• 0

verzending als brievenbus post B2B bewijslast?

Indien je als webshop er voor kiest om een product via brievenbus post naar een klant te versturen en deze geeft aan dat hij niks ontvangen heeft zal je opnieuw moeten versturen of terugbetalen aangezien bewijslast van ontvangst bij de webshop ligt. Dit is zo bij B2C overeenkomsten.

 

Nu heb ik echter sinds kort een groothandel waarin ik allemaal B2B klanten heb.

Deze klanten kunnen vervolgens in mijn B2B webshop orders invoeren en opgeven dat ik die direct naar hun klant moet versturen (dropshipping).

De overeenkomst is dus B2B maar levering is B2C.

 

Nu heb ik veel producten zoals dvd's die makkelijk via de post verzonden kunnen worden waardoor verzendkosten een stuk lager kunnen zijn.

 

Ik wil de B2B klanten dus de mogelijkheid bieden om te kiezen tussen verzending van de bestelling via pakketpost (standaard) of via brievenbus post.

Bij brievenbuspost zou dat echter geheel op risico van de B2B klant moeten gebeuren. Dus klaagt de B2C klant van hem bij hem dat ze niks ontvangen hebben zal de B2B klant bij mij gewoon opnieuw moeten betalen voor een nieuwe zending.

 

Bij B2C overeenkomsten is dat dus niet toegestaan, maar mag ik dat bij B2B overeenkomsten wel rechtsgeldig afspreken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat lijkt me wel.

 

Als ik het verhaal goed begrijp bestelt de klant bij jou B2B partner. Het is de verantwoordelijkheid van jouw partner dat de consument het goed ontvangt, de overeenkomst is tenslotte vanuit de consument gezien alleen met de partner.

 

Je zou dus best kunnen overeenkomen dat bij vermissing van het pakket de partner dit risico draagt en de consument moet terugbetalen, of het opnieuw door jou laten verzenden, op zijn kosten.

 

Of je parnter hieraan wil is een andere zaak. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat dit 'standaard' is, in de zin van dat het zo geregeld zou zijn als je helemaal niets vast zou leggen, maar dat laat ik liever aan een jurist.

Link naar reactie
  • 0

In beginsel is het binnen de kaders van de contractsvrijheid toegestaan om je contract zo in te richten dat het risico van aflevering bij de koper komt te liggen. Hoewel niet uitdrukkelijk bij wet verboden, lijkt het mij in strijd met de kern van de koopregeling dat je de gehele bewijslast met betrekking tot het verzenden van het product bij de koper legt. De koper kan immers onmogelijk aantonen dat jij iets niet verzonden hebt en daarmee zou je iets te gemakkelijk onder je verbintenissen uit kunnen komen.

 

Ik zou je dan ook adviseren op zijn minst op een bepaalde wijze, bijvoorbeeld door het maken van foto's of het bewaren van de bon, vast te leggen dat je het artikel op de post hebt gedaan. Zoals gezegd kun je dan contractueel vastleggen dat het risico vanaf het moment van verzenden bij de koper ligt.

 

Let er wel op dat de bepalingen voor consumenten reflexwerking kunnen hebben. Dat wil zeggen dat ze ook als ijkpunt dienen bij ondernemers. Dit zie je vooral terug bij kleine ondernemers, die weinig verschillen van een consument. Op die manier kan het alsnog niet zijn toegestaan om het risico van aflevering bij de koper (ondernemer) te leggen.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad niks met de eindklant te maken.

Ik verstuur enkel in opdracht van mijn zakelijke klant de bestelling rechtstreeks naar zijn klant.

 

Nu stuur ik standaard alles via pakketpost maar ik heb ook een 2500 producten zoals dvd's die dus via brievenbus post zouden kunnen.

 

Nu reken ik mijn klanten 6,50 per pakket maar zou in geval van brievenbuspost dit omlaag kunnen naar ongeveer 2,40 euro.

Ik verdien niks op de verzendkosten, dit is enkel een service.

Zouden mijn zakelijke klanten dus aanspraak kunnen maken op de regeling voor consumenten waarop ik dus opnieuw moet verzenden omdat ik aflevering niet kan bewijzen kan ik die brievenbus optie dus niet aanbieden en zal iedereen 6,50 euro moeten betalen voor verzending van een eenvoudige dvd.

 

Dat is dus voor mijn klant een flink hogere kostenpost die dat weer doorrekent aan zijn klant wat uiteindelijk mijn dvd assortiment minder aantrekkelijk voor de verkoop maakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat de bepalingen voor consumenten reflexwerking kunnen hebben. Dat wil zeggen dat ze ook als ijkpunt dienen bij ondernemers. Dit zie je vooral terug bij kleine ondernemers, die weinig verschillen van een consument. Op die manier kan het alsnog niet zijn toegestaan om het risico van aflevering bij de koper (ondernemer) te leggen.

 

Dat klopt inderdaad wel, maar dat zijn meer zaken waarbij een eenmanszaak online een laptop bestelt en vervolgens bijv garantie claimed wegens 'binnen 2 jaar defect' terwijl de fabriek maar 1 jaar garantie geeft.

 

Dit ljkt me hier echter niet van toepassing: De B2B klant van Daniel is een partij die structureel laat dropshippen, niet een bedrijf dat incidenteel iets voor eigen gebruik bestelt.

 

Je zou dit dus gewoon kunnen doen. Uiteraard loop je altijd het risico van fraude door de consument (wel ontvangen maar zegt van niet, wil geld terug). In geval van een DVD is dat op te lossen door bij