• 0

Klant kan niet meer betalen

We hebben een tijd geleden software ontwikkeld voor een klant (emz) en deze heeft jammer genoeg nooit betaald.

We opereerden op basis van vertrouwen waarbij de betaling per maand achteraf zou plaatsvinden.... Dit was een wijze (en dure) les.

 

Na overleg met de klant blijkt deze nog eens flinke schulden te hebben. Er zijn juridische conflicten met de belastingdienst, een bank, en nog wat privezaken. Ik voel me redelijk machteloos in deze.

De klant geeft zelf aan dat er geen financiele middelen zijn om ons te betalen, en dat die alleen komen bij een gunstige uitspraak van de rechter. Een deadline afspreken heeft dus weinig zin.

Verder denk ik dat hem failliet laten verklaren ook weinig zin heeft, omdat wij dan achterin de rij staan van schuldeisers. En dan ben ik ook bang dat hij dat bedrijf laat klappen en vrolijk verder gaat in een nieuwe.

 

Heeft er iemand tips voor het plukken van een kale kip?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit het verder met de software? Kun jij er nog iets mee? Ook al vraag jij geen faillissement aan, het zal kwestie van tijd zijn dat de klant toch wel onderuit gaat. Oftewel dan gebeurt er verder ook niets meer met de software van zijn kant. Kijk eens of je samen met de klant kunt afspreken of je de software aan andere partijen mag en kunt slijten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

ik heb het niet nagekeken voor kippen ... maar bij papagaaien duurt het behoorlijk lang voordat het beestje weer veren krijgt!

zeker in deze turbulente tijden!

 

soms helpt het om eens na te gaan wat de (werkelijke) kostprijs van de prestatie was en te zien om daar zoveel als mogelijk van terug te krijgen; soms helpt dit om ook je eigen gevoel van rechtvaardig een plekje te geven.

wellicht kun je dan obv een reële calculatie zien dat de schade wellicht nog meevalt, én niet vergeten om de BTW op de onbetaalde vordering (apart) terug te vragen- dat is toch al weer 21% "verdiend" ;)

 

Maar bovenal: leer ervan! en zorg dat je dit bij toekomstige (prachtige) opdrachten niet meer overkomt; denk aan zaken als

Algemene voorwaarden, eigendomsvoorbehoud en soms ook gewoon betaling upfront (in termijnen) zodat het risico beperkt blijft!

 

succes met deze les en de nieuwe uitdagingen

Met vriendelijke groet,

Ruud Hofman AA

 

Verstand van ...

Accountancy, MKB en Fiscaliteit

maar ook van reële Accountantskosten

Wij rekenen graag voor u uit wat redelijke kosten zijn

u kunt ons vinden op http://www.accountantkosten.nl

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie, Jowen.

 

Heb je al wel een factuur gestuurd? Is er een getekende opdracht? Je te snel neerleggen bij het woord van de opdrachtgever dat hij geen geld heeft is ook niet goed, ik zou wel een factuur sturen en een incassobureau inschakelen. Zelf heb ik voor een klein opdrachtje ook wel eens zoiets bij de hand gehad, maar na een tijdje stalken van de opdrachtgever (op zakelijke telefoon, thuis telefoon, email, post enz) kreeg ik alsnog betaald.

 

Als er nooit betaald is en het is uitsluitend jullie ontwerp is, kun je kijken of je het ergens anders nog kunt verkopen, zoals Frank aangeeft. Als je het op ontwerp van de opdrachtgever hebt gemaakt kan dat niet zomaar, want dan heeft de opdrachtgever ook rechten. Dan is schriftelijke vastlegging van toestemming wel nodig. Als je denkt dat je het elders kunt verkopen kun je dit de opdrachtgever voorhouden als optie om onder een faillissementsaanvraag uit te komen.

 

Al met al een wijze les om betaling van een langlopend en/of kostbaar project niet op te schorten tot aan het einde van de rit, want dan kun je voor dit soort verrassingen komen te staan. Dat hoeft geen kwade opzet van de opdrachtgever te zijn, want die kan ook allerlei onvoorziene tegenvallers hebben.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De les is zeker geleerd. Ik probeer nog steeds vertrouwen te hebben in de medemens, maar je kan ook vertrouwen uiten zonder achteraf pas een factuur te sturen. De schade die we geleden hebben was ingecalculeerd als worst case scenario, maar als je het dan ook echt overkomt ga je er toch wat kritischer over nadenken.

 

De software is totaal niet te verkopen. Het is echt een begin van een groot project en is nog heel generiek. Er zit nog geen enkele toegevoegde waarde in.

