• 0

Iemand ervaring met een voorverpakt faillissement?

Las net op de site van Sprout voor het eerst over het zgn prepack-faillissement waarbij een onderneming in nood in overleg met een curator en de rechtbank voortgang verzekert door voor het faillissement al de doorstart te regelen. Deze aanpak lijkt vooral benut door grotere bedrijven, maar wellicht is het ook te gebruiken door kleinere ondernemingen in nood.

 

Nog een stuk op Lexology.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het bij de prepack vooral gaat om bedrijven die ook echt interessant zijn voor overname en(/of) waarbij zwaarwegende (maatschappelijke) belangen beschermd kunnen worden. In theorie (nu er nog geen wetgeving is) zou een dergelijke methode ook moeten kunnen in het klein MKB maar is het de vraag of er vóór faillssement een koper te vinden is.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Het grootste probleem binnen het MKB met dergelijke constructies is volgens mij de verwevenheid van de eigenaar met de onderneming. Een bedrijf wordt met bloed, zweet en tranen opgebouwd en dan moet je als ondernemer erkennen dat:

 

[*]Het niet meer gaat;

[*]Dat een een derde (de prepack administrator) gaat onderzoeken of een andere ondernemer wel kan laten renderen;

[*]De touwtjes uit handen moeten worden gegeven.

 

Tja, dat is voor velen niet een mentale heuvel die genomen moet worden maar een complete Eiger-noordwand. Veel ondernemers kunnen dat niet en rijden in volle vaart tegen de muur op - en bij uitspraak faillissement is het te laat voor dergelijke constructies.

 

Emotie is wat het MKB mooi maar ook vreselijk lastig maakt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zou de afdeling bijzonder beheer van de bank een rol kunnen spelen bij pre-pack arrangementen, als ze niet zo ranqueneus waren naar de faillerende ondernemers en alleen aan uitwinning van hun eigen verliesposten dachten. Zou een mooi staaltje van imago bouwen kunnen zijn: "Bank denkt niet alleen aan eigen belang..."

 

Ik denk dat pre-packs veel leed kunnen besparen, niet zozeer bij ondernemers (die staan meestal buiten spel) maar wel bij personeel en niet preferente schuldeisers. Ik voorzie echter veel problemen met ondernemers die pre-packs gebruiken om hun eigen straatje schoon te vegen op rekening van de schuldeisers. Ook bij pre-packs zal vooraf een zorgvuldige afweging gemaakt moeten worden tussen de belangen van ALLE schuldeisers en stakeholders. Best lastig lijkt mij

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In het FD van gisteren las ik een alternatief voorstel van een advocaat voor voor het prepack-faillissement dat minister Opstelten op dit moment nader laat uitwerken: een regeling waarbij de schuldeisers van een op zich levensvatbaar, maar wegens een te lage cashflow failliet gegaan bedrijf van rechtswege de nieuwe aandeelhouders worden. Het voordeel hiervan is dat een derde de failliete boedel dan niet meer voor een prikkie kan overnemen, alleen de curator, de fiscus en de bank iets ontvangen en de gedupeerden met een lege handen achterblijven.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

"Bank denkt niet alleen aan eigen belang..."

 

Dat zou dan op zeker met name ook voor de Belastingdienst gelden. Die nagenoeg altijd (naast de bank) één van de grootste schuldeiser blijft. Heb je jaren IB, OB, loonbelasting (indien je personeel had) e.d. betaald !!!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.