• 0

0% bijtelling en spreiden KIA/MIA over 2013 en 2014 (art. 3.44 Wet IB)

Hallo,

Ik ben overwegende de Toyota Prius Plug-in aan te schaffen alleen is mijn winst in 2013 niet hoog genoeg om optimaal te profiteren van KIA en MIA. Daarom was het plan om in 2013 een 15.000 euro aan te betalen en de rest in 2014 zodat ik in 2013 15.000 aftrek heb en het overige in 2014.

Nu lees ik in artikel 3.44 Wet IB de voorwaarde 'maar niet later dan in het kalenderjaar waarin het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen'.

Verder zou ik ook graag de komende 5 jaar van de 0% bijtelling profiteren maar dan moet de auto vóór 1-1-2014 aangeschaft worden.

Is het mogelijk aan zowel de voorwaarde van art. 3.44 als aan de 0% bijtelling voorwaarde te voldoen?

De auto zou dan aangeschaft moeten worden voor 1-1-2014 en in gebruik genomen na 1-1-2014.

Wat is de datum van aanschaf, is dit het moment dat die op kenteken gezet wordt? Als ik de auto op kenteken heb staan en vervolgens helemaal niet mee rijdt tm 1-1-2014 dan heb ik de auto feitelijk toch pas ingebruik na 1-1-2014.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een andere optie is om een 14% bijtelling auto te kopen.

Echter valt dan ook mijn oog op een aantal auto's die in 2013 nog 14% bijtelling hebben en in 2014 20%.

Wat wil ik:

5 jaar profiteren van 14% bijtelling (i.p.v. 20%)

KIA en MIA grotendeels in 2014 toepassen d.m.v. grootste deel van de betaling in 2014 te doen.

En als ik het goed begrijp mag ik de auto willekeurig afschrijven omdat ik starter ben en het een personenauto betreft waar de investeringsaftrek op van toepassing is. (kan iemand dit bevestigen?)

Moet ik de auto nu om van die 14% bijtelling te profiteren voor 1-1-2014 op kenteken hebben staan? en kan ik dan wel pas KIA/MIA in 2014 toepassen als ik de auto alleen op kenteken laat zetten voor 1-1-2014 en voor de rest nog niet verzeker en pas mee ga rijden na 1-1-2014 zodat in mijn ogen de ingebruikname in 2014 ligt.

 

Link naar reactie
  • 0

KIA voor personenauto's zal naar verwachting per 1/1/2014 worden afgeschaft evenals Vamil, MIA wordt beperkt. Voor de exacte invulling is het nog even afwachten op de uitwerking via NvW bij het Belastingplan 2014, zie aankondiging MinFin 17/09/2013 nr. DV/2013/451.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat is de vraag niet. Ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat deze regels vervallen.

Maar hoe kan ik hier nu allemaal optimaal nog van profiteren zoals in mijn bovenstaande 2 berichten aangegeven.

Ik wil nog MIA, KIA en lage bijtelling en de MIA en KIA pas in 2014 aanwenden d.m.v. aankopen in 2013 maar betalen en in gebruik nemen in 2014

Link naar reactie
  • 0

In het bericht waarheen wordt verwezen had mijn vraag op hetzelfde betrekking maar hierin speelde het punt van veranderend bijtellingstarief niet.

Vandaar dat ik deze vraag nogmaals stelde via dit bericht.

Voor het stuk over de MIA is het volgende me duidelijk geworden in voorgaand bericht van April dit jaar:

De datum aangaan investeringsverplichting is leidend voor wat betreft de eisen (de milieulijst) die van kracht zijn.

Als je in 2013 de betalingsverplichting aangaat, moet je de investering aangeven in je aangifte inkomstenbelasting van 2013. De aftrek in 2013 is echter nooit meer dan het bedrag van de aanbetaling. Als de totale aftrek groter is dan de aanbetaling, wordt het deel dat je niet benut in 2013 meegenomen naar 2014.

 

Ik vroeg me af wat is de eis om nog gebruik te mogen maken van huidige bijtellingstarieven. Alleen de investeringsverplichting hiervoor aangaan is onvoldoende je moet volgensmij de auto op kenteken hebben staan voor 1-1-2014.

Vraag is dan heb je op het moment dat de auto op kenteken is gezet de auto al ingebruik of is dit pas als je de auto hebt verzekerd en er ook daadwerkelijk mee gaat rijden. Waardoor je voor KIA/MIA gebruik kunt maken van art. 3.44 Wet IB 2001, met name het deel 'maar niet later dan in het kalenderjaar waarin het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen'.

Link naar reactie
  • 0

Als je zeker weet dat een auto die jij graag zou willen hebben op dit moment een bijtellingspercentage van 14% kent, maar dat dit op 01-01-2014 naar 20% gaat en jij denkt/weet/hoopt dat je, wanneer je de auto vóór 01-01-2014 in je bezit hebt het lage tarief (14%) kan blijven toepassen, dan zou ik persoonlijk voor proberen te zorgen dat het kenteken op jouw naam staat in 2013.

Anders lijkt het mij geen sterk verhaal (je kan moeilijk beweren dat je eigenaar en gebruiker van een bepaalde auto bent in 2013, terwijl de auto pas in 2014 geleverd wordt).

 

Of anders een andere auto uitzoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de bijtelling is de datum van eerste tenaamstelling doorslaggevend. Je kunt er redelijk vanuit gaan dat deze datum in beginsel ook als datum van ingebruikname wordt aangehouden. Als je de Belastingdienst van het tegendeel wilt overtuigen, zul je dus met een goed verhaal moeten komen (te beginnen met onmiddellijke schorsing van het voertuig, anders zul je ook al vanaf de tenaamstelling verzekerd moeten zijn).

 

Maar ondanks dat het je vraag niet is: Voor de gevolgen van de met prinsjesdag aangekondigde, nog niet ingediende wetswijziging mbt de investeringsaftrek zullen we nog even moeten afwachten wat de consequenties zijn. Zo moest bijvoorbeeld bij de verlaging van de Vamil bij uitstel van de afschrijving vanwege het betalingscriterium in het latere jaar het dan geldende regime in acht worden genomen. Zou dat hier ook gebeuren, dan kun je de aftrek in 2014 dus op je buik schrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.