 

Ik worstel inderdaad of ik een incasso bureau moet inschakelen. Normaliter moet je er de druk op houden. Het lastige vind ik nu omdat ik echt verwacht dat het niets oplevert. En dan is de relatie definitief bekoeld..... Nu is er nog een heel klein kansje dat de rechtszaak wel goed uitpakt voor hem, dan hebben we nog een mogelijkheid op geld. Het druist totaal tegen mijn gevoel in, maar ik zie weinig opties.

Link naar reactie
  • 0

Spijtig dat het zover kwam maar het is nu een feit. Kun je de klant nog op een andere manier laten terugbetalen? Kan hij werk voor jou verzetten (uren draaien) en zo zijn schuld inlossen of zijn er producten die jij kan overnemen en zo met gesloten beurzen tot een oplossing komen? Misschien dat hij een klant heeft die jij kan overnemen. Dit allemaal ter compensatie van het geleden verlies.

 

Succes,

Rick.

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

 

Verder denk ik dat hem failliet laten verklaren ook weinig zin heeft, omdat wij dan achterin de rij staan van schuldeisers. En dan ben ik ook bang dat hij dat bedrijf laat klappen en vrolijk verder gaat in een nieuwe.

 

Heeft er iemand tips voor het plukken van een kale kip?

 

 

Als een natuurlijk persoon (EMZ) failliet wordt verklaard is iets heel anders als wanneer iemand zijn BV 'laat ploffen". Heb je doorgevraagd? Heeft hij nu geen bedrijfsactiviteit / omzet meer?

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Hoe zijn de leveringsvoorwaarden, is de software nog steeds jullie eigendom?

 

Zo ja dan kan je een leaseconstructie voorstellen waarbij de klant de software huurt en na niet nakomen van de betalingsafspraak daar geen gebruik meer van mag maken en meteen moet inleveren.

Tevens kan je dan ook de software op de markt zetten.

Retail Markt - & BedrijfsAnalist

Link naar reactie
  • 1

Je kunt ook kiezen voor een radicaal andere benadering. Het is nogal Nederlands om te denken: een ondernemer die failliet gaat, snel kijken wat er nog te halen valt en de druk opvoeren.

Maar hebben we het hier over een directeur zonder geweten die z'n toko laat ploffen om doodleuk ergens anders opnieuw te beginnen of hebben we het hier over een enthousiaste ondernemer die z'n plannen in het water ziet vallen omdat het toch niet zo uitpakt als hij had gehoopt toen hij deze venture begon?

Je kunt als slachtoffer denken (op basis van vertrouwen zijn we aan de slag gegaan en nu krijgen we ons geld niet) of als verantwoordelijke (wij hebben het risico genomen niet betaald te krijgen en nu gaan we daar ook verantwoordelijkheid voor nemen en er niet over zeuren en kijken hoe we hier zo goed mogelijk mee om kunnen gaan).

 

Als er aanleiding voor is (dus geen bv ploffer situatie) kan je eens nadenken over een manier om er allebei beter uit te komen, en weet jij wat de toekomst voor je in petto heeft?

Ik ken ook voorbeelden van leveranciers die zich in een faillissement meedenkend en barmhartig opstelden, die toen de ondernemer in kwestie er weer bovenop was weer op een hele goede manier zaken gingen doen.

Zeg niet dat dat hier ook kan, maar probeer eens verder te kijken.

Als je klant wél gevoel heeft zit 'ie vast flink in de rats, het is nogal heftig als je bedrijf het niet redt.

Dat neemt niet weg dat jouw bedrijf recht heeft op compensatie voor gedane inspanningen, maar probeer het hele schaakbord te overzien, niet alleen de zetten van nu.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft er iemand tips voor het plukken van een kale kip?

 

 

Geduld, ben er zelf ook geweest, zoals bij deze, gewetensloos, meerdere BV's op zijn naam, en hij laat het gewoon ploffen, en personeel betaalt hij net zo makkelijk ook niet.

Alleen afboeken blijft dan over, dat heb ik aan de boekhouder overgelaten.

 

Maar ook deze, het meeste geld is betaald, maar wel over een termijn van 1,5 jaar.

En afgaand op een onderbuik gevoel, wist ik dat er betaald zou worden.

