• 0

Kortstondig eenmalig geld bedrag nodig voor een verkooptransactie in het buitenl

Ik heb een machine verkocht aan een leasemaatschappij in Kuweit. Deze wordt betaald middels een L/C (Letter of credit). Echter mijn leverancier moet ik vooruit betalen. Dat wil zeggen dat ik kortstondig (tussen 1 en 3 weken) over een flink bedrag moet beschikken. Banken doen / kunnen dit niet. Risico is er niet want de betaling door mijn klant is gegarandeerd middels het L/C.

Waar of bij wie moet ik terecht ?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
Risico is er niet want de betaling door mijn klant is gegarandeerd middels het L/C.

Is het een geconfirmeerde L/C dan? Anders loop je uiteraard nog steeds risico's: bankenrisico, economisch risico, politiek risico. En is dit een EXW levering? Anders loop jij uiteraard ook nog transport- en verblijfsrisico's

kortom: een L/C dekt alleen jouw debiteurenrisico af, en -indien niet geconfirmeerd- alleen tot op zekere hoogte

Meest voor de hand liggende optie is de leverancier. Eventueel moet de L/C levering rechtstreeks plaatsvinden tussen leverancier en afnemer, alleen wordt dan wel jouw marge direct zichtbaar voor leverancier

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Beste Huphoff,

Allereerst: welkom op HigherLevel! Fijn dat je ons hebt weten te vinden met deze vraag.

Dan nu naar je casus.

Ik heb een machine verkocht aan een leasemaatschappij in Kuweit. Deze wordt betaald middels een L/C (Letter of credit).

Er wordt niet betaald met een letter of credit. Een letter of credit garandeert dat er betaald gaat worden door de verstrekker, onder de voorwaarde dat aan alle noodzakelijke bescheiden worden overlegd aan de verstrekker van de L/C. Dus afhankelijk van het feit of jij in staat bent om deze bescheiden te overleggen wordt er betaald - dat is een risicofactor.

Echter mijn leverancier moet ik vooruit betalen. Dat wil zeggen dat ik kortstondig (tussen 1 en 3 weken) over een flink bedrag moet beschikken.

Gevalletje van de huid van de beer verkopen voordat deze geschoten is? Of hebben we het hier over een situatie dit nog gaat gebeuren en waar je niet midden in zit? Ik hoop het laatste, maar als het eerste het geval is ben je wel rijkelijk laat met je deze vraag stellen.

Je geeft aan dat je de huidige machine hebt verkocht aan een leasemaatschappij in Koeweit. Het gaat blijkbaar niet om een sale-and-leaseback constructie, er komt immers een nieuwe machine. En je doet zaken met twee partijen die blijkbaar boter bij de vis willen hebben: de leasemaatschappij wil eerst geleverd zien voordat er betaald wordt en de leverancier wil eerst betaald worden voordat er geleverd wordt. Tja, tenzij je de reservers niet zelf hebt dan heb je een probleem.

Ik neem aan dat de opbrengst van de verkoop niet genoeg zijn om de aankoop te kunnen betalen. Is het niet te regelen met de verkoper dat ze met een aanbetaling werken? Dus de middelen die je nu hebt betaal je als voorschot, het restant binnen 4 weken na levering.

Om hoeveel geld gaat het eigenlijk?

Banken doen / kunnen dit niet.

Kortstondig krediet levert te weinig op voor de meeste banken. Maar als je een goede relatie hebt met je bankier dan kan er vaak wel e.e.a. geregeld worden. Het zal niet goedkoop zijn...

Risico is er niet want de betaling door mijn klant is gegarandeerd middels het L/C.

Nee, betaling is gegarandeerd als alle noodzakelijke bescheiden zijn overhandigd. Daar zit dus een risicofactor. Bovendien moet de uitgever van de letter of credit natuurlijk ook vertrouwd worden.

Ik zou zeggen bij je leverancier en bij de koper. Als de leverancier een beetje water bij de wijn kan doen (geen volledige vooruitbetaling) en de koper ook (een deel vooruit betalen) dan kom je al een heel eind in de goede richting. Feit blijft dat dit natuurlijk ruim van tevoren te verwachten viel en dus ook ruim van tevoren geregeld kan worden. Ik proef nu enige urgentie die wellicht helemaal niet nodig zou zijn geweest.

Overigens geloof ik absoluut niet in vooruitbetaling aan de leverancier. Op het moment dat het geld daar is ben je aan de goden overgeleverd (als het bedrijf bijvoorbeeld over de kop gaat heb je niets). Ik geloof zelf veel meer in escrow, waarbij de betaling bij een betrouwbare derde gestald wordt en pas na volledige levering wordt uitbetaald. Zo weet je zeker dat de betaling niet in het grote zwarte gat verdwijnt. Is ook geen goedkope optie maar veel en veel goedkoper dan al het geld verliezen in bijvoorbeeld een faillissement.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Als het LC overdraagbaar is, kan je wellicht met de leverancier "zaken doen" , waardoor voorfinanciering niet meer nodig is.Nadeel is dan wel dat deze op de hoogte gebracht wordt van alle details van jouw deal.

• 0

Allen bedankt voor de reacties.

Uiteraard weet ik hoe het werkt met een L/C.

Het enige punt wat ik in alle reacties lees is dat als je een goede bestandhouding hebt met de bankier je mogelijk een kans maakt.

Dan moet ik dat maar eens proberen

Bedankt !

• 0

Het enige punt wat ik in alle reacties lees is dat als je een goede bestandhouding hebt met de bankier je mogelijk een kans maakt.

Dan moet ik dat maar eens proberen

Zou nog eens van de koude kermis thuis kunnen komen, maar verneem graag de afloop!

Alleen op een LC een krediet afgeven? Bank heeft geen zicht op zowel afnemer als leverancier, dus kan het risico niet inschatten, gaat af op jouw gegoedheid.

Houdt er maar rekening mee dat bank van jou keiharde zekerheden gaat vragen, als ze al willen verstrekken.

• 0

Tijdstip en plaats van levering (en betaling) verschillen, dus dan bestaat er zeker risico. Waarom doen de fabrikant en leasemaatschappij in dit geval niet direct zaken, of waarom werk je in dit geval niet op provisiebasis? Ik zou juist zeggen dat je alle risico in deze transactie met drie betrokken partijen voor eigen rekening neemt!

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar