Supermarktketen Plus heeft het ultieme business model gevonden. Zolang je winst maakt steek je dat in je zak; zodra je verlies dreigt te maken stuur je een brief naar je leveranciers dat het hun schuld is en dat ze maar met geld over de brug moeten komen. Gegarandeerd geld verdienen zonder ondernemersrisico, wie wil dat nu niet?

Als ze hiermee weg komen ga ik maar stoppen in de dienstensector en de handel in... >;(

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42897-eureka-het-ultieme-businessmodel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

De Nederlandse inkoop afdelingen van de grote bedrijven staan er om bekend met dit soort truuks de leveranciers uit te knijpen.

Veel gehoord voorbeeld

1) XXX bouwmarkt besteld container tegels.

2) Schermt met grote naam en bedingt 10% downpayment, geen LC anders gaan ze naar een ander en het gaat om vele containers

3) Producent controleerd en denkt; dat moet ik gewoon doen

4) Bij einde productie, na controle door XXX bouwmarkt neemt de producent kontakt op om te betalen en afhalen tegels

5) Stilte

6) Ineens neemt XXX bouwmarkt kontakt op en zegt; sorry meneer Jansen werkt hier niet meer en ik neem de opdracht over.

7) Ja klein probleem ik vind de kleur niet leuk dus we hoeven de tegels niet meer. Heb je ze ook in het groen?

8) Producent breekt zweten uit

9) Na smeken om betaling en dreigen rechtzaak zegt XXX bouwmarkt; nou vooruit, voor 70% van de waarde kopen we deze tegels toch maar. Take it or leave it.

En dit is natuurlijk de strategie die ze bij iedereen toepassen waarmee ze denken er mee weg te kunnen komen.