• 0

Webshop: Formeel of informeel taalgebruik?

Dames en heren,

 

Ik voer op dit moment ondersteunende werkzaamheden uit voor een webshop. De webshop vermarkt duurzame, biologische voeding, geïmporteerd uit de Filipijnen. Nu lopen we de communicatie op de webshop tegen het volgende punt aan:

 

- Is het voor de webshop beter om informeel en persoonlijk taalgebruik te hanteren in de 'je' en 'jij' vorm, of is het beter om formeel en zakelijk taalgebruik te hanteren in de 'u' 'wij' vorm?

 

Onder de doelgroep behoren hoogopgeleide vrouwen tussen de 35 en 55 jaar.

 

In eerste instantie meende ik zelf dat een informele, persoonlijke, manier van communiceren beter zou zijn omdat je via het internet als kanaal sowieso al wat afstand creëert. Echter getuigt het dan weer van meer respect om de klant met 'u' aan te spreken, zeker met in het achterhoofd houdende dat onze doelgroep hoogopgeleide vrouwen (35-55) zijn.

 

Een rondje bij de grotere webshops geeft wisselende resultaten:

 

Praxis: Formeel;

Gamma: Formeel;

Albert Heijn: Mixed;

Ikea: Informeel;

Bol: Informeel.

 

Het leek me een leuk discussieonderwerp. Wat zijn redenen om formeel te zijn en wat zijn redenen om informeel te zijn, vanuit de doelgroep geredeneerd.

 

Groet, Mark

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Best Mark,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik vraag me af, hoe jouw openingsbericht en werkzaamheden te classificeren zijn (als algemeen discussie topic of bijvoorbeeld directe studie-, werknemers- en klantvraag), maar dat komt mogelijk door het ontbreken van een persoonlijke introductie en verdere achtergrondinformatie.

 

Je vergelijkt in alle gemak een actuele opdracht en vrij specifieke opdrachtgever met dito klantenkring met algemene webshops met een zeer brede doelgroep. Hoe hierop te reageren zonder aanvulling?

 

Vallen hoogopgeleide vrouwen tussen 35 en 55 jouw inziens binnen één doelgroep? Daar zit toch minimaal een generatie (jonge moeders en oma's) leeftijdsverschil met bijbehorende eigenschappen en belevingswereld in, die je afhankelijk van je eigen leeftijd met je of u aanspreekt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Best Mark,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik vraag me af, hoe jouw openingsbericht en werkzaamheden te classificeren zijn (als algemeen discussie topic of directe werknermers- en klantvraag), maar dat komt mogelijk door het ontbreken van een persoonlijke introductie en verdere achtergrondinformatie.

 

Je vergelijkt in alle gemak een actuele opdracht en vrij specifieke opdrachtgever met dito klantenkring met algemene webshops met een zeer brede doelgroep. Hoe hierop te reageren zonder aanvulling?

 

Vallen hoogopgeleide vrouwen tussen 35 en 55 jouw inziens binnen één doelgroep? Daar zit toch minimaal een generatie (jonge moeders en oma's) leeftijdsverschil met bijbehorende eigenschappen en belevingswereld in, die je afhankelijk van je eigen leeftijd met je of u aanspreekt?

 

Groet,

 

Highio

 

Highio,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb mij inderdaad niet voorgesteld, er mij even niet van bewust zijnde dat dit handig is om een discussie te voeren vanuit een bepaalde context. Ik zal hier nog een apart topic voor openen.

 

Even kort:. Ik ben een 24 jarige student Commercieel Management en ben richting mijn afstuderen bezig met online marketing. Op dit moment met als voornaamste doel ervaring opdoen en expertise uitbreiden.

 

Dit topic mag wat mij betreft geclassificeerd worden als algemene discussie. Waarmee wordt (naast belevingswereld) allemaal rekening gehouden bij het taalgebruik op een website? Welke combinaties zijn er mogelijk en waarom worden deze ingezet (blogs persoonlijk, facturering zakelijk, bijvoorbeeld).

 

Je benoemt een goed punt, ik ben inderdaad wat kort door de bocht in mijn vergelijking met de grote webshops met die van mijn project. In eerste instantie deed ik dit omdat ik verwacht dat zulke bedrijven die behoren tot de gevestigde orde een zeer duidelijke strategische afweging hebben gemaakt in hun communicatie, zou ik hier een patroon in ontdekken dan had mij dit richting gegeven.