 

Overigens is het inschakelen van een incassobureau wel een goede zet, deze kan altijd een afbetalingsregeling voorstellen, wat je dan zelf niet hoeft te bewaken. Dat heb ik ook wel eens gehad met een aannemer die aan lager wal kwam, een incassobureau onderhandelt dan over een afbetalingsregeling en bewaakt deze ook, waardoor ik toch de geldsom heb ontvangen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik worstel inderdaad of ik een incasso bureau moet inschakelen. Normaliter moet je er de druk op houden. Het lastige vind ik nu omdat ik echt verwacht dat het niets oplevert. En dan is de relatie definitief bekoeld..... Nu is er nog een heel klein kansje dat de rechtszaak wel goed uitpakt voor hem, dan hebben we nog een mogelijkheid op geld. Het druist totaal tegen mijn gevoel in, maar ik zie weinig opties.

 

Een incassobureau zou ik zeker niet inschakelen. Tenzij dat verzekerde kosten zijn (rechtsbijstandsverzekering). Of dat op basis van nocurenopay kan. Bijvoorbeeld: http://www.billincasso.nl/nl/incasso.html

 

In geval van een faillissement moet je anders ook de incassokosten dragen. Dubbel zuur.

 

Een volgende keer misschien een vooruitbetaling vragen.

 

En inderdaad de BTW terugvragen. Dat kan overigens alleen als overduidelijk is dat de vordering oninbaar is.

 

Misschien kun je onderhands nog een regeling treffen: betaling van x% tegen een finale kwijting. Dan heb je in ieder geval nog iets!

 

In ieder geval erg vervelend.

 

Peter Schuitmaker

Link naar reactie
  • 0

De les is zeker geleerd. Ik probeer nog steeds vertrouwen te hebben in de medemens, maar je kan ook vertrouwen uiten zonder achteraf pas een factuur te sturen. De schade die we geleden hebben was ingecalculeerd als worst case scenario, maar als je het dan ook echt overkomt ga je er toch wat kritischer over nadenken.

 

De software is totaal niet te verkopen. Het is echt een begin van een groot project en is nog heel generiek. Er zit nog geen enkele toegevoegde waarde in.

 

Ik worstel inderdaad of ik een incasso bureau moet inschakelen. Normaliter moet je er de druk op houden. Het lastige vind ik nu omdat ik echt verwacht dat het niets oplevert. En dan is de relatie definitief bekoeld..... Nu is er nog een heel klein kansje dat de rechtszaak wel goed uitpakt voor hem, dan hebben we nog een mogelijkheid op geld. Het druist totaal tegen mijn gevoel in, maar ik zie weinig opties.

Ik heb ook nog telkens vertrouwen in de medemens, het zal elke ondernemer eens gebeuren.

 

Zoals ik het lees heb je nu nog een goeie relatie met je niet-betalende klant. Als je de relatie wil behouden, kun je ook aangeven dat je juist een incassobureau inschakelt die zorg draagt voor betaling en/ of een betalingsregeling bewaakt.

Benader Jamie eens voor een correcte aanpak.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees veel herkenbaars terug en ook ik heb zo mijn ervaringen. Ik kijk nog even naar de titel: 'Klant kan niet meer betalen.' Dat is door iemand die in geldnood zit, heel gemakkelijk en snel gezegd. Vaak wordt dat gedaan om te kunnen bepalen welke rekening ze nog wel gaan betalen en welke ze liever aan de kant leggen, in dit geval misschien wel de jouwe. Of dat ook werkelijk zo is, daar kom je pas achter als je inderdaad de druk erop houdt. Natuurlijk bouw je die druk op, eerst wil je de relatie goed houden, maar je zult bij alle stappen de relatie wellicht steeds meer los moeten laten, minder harT en zakelijk meer harD. Ook voor de fiscus in het kader van afboeken en terugvorderen BTW kan jou wellicht worden gevraagd wat je er allemaal aan hebt gedaan om de factuur betaald te krijgen. Dus ook daar ligt voor jou een belang. Het is altijd lastig en kl..., maar geef het pas op wanneer onomstotelijk vaststaat dat jouw rekening echt niet betaald kan worden. Een informatief gesprekje met een incassobureau (ook hier op HL wel te vinden: Jamie van Soest bijvoorbeeld), kan wellicht verhelderend werken als het gaat om de vervolgstappen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik lees het volgende:

 

Na overleg met de klant blijkt deze nog eens flinke schulden te hebben. Er zijn juridische conflicten met de belastingdienst, een bank, en nog wat privezaken. Ik voel me redelijk machteloos in deze.

De klant geeft zelf aan dat er geen financiele middelen zijn om ons te betalen, en dat die alleen komen bij een gunstige uitspraak van de rechter. Een deadline afspreken heeft dus weinig zin.

