor je antwoord.

 

Weet je zeker dat ik dat mag weigeren (omdat de belastingdienst in eerste instantie zij van niet).

 

Betreft dat het verplicht is te bewijzen dat was te vinden op lngekorte link

 

Gisteren zag ik echter op een pagina dat je meerdere bewijzen moest hebben maar wellicht dat ik verkeerd keek en dat dat over export naar buiten de eu ging.

 

Groetjes Ruben Goudswaard

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed wat jouw vraag betreft dat een bestelling die gedaan is in een webshop, en waarvan je uiteraard alle klant- en bestelgegevens van bewaard, genoeg bewijs is dat de goederen naar een ander eu-land zijn gegaan.

 

Wat het weigeren betreft: volgens mij is het zo dat je (uiteraard) mag weigeren te leveren, maar als je levert ben je verplicht dit met 0% te doen als de zakelijke afnemer uit de eu dit wil.

 

Maar dit is ook gewoon mijn interpretatie van teksten op internet.

 

Ik had een tijdje terug ook zo'n vraag waar niemand met zekerheid een antwoord op kon geven en waar de tekst op de website van de belastingdienst niet duidelijk genoeg over is.

 

Ik heb die vraag toen per brief gesteld aan de belastinginspecteur van mijn regiokantoor. Met 2 weken had ik een zeer uitgebreide brief terug met een heel helder antwoord en de bijbehorende wetteksten.

 

Dus als je het allemaal echt zeker wil weten kan je denk ik ook beter een brief sturen. Misschien spoort het ze daar ook aan wat duidelijker op de website te zijn ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat het weigeren betreft: volgens mij is het zo dat je (uiteraard) mag weigeren te leveren, maar als je levert ben je verplicht dit met 0% te doen als de zakelijke afnemer uit de eu dit wil.

 

Deze analyse deel ik. Als een afnemer kenbaar heeft gemaakt dat hij ondernemer is voor de BTW in een ander EU-land heb je geen keuze meer. Althans, niet als je wil leveren ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

...

Volgens mij is er geen bewijs nodig dat de goederen naar België zijn gegaan. Als de klant-ondernemer jou zijn BE BTW nummer geeft is het voldoende om BTW verlegd te leveren.

 

...

:-[ weet je dat wel heel zeker? Volgens mij moet er toch echt bewijs zijn dat het product daadwerkelijk Nederland heeft verlaten....en kan je zelfs boetes krijgen van belastingdienst als je dat tijdens controles niet kan laten zien.

 

Wat ik persoonlijk doe is een minimumbedrag hanteren voor btw vrij leveren omdat het dan als pakket verstuurd moet worden en dus extra verzendkosten mee brengt. Er zijn wel meer bedrijven die dat zo doen. Het klinkt misschien klantonvriendelijk, maar als je bij een winkeltje in Belgie wat koopt voor je zaak hoef je ook niet meteen te verwachten dat ze btw vrij leveren. ;)

Link naar reactie
  • 0

mea culpa: ik ging iets te makkelijk uit van het standaard leveren van goederen via een pakjesverzender. Dan lijkt me het bewijs wel geregeld.

 

Als je levert per post aan een ondernemer, kopieer de envelop en vraag dan van de afnemer een bevestiging van ontvangst. Dat lijkt me afdoende bewijs dat de goederen de grens zijn overgegaan.

 

Tav de BTW verlegd. De ondernemer-afnemer kan niet volstaan met roepen dat hij ondernemer is. Als hij zijn buitenlandse BTW-ID nummer aan je verstrekt dan zul je idd BTW verlegd moeten leveren. Echter, zonder zijn BTW ID moet jij NL BTW in rekening brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar jullie denken dus dat ik MOET leveren middels btw verlegd?

 

Kan ik niet zeggen dat ik alleen met btw kan leveren ookal is het een bedrijf?

 

Ik wil namelijk geen romslomp en kans op boetes.

 

Betreft d zending waar het nu over gaat die word verstuurd als pakket (zonder handtekening ontvangst) zou dat wel voldoende bewijs zijn voor de belastingdienst denken jullie?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Kan ik niet zeggen dat ik alleen met btw kan leveren ookal is het een bedrijf?

 

Natuurlijk kun je dat zeggen. Maar wat levert dat op?

 

Ik wil namelijk geen romslomp en kans op boetes.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Kan ik niet zeggen dat ik alleen met btw kan leveren ookal is het een bedrijf?

 

Natuurlijk kun je dat zeggen. Maar wat levert dat op?

 

Ik wil namelijk geen romslomp en kans op boetes.

 

Ik neem aan dat ik dan geen romslomp en boetes kan krijgen. Het lijkt me toch sterk dat hun mij verplichten dat ik de btw verleg. Das hetzelfde als dat een winkel (ik noem maar wat PostNL) verplicht is een factuur op naam te schrijven (wat ze nooit doen).

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik persoonlijk doe is een minimumbedrag hanteren voor btw vrij leveren omdat het dan als pakket verstuurd moet worden en dus extra verzendkosten mee brengt. Er zijn wel meer bedrijven die dat zo doen. Het klinkt misschien klantonvriendelijk, maar als je bij een winkeltje in Belgie wat koopt voor je zaak hoef je ook niet meteen te verwachten dat ze btw vrij leveren. ;)

 

Dit lijkt me toch een erg goede tip. Verzendbedrag hoog genoeg zodat track-and-trace uit kan. Is meteen een duidelijk uit te leggen verhaal richting de belgische ondernemer.

 

Bart

 

ps. kleine tip, kijk bij verzenden nog naar aangetekend. Vroeger was dit bij kleine gewichten goedkoper dan pakketpost.