 

Ook je tweede punt vind ik goed want de groep valt inderdaad nog vrij makkelijk te segmenteren. Juist dit segmenteren onderstreept wel mijn twijfel bij de vraagstelling, doordat ik gevoelsmatig de groep jonge vrouwen met 'je' en 'jouw' zou aanspreken, maar de groep aan de bovenkant van de leeftijdscategorie eerder met 'u' en 'uw' zou benoemen.

Kortom waar leg je een scheidingslijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk kan ik me enorm ergeren aan tutoyeren door bedrijven, als ik iets van mn telco ontvang dat spreekt over 'je abonnement' ben ik het al met een halve hand aan het opzeggen.

 

Bij iets als Ikea kan ik het me nog wel voorstellen, gezien het imago dat ze willen onderhouden, en de doelgroep die binnen willen halen als nieuwe klanten. Dat zijn nl met name mensen <25. Niet dat ze niet willen verkopen aan wat oudere mensen, maar als die eenmaal klant zijn dan komen ze wel terug.

 

Een doelgroep >35 tutoyeren op een website zou ik niet doen - de ergenis door onbedoeld tutoyeren is groter dan die aan onnonig vousvoyeren. Juist op een website schrijf je teksten voor mensen die je helemaal niet kent, en daardoor ook niet echt weet wat hun leeftijd, status en dergelijke is. In dat geval denk ik dat je beter kunt vousvoyeren.

 

Iets als dit forum is een informelere plaats met 'ondernemers onder elkaar' waarbij tutoyeren meer geaccepteert is.

Link naar reactie
  • 0
Ik voer op dit moment ... ondersteunende werkzaamheden uit voor een webshop... ...Ik ben een 24 jarige student Commercieel Management en ben richting mijn afstuderen bezig met online marketing...
Even in het licht van de focus van HL en de geitiquette-discussie: Doe je die werkzaamheden in het kader van het afstuderen, stage of als ondernemer?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bij iets als Ikea kan ik het me nog wel voorstellen, gezien het imago dat ze willen onderhouden, en de doelgroep die binnen willen halen als nieuwe klanten. Dat zijn nl met name mensen <25.

 

Dit heeft meer zijn achtergrond in de Zweedse “Du-reformen” uit de jaren zestig. Toen werd maatschappelijk besloten om iedereen (jong en oud) met “jij” aan te spreken, in plaats van met “u” (hoewel het woord “u” dus wel bestaat, maar nauwelijks gebruikt wordt).

 

Ikea (oerzweeds als zij zijn) doet dit uiteraard niet anders. Dat heeft hen niet belemmerd tijden de mondiale opmars.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen dit ook zo moet doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even in het licht van de focus van HL en de geitiquette-discussie: Doe je die werkzaamheden in het kader van het afstuderen, stage of als ondernemer?

 

Zullen we dat maar laten voor wat het is? Het lijkt me namelijk wel een relevant topic voor ondernemers, ongeacht of de starter ervan van plan is daadwerkelijk zelf te gaan ondernemen.

 

Het worstelen met (in)formele aanspreekvormen is zeker niet beperkt tot nederlads, duits, frans of zelfs europese talen.

 

Bijvoorbeeld in het indonesisch heb je al snel 3 opties om de ander mee aan te spreken. Tradioneel informeel 'kamu', koloniaal-formeel 'tuan', en recentelijk neutraal 'anda'.

 

Hoewel geen mens die 'anda' vorm ooit in spreektaal gebruikt is deze wel zeer populair in advertenties en dergelijke. En ergens is er best iets te zeggen voor een aanspreektitel voor mensen waarvan je geen idee hebt wat je relatieve status is, zodat je dat in ieder geval niet -echt- verkeerd kan doen.

Link naar reactie
  • 0

 

In eerste instantie meende ik zelf dat een informele, persoonlijke, manier van communiceren beter zou zijn omdat je via het internet als kanaal sowieso al wat afstand creëert. Echter getuigt het dan weer van meer respect om de klant met 'u' aan te spreken, zeker met in het achterhoofd houdende dat onze doelgroep hoogopgeleide vrouwen (35-55) zijn.

 

 

 

Je bedoelt het wellicht niet zo, maar het lijkt zo net alsof je zegt dat vrouwen die hoogopgeleid zijn meer respect verdienen / eerder met u aangesproken moeten worden dan laagopgeleide vrouwen.

 

Mijn ervaring is trouwens dat het belang dat gehecht wordt aan het "u" zeggen, juist groter is naarmate de opleiding lager is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kon niet vinden hoe ik meerdere personen tegelijk quote, Vandaar even een algemeen antwoord.

