• 0

Yongtimer van prive naar eenmanszaak

Ik las op de site van de belastingdienst het volgende;

"Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming."

 

Mijn vraag, moet je de auto ook daadwerkelijk overschrijven "op naam" van, in dit geval, mijn eenmanszaak? Of volstaat de opname van de waarde (ca € 2700,00) in de beginbalans?

 

Ik ben vorig jaar september begonnen en ga eigenlijk nu pas meer zakelijke activiteiten ontplooien. Vanaf de oprichting in september 2012 trek ik al wel de BTW af op reparaties en brandstof (nog geen schokkende bedragen), de verzekering en wegenbelasting betaal ik prive. Uiteraard ben ik op de hoogte van de BTW voor prive gebruik en heb daar ook geen moeite mee, maar vraag me af of ik het toch wel helemaal goed doe zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dipita,

 

je moet de auto inderdaad ook daadwerkelijk overschrijven !

 

dan is het ook maar duidelijk en krijg je ook facturen, mrb en boete's (niet aftrekbaar) op de juiste naam

begrijp wel van mijn cliënten dat dit soms ook wat stroef gaat bij overschrijven

neem in ieder geval een recent uittr kvk mee!

Met vriendelijke groet,

Ruud Hofman AA

 

Verstand van ...

Accountancy, MKB en Fiscaliteit

maar ook van reële Accountantskosten

Wij rekenen graag voor u uit wat redelijke kosten zijn

u kunt ons vinden op http://www.accountantkosten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dipta,

 

Welkom op higherlevel.

 

Gebruik de zoekfunctie rechtsboven nog maar voor alle vragen rond btw en bijtelling van auto's. Heel veel informatie te vinden.

Dus of je hem op de zaak zet, of liever 19 ct/km hebt.

 

Voor tennaamstelling is het simpel. Bij een eenmanszaak kan hij niet op de naam van het bedrijf. Dus geen overschrijven nodig.

 

edit. Even wat bronvermelding toevoegen

Volgens de RDW Bij een rechtspersoon in oprichting (i.o) en een éénmanszaak mag tenaamstelling alleen plaatsvinden op de eigen naam van de tekenbevoegde (particulier) en niet op naam van het bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

 

je moet de auto inderdaad ook daadwerkelijk overschrijven !

 

 

Dat gaat hem niet lukken met een eenmanszaak ::)

 

@Dipita

Bovendien moet er ook een keuze gemaakt worden: auto zakelijk of auto privé? Die keuze maak je doorgaans bij aanvang van je onderneming of bij aanschaf van de auto. Lijkt me dus goed om ook even je aangifte 2012 nog na te lopen op deze keuze. Wellicht ben je beter af om vanaf de start van je bedrijf de auto zakelijk aan te merken. Dan moet je dus nog wel de aangifte herzien, waarbij ik aanneem dat de aanslag nog niet definitief vaststaat.

 

Als je de auto in 2012 namelijk als privé aangemerkt hebt dan kun je niet ineens in 2013 besluiten de auto zakelijk aan te merken. Zie ook HL en google op de term vermogensetikettering.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor de antwoorden! En zo snel ook. Ik rijd de auto verhoudingsgewijs meer prive (woon werk verkeer, ik werk ook in loondienst, maar dat zijn geen zakelijke kilometers). Gezien het onderhoud (Citroen XM :-\) is het nou eenmaal voordeliger haar zakelijk te gaan rijden.. en ik ben een liefhebber,.. dus.. Houd ook geen ritten administratie bij, maar zit niet met de extra bijtelling, het blijft voordeliger.

 

@Joost, Ik heb de auto vanaf oprichting in september 2012 op de balans gezet voor de getaxeerde waarde, maar doe de aangifte 2012 volgens jaar pas (uitstel is aangevraagd). Kan dus nog alle kanten op, maar omdat ik al BTW heb afgetrokken (paar honderd euro) twijfel ik even wat wijsheid is. Accountant van mijn echtgenote gaf aan dat suppletie in het laatste kwartaal mogelijk is, maar dan ben ik al te laat met 2012 ben ik bang ook al gaat dat om slechts 30 euro.. :) Uiteraard zit ik, ook gezien mijn functie vaak bij de accountant, maar die is nogal strak als het om dit soort zaken gaat, terwijl ik het als een sport zie de grenzen van wat maximaal mogelijk is op te zoeken. Moest ooit anderhalve ton afdragen omdat ik een ander bedrijf staakte.. Had het geld toen nodig voor een nieuwe woning, dus kon het niet anders regelen, afijn, als ik er dus wat van terug kan halen....

 

Dank voor al jullie adviezen, ik hoef haar dus niet over te schrijven, maar wel op de balans, met een taxatie bewijsje in de boeken.

 

Groet,

 

Dirk-Pieter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.