Link naar reactie
  • 0
Ik neem aan dat ik dan geen romslomp en boetes kan krijgen. Het lijkt me toch sterk dat hun mij verplichten dat ik de btw verleg.

 

Ik begrijp dat je het niet leuk vindt maar:

 

[*]Als een afnemer zich meldt en aangeeft dat jij in een ander EU-land ondernemer is;

[*]Hij zich identificeert met een buitenlands OB-nummer;

[*]En dit OB-nummer inderdaad bestaat (controleren bij de Belastingdienst);

[*]En de goederen Nederland verlaten naar het land van de afnemer;

 

Dan is de prestatie die jij levert (de verkoop van zaken) niet belast in Nederland maar in het land waar de goederen naar worden verzonden of vervoerd, in dit geval België. In dat geval de BTW in Nederland heffen is niet conform de wetgeving en de EU-richtlijn en kan dus leiden tot rompslomp en boetes.

 

En dat staat nog helemaal los van de zeer terecht opmerking van Joost:

 

Je mist het punt. Als jij met NL btw wilt leveren dan kost je dat klanten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

...

 

Dan is de prestatie die jij levert (de verkoop van zaken) niet belast in Nederland maar in het land waar de goederen naar worden verzonden of vervoerd, in dit geval België. In dat geval de BTW in Nederland heffen is niet conform de wetgeving en de EU-richtlijn en kan dus leiden tot rompslomp en boetes.

...

dat is niet helemaal waar. Simpele voorbeeld lang geleden toen iphones in Nederland alleen nog via t-mobile verkrijgbaar was: als je als ondernemer naar een telecomzaak in Belgie ging om de iphone te kopen hadden ze echt geen zin om btw-vrije factuur op te stellen.

Dus stel je richt je op particuliere klanten en er is een keer een zakelijke klant, dan kan die niet eisen dat je btw vrij verstuurd. Of het klantvriendelijk en slim is is een 2de, maar je kan gerust afspraken maken dat er dan bv hogere minimum totaalbedrag geldt of dat er extra verzendkosten bijkomen.

Link naar reactie
  • 0

Maar jullie denken dus dat ik MOET leveren middels btw verlegd?

 

Kan ik niet zeggen dat ik alleen met btw kan leveren ookal is het een bedrijf?

 

Ik zou niet weten waarom je niet inclusief btw zou mogen verkopen. De belastingdienst wordt er niet door benadeeld, in tegendeel. Het probleem is alleen dat je zakelijke klant 21% duurder uit is en daar waarschijnlijk geen zin in heeft.

 

Ook kun je in zn geheel weigeren te leveren aan zakelijke belgische klanten, je mag tenslotte zelf weten met wie je wel of geen zaken doet. Als je een online bestel en betaalsysteem hebt zou ik wel vermelden in de voorwaarden dat je je het recht voorbehoud om een overeenkomst te ontbinden (die ontstaat nl wel als iemand een order plaatst), en eventueel online betaald geld daarbij op korte termijn zal terugstorten. Je kunt ook specifiek aangeven niet te leveren aan buitenlandse bedrijven, dan is het meteen duidelijk en voorkom je gedoe.

 

Maar goed, in beide gevallen loop je de omzet mis of betaalt je klant 21% teveel - als het om zo'n gering percentage van je orders gaat dat je ze liever kwijt dan rijk bent is en blijft dat je eigen keuze.

Link naar reactie
  • 0

Als u wilt leveren tegen 0% dan moet u aannemelijk maken dat het 1. het goed Nederland verlaten heeft. Dit kunt u doen met de diverse documenten voor het transport (schriftelijke bestelling met een buitenlands afleveradres; de verzekering voor het vervoer naar het buitenland; een bevestiging van ontvangst van uw klant, etc., etc.)

2. het goederen zijn in het buitenland onderworpen aan btw.

Hiervoor moet u het BTW nummer van uw klant hebben.

 

Bij deze 0% levering vermeldt u op de factuur: “0% wegens intracommunautaire leveringen”.

 

Als u twijfelt (is mijn klant wel ondernemer?)kunt u met btw leveren waarbij uw klant de BTW in Nederland moet terugvragen. Of dat commercieel gezien haalbaar is, is aan u.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom je niet inclusief btw zou mogen verkopen.

 

Omdat er bij een intracommunautaire levering de prestatie niet belast is in het land waar de leverancier gevestigd is maar in het land waar de goederen naar worden verzonden of vervoerd. In dit geval dient de prestatie dus belast te worden in België en niet in Nederland. In Nederland omzetbelasting is dus tegen de wetgeving en de EU-richtlijn.

Ik krijg een beetje het idee dat er gedacht wordt dat je er voor kunt kiezen om de BTW wel in Nederland te heffen. Die keuze is er niet. Als de afnemer zich identificeert als ondernemer voor de omzetbelasting in een ander EU-land dient de prestatie verlegd te worden buiten Nederland. Zie mijn eerdere bericht over de randvoorwaarden.

 

Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je niet levert aan bedrijven buiten Nederland. Maar dat is een totaal ander standpunt dan stellen dat je wel inclusief BTW zou mogen verkopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ook kun je in zn geheel weigeren te leveren aan zakelijke belgische klanten, je mag tenslotte zelf weten met wie je wel of geen zaken doet.

 

nog wel... tijd terug stuk over gelezen dat ze alle webshops willen verplichten om aan alle europese landen te gaan leveren en de informatie ook in minimaal xx aantal talen aan te bieden.

En volgens mij dan ook nog maximale verzendkosten en regelingen voor retouren.

 

Weet niet of ze daar nog steeds mee bezig zijn of ondertussen afgeschoten is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.