 

Allereerst weer bedankt voor de reacties.

 

Ik wil me graag specialiseren in online marketing, heb inmiddels een redelijke basis gelegd, waarmee ik richting het einde van mijn opleiding dit niveau nog wat omhoog wil krikken door projecten aan te nemen (met daarin een ondersteunende, vrijwillige, rol) .

 

Er worden in dit topic een paar goede argumenten aangevoerd. Sowieso kan ik nu tutoyeren en vousvoyeren aan mijn vocabulaire toevoegen. 8)

 

In principe vind ik het vanzelfsprekend om iedereen die duidelijk ouder is dan mij (andere levensfase) aan te spreken met 'u'. Maar dan heb ik het wel duidelijk over de offline wereld. Ik zie online toch regelmatig blogs en artikelen voorbij komen waarin marketingtechnisch wordt uitgelegd dat een persoonlijke benadering de afstand verkort. Op social media wordt al massaal vanuit een persoonlijk karakter gesproken, mensen willen dan geen zaken doen met een bedrijf maar met personen.

We zien hier ook een duidelijke verschuiving van corporate branding naar personal branding, waarbij deze laatste synergetisch werkt voor corporate branding. Een andere legitieme reden die ik heb gezien was dat de crisis mensen wantrouwiger maakt ten opzichte van bedrijven en daarom liever het gevoel hebben zaken te doen met personen, dat schept sneller een vertrouwensband. Vanuit onderbuik en traditionele etiquete zou ik dus automatisch willen vousvoyeren, maar vanuit de trends die er spelen zou ik eerder tutoyeren. Taalregels bijv. veranderen ook door de jaren heen, zo is het met etiquette net zo mijns inziens. Dan ga je inderdaad de afweging maken, wat beweegt mijn doelgroep? Dat vind ik lastig in te schatten. Na er even over nagedacht te hebben lijkt een mix van taalgebruik dan ook wel een optie. Formeel op de website bij productinformatie, facturering, log in en dergelijke. Informeel bij de blogs en social media kanalen. Wat is wijze raad.

 

@ Katrien, ik bedoel dit niet slecht inderdaad, maar onbewust ben ik wel sneller geneigd met name mensen van wie ik denk dat ze een hoge status hebben met 'u' aan te spreken. Een foutieve assumptie en je maakt een heel goed punt door te zeggen dat lager opgeleide er doorgaans meer waarde aan zullen hechten!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen onderbouwde mening wat de regel zou moeten zijn.

 

Maar "Tone of voice" wordt naar mijn idee bepaald door een combinatie van doelgroep en hoe je wilt overkomen.

 

Onderstaande verdeling zou een indicatie kunnen vormen voor mij

Doelgroep: Grote telco, ICT, Uitzend, vastgoed e.d. of afhankelijk van product / dienst zoals verzekeringen e.d.

Doel: Betrouwbaar, zakelijk etc overkomen

Dan gebruik je "u"

 

Doelgroep: Kleine zelfstandige, Bloemen sector, techneuten.

Doel: Toegankelijk, laagdrempelig overkomen

Dan zou je kunnen tutoyeren

 

Maar dat onderscheid zou je ook kunnen maken of je in drie-delig pak of in een spijkerbroek naar een klant gaat? Of daarin lulkraak wisseld afhankelijk van je stemming.

 

Wat ik zelf belangrijk vind is om idg consequent te zijn in je taal keuze. Veelal zie ik dat "je, jou" en "u, uw" door elkaar wordt gebruikt. Maar misschien kan daar ook in gewisseld worden per gedeelte van een website of kanaal?

 

Info / algemene / wervende pagina's vousvoyeren?

Blog / social media pagina's tutoyeren?

 

Mvg

 

Micha

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is trouwens dat het belang dat gehecht wordt aan het "u" zeggen, juist groter is naarmate de opleiding lager is.

 

Vaak is het onderscheid meer op leeftijd dan op opleiding, al is het misschien wel zo dat lager opgeleiden eerder 'u' zeggen op basis van iemands beroep (bijvoorbeeld tegen een jurist oid). Maar bij een webwinkel weet je dat allemaal niet - in principe valt zowel de bardame als de koningin onder de doelgroep.

 

Situaties waarin je in direct contact tutoyeert vertalen zich lastig naar wat je bijvoorbeeld een webwinkel of adviserende website moet doen. Ik kan me uitzonderingsgevallen voorstellen waarin tutoyeren gewenst is, maar voor de meerderheid van webwinkels zou ik het toch afraden. Betrouwbaarheid/zakelijkheid is daarin ook een overweging - het idee om bijvoorbeeld een computer of vliegticket te kopen van iemand die me bij voorbaat tutoyeert staat me echt niet aan. Gaat het om een goedkoop gadget dan heb ik er minder moeite mee.

