• 0

Al meerdere malen dankbaar gebruikt gemaakt van de kennis hier maar nu toch een vraag waar ik ondanks vele topics doorgespit te hebben geen duidelijk antwoord op kan vinden.

Steeds vaker gaan er bij ons bestellingen richting de VS en andere niet EU landen ( B2C ). Tot nu toe heb ik gewoon 21% berekend om de administratie simpel te houden en aangezien het om relatief lage bedragen ging.

Toch wil ik nu zonder BTW gaan leveren buiten de EU. Ik verzend nu met PostNL maar die kunnen naar eigen zeggen geen bewijs van uitvoer leveren die ik nodig heb om te voldoen aan de eisen voor 0% BTW. De douane zegt dat PostNL verplicht is om deze aangiftes 7 jaar te bewaren maar Post NL weet van niks ( zakelijke helpdesk, alle nummers gebeld ).

Gebeld met UPS/FEDEX/TNT, geen van allen kan bevestigen of zij een uitvoerbewijs kunnen leveren terwijl dit toch duidelijk op alle sites van KVK/Belasting en douane staat als eis voor 0% BTW. Kan dit alleen met een expediteur dan?

Is een verzendbewijs, correspondentie en betaling van buiten de EU voldoende of als bewijs of krijg ik dan zeker een BTW naheffing.

Alvast zeer bedankt voor tips en ervaringen.

Thanks,

Guido

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42899-bewijslast-uitvoer-naar-niet-eu-land/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

In feite krijg je in je administratie een bestelling van iemand buiten de EU en je maakt een verzendbon en registreert de betaling. Dat laatste kan ook als je een screenshot van een betaling op Paypal maakt en die als mede-bewijs achter de verzendbon hangt. Misschien is het ook al voldoende als je per kwartaal de lijst van Paypal kopieert en als bewijs opvoert, samen met de verzendbonnen.

• 0

Alleen de bewijzen van betaling is onvoldoende volgens mijn adviseur. Volgens hem moet ik echt een uitvoerbewijs hebben en dat is net het probleem want PostNL kan deze kennelijk niet verstrekken en ook UPS en dergelijke zien dat als en extra handeling dus extra kosten.

Wellicht is er iemand die ervaring heeft met deze materie?

• 0

Alleen de bewijzen van betaling is onvoldoende volgens mijn adviseur. Volgens hem moet ik echt een uitvoerbewijs hebben en dat is net het probleem want PostNL kan deze kennelijk niet verstrekken en ook UPS en dergelijke zien dat als en extra handeling dus extra kosten.

Hier vind je de informatie van de Belastingdienst over dit onderwerp. Je moet de volgende bescheiden in jouw administratie opnemen:

[*]alle douanedocumenten die u van de douane ontvangt op de plaats waar de goederen de EU verlaten;

[*]kopie van de vrachtbrief;

[*]factuur van de vervoerder;

[*]invoerbewijs van het land van bestemming;

[*]correspondentie met uw buitenlandse klant;

[*]bewijs van de transportverzekering;

[*]eventueel een kopiefactuur die voor export is getekend door de Douane;

[*]eventueel andere documenten die op de uitvoer betrekking hebben.

Dat bedrijven dit als een extra handeling zien, en dus extra kosten met zich meebrengt, lijkt mij logisch. Als je een aanbieder vindt die deze dienst compleet aanbiedt zijn deze kosten ook in de prijs verwerkt. Uiteindelijk moeten deze kosten gewoon gedragen worden voor jouw klanten. Kun je dan niet concurrerend zijn in je prijsvorming dan is het exportland blijkbaar niet jouw markt.

Waar ligt nu het probleem: vind je geen aanbieder die deze documenten kan verstrekken of vind je geen aanbieder die deze documenten wil verstrekken zonder daarvoor meerkosten in rekening te brengen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Bedankt heren,

Uiteraard is het een kosten afweging maar daarin zit ook een factor tijd. Als wij zelf een paar uur bezig zijn om alle documenten te verzamelen dan is het wellicht interessanter om een expediteur in te huren.

Mijn vraag is feitelijk of er hier iemand is die ervaring heeft met het versturen van pakketten met PostNL,Fedex,UPS etc en de administratieve afhandeling van de douane papieren die nodig zijn voor de fiscale bewijslast.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar