• 0

Deelnemen/Partner in B.V.

Als onlangs afgestudeerde ben ik nu bezig met het plannen/opzetten van mijn eerste echte onderneming, naast de eenmanszaak waarmee ik al een aantal jaren diensten lever als freelancer. De aandelen in B.V. die zal worden opgezet voor de onderneming zullen verdeeld moeten worden onder mijn twee partners en ikzelf. Ik ben een leek in het deelnemen in een B.V. en ben op zoek naar informatie over hoe aandelen verdeeld kunnen worden en welke aspecten hierbij komen kijken. Het gaat hierbij niet zozeer om hoe een B.V. opgezet moet worden, omdat 1 van mijn partners dit juridisch kan regelen, maar meer om hoe kan ik mijn rol bepalen en bevestigen in de onderneming. Mocht ik hierbij niet voldoende informatie hebben geven om mij van advies te voorzien, schroom dan niet om naar meer informatie te vragen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Tjarco

- the art of doing good business, is being a good middleman -

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Tjarco

 

Ga je de huidige activiteiten inbrengen in de BV? Dan speelt de kwestie van waardering daarvan.

 

Verder moet je onderscheid maken tussen aandeelhouderschap en bestuur. Als je komt tot een 33 1/3 verhouding van de aandelen en je regelt dat besluiten met een meerderheid van stemmen kunnen worden aangenomen/verworpen, dan sta je zwak als de anderen samenspannen. Maar daar moet je op voorhand niet van uitgaan.

 

Daarbij zullen de aandeelhouders ook willen streven naar waarde van de onderneming.

 

Belangrijkste is vast te leggen wat een ieder in zijn hoedanigheid als aandeelhouder maar ook directeur/bestuurder gaat inbrengen. Ik denk dat dat de basis is voor de wenselijke verhoudingen. Hierbij helpt het maken van een aandeelhoudersovereenkomst en de vastlegging van een directiestatuut.

 

Groet en succes

 

Peter

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben een leek in het deelnemen in een B.V. en ben op zoek naar informatie over hoe aandelen verdeeld kunnen worden en welke aspecten hierbij komen kijken.

 

Nog een aandachtspunt: als sprake is van een gelijkwaardige verdeling ( 3 x 1/3e) en gelijkwaardige bevoegdheden (allen bestuurder, als bestuurders zelfde bevoegdheden [ is iets anders dan taken] ) dan is iedereen zelfstandig DGA en niet verplicht sociaal verzekerd.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.