Link naar reactie
  • 0

 

Vaak is het onderscheid meer op leeftijd dan op opleiding, al is het misschien wel zo dat lager opgeleiden eerder 'u' zeggen op basis van iemands beroep (bijvoorbeeld tegen een jurist oid). Maar bij een webwinkel weet je dat allemaal niet - in principe valt zowel de bardame als de koningin onder de doelgroep.

 

Bij de webwinkel van TS weet je dat wel: hoger opgeleide vrouwen tussen de 35 en 55 jaar die geïnteresseerd zijn in biologisch voedsel.

 

Ik behoor zelf tot die doelgroep en ik vind webwinkels die een hele formele toon hebben vaak onsympathiek overkomen. Met "U" ligt het er te dik bovenop dat je je best doet om respect te tonen. Dan denk ik al gauw dat je wat te verbergen hebt, en niet los en ontspannen durft te zijn omdat ik dan ga merken dat je mij helemaal niet zo respecteert.

 

Maar dit is puur mijn gevoel en niet representatief. In een webwinkel van mij die een brede doelgroep heeft, heb ik zelf daarom wel gekozen om "U" te zeggen. Omdat ik weet dat veel mensen het anders voelen.

Link naar reactie
  • 0

Als je toch overweegt om de shop aan te passen qua tekst dan zal ik het gewoon doen en testen met bijv. Visualwebsiteoptimizer i.s.m. Google Analytics. Maarr.. back-up je content voordat je gaat vertalen. Het zal namelijk zonde zijn om alles weer handmatig terug te moeten zetten ;D

 

Meten = weten.

 

Ohja, bekijk de volgende URL eens. Mogelijk hebben ze er al eens over gehad in één van de filmpjes

 

http://www.marketingexperiments.com/improving-website-conversion

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt, jullie maken de naam van dit forum helemaal waar wat mij betreft.

 

Thanks ook voor de link hierboven, leuke link. En ja, meten is weten. Dit is ook wat ik constant heb ervaren tijdens mijn stage bij een online marketingbureau. Maar! Dit betrof dan meestal wel een website met een noemenswaardig traffic-niveau. Daar kunnen we bij deze website nog niet over spreken (zaterdag is de officiële launch voor consumenten).

 

Ik bemerk in dit topic overwegend een voorkeur voor de 'u' vorm, maar vindt het wel frappant dat de enige dame die ook nog eens tot de doelgroep behoort hier juist anders naar kijkt. Nee, representatief is dat niet, maar het geeft voor mij wel aan dat een eenduidig antwoord op deze kwestie zo simpel nog niet is.

 

Al met al dus een goed discussietopic denk ik zo.

 

Wellicht dat er nog meer dames op Higherlevel zitten die zich geroepen voelen hun mening te verkondigen over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0

Wat misschien nog wel het makkelijkste is om het je bezoekers 'gewoon' te vragen. Bijv met het volgende: plaats links onderin de website een foto van een mooie dame. Na bijv. 3 seconden klapt er een schermpje uit van links naar rechts met de tekst 'Hoi! Mijn naam is NAAM, ik wil graag deze webshop zo makkelijk mogelijk voor de bezoekers maken. Wij zitten met de vraag hoe wij de bezoekers mogen aanspreken. Met u of jij. Daarachter plaats je dan de 2 opties. Na het aanklikken een bedankje en het schermpje klapt dicht / verdwijnt.

 

Zo heb ik dit ook draaien op een webshop en dagelijks krijg ik zeer interessante feedback van de bezoekers.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Zo heb ik dit ook draaien op een webshop en dagelijks krijg ik zeer interessante feedback van de bezoekers.

 

Dit kan nog directer.

Het zou leuk (entertainend) zijn wanneer je een webshop bezoekt er bijvoorbeeld 8 foto's staan van vrouw en man.

Verschillend uiterlijk en gekleed zodat leeftijd te schatten is.

Met de vraag: "Klik op de persoon van keuze, zodat wij de beste dienst daaraan kunnen geven"

Daaruit kun je het taalgebruik in het algemeen op aanpassen.

 

Echter ik vind het belangrijker dat een webshop bijvoorbeeld eerder verfijnende zoekfuncties moet hebben dan entertainend moet zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.