 

De ondernemer stelt dus:

 

[*]ik zat op zwart zaad en kan dus niemand betalen;

[*]desondanks heb ik jou wel opdracht gegeven om de software te ontwikkelen;

[*]terwijl ik dus wist dat ik je niet zou kunnen betalen;

[*]maar ik had wel een troefkaart achter de hand, ik krijg ook nog veel geld van mensen;

[*]dat loopt, en als ik bij de rechter win dan kan ik jou betalen;

[*]maar dat heb ik je allemaal van tevoren niet verteld, misschien houd je wel niet van kansspelen.

 

Tja, of je met zo'n partij een goede relatie moet (blijven) onderhouden betwijfel ik zeer. Als jij ingelicht was over de gehele situatie dan had jij je eigen afweging kunnen maken. Die kans is jou volledig ontnomen en nu zit je mee in zijn wanhopige situatie.

 

Ik worstel inderdaad of ik een incasso bureau moet inschakelen. Normaliter moet je er de druk op houden. Het lastige vind ik nu omdat ik echt verwacht dat het niets oplevert. En dan is de relatie definitief bekoeld..... Nu is er nog een heel klein kansje dat de rechtszaak wel goed uitpakt voor hem, dan hebben we nog een mogelijkheid op geld. Het druist totaal tegen mijn gevoel in, maar ik zie weinig opties.

 

Wacht even, iemand betrekt jou onwetend in zijn ellende en jij bent bang dat de relatie definitief bekoelt? Ik vermoed dat je de situatie niet helemaal juist inschat ;) Druk op de ketel houden is heel belangrijk, de praktijk wijst uit dat degene die het hardst blaft het eerst aan munten komt. En dit inschattend zul jij vermoedelijk niet de enige schuldeiser zijn. Bovendien kan een incassobureau beter beoordelen of jij met een broodje aap afgescheept wordt of niet.

 

Eens met Rick, neem contact op met Jamie. Geef inzage in het hele dossier (opdracht, overeenkomsten, afspraken, facturen) en laat hem jou adviseren. Mocht het inderdaad het beste zijn om op jouw kont te zitten en te wachten dan zal hij dat ook aangeven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Spijtig dat het zover kwam maar het is nu een feit. Kun je de klant nog op een andere manier laten terugbetalen? Kan hij werk voor jou verzetten (uren draaien) en zo zijn schuld inlossen of zijn er producten die jij kan overnemen en zo met gesloten beurzen tot een oplossing komen? Misschien dat hij een klant heeft die jij kan overnemen. Dit allemaal ter compensatie van het geleden verlies.

De voorstellen die je noemt zijn helaas niet van toepassing, maar het was wel een eyeopener om even naar een andere compensatie vorm te zoeken. Dank!

 

Als een natuurlijk persoon (EMZ) failliet wordt verklaard is iets heel anders als wanneer iemand zijn BV 'laat ploffen". Heb je doorgevraagd? Heeft hij nu geen bedrijfsactiviteit / omzet meer?

Het is een BV is... volgens heeft hij zelf al een keer voorgesteld om hem failliet te laten verklaren, maar dat zagen wij sowieso niet zitten.

 

Je kunt ook kiezen voor een radicaal andere benadering.

Bedankt Annedien, ik zie je boodschap. Enerzijds heeft deze klant ons bedrogen door een hoop info achter te houden, anderzijds wil hij niet zomaar een bv laten ploffen. Hij heeft denk ik echt de intentie om zijn idee uit te werken, het ontbreekt hem alleen volledig aan realiteitszin.

 

Een incassobureau zou ik zeker niet inschakelen. Tenzij dat verzekerde kosten zijn (rechtsbijstandsverzekering). Of dat op basis van nocurenopay kan. Bijvoorbeeld: http://www.billincasso.nl/nl/incasso.html

Dan zal het nocurenopay worden.... bedankt voor de link.

 

Hmm, ik lees het volgende....

Je conclusie is helemaal correct. Laat ik het erbij houden door te vermelden dat de relatie al van één kant bekoeld is :)

Link naar reactie
  • 0

Dennis slaat de spijker op zijn kop.

 

"terwijl ik wist dat ik niet zou kunnen betalen"

 

De BV niet willen laten ploffen want...

"dan kan mij mischien bestuurlijke aansprakelijkheid ten laste worden gelegd".

 

er is een moment dat het doen van grote uitgaven / bestellingen onverantwoord is geworden.

uit financiele jaarstukken kan dit al blijken.

 

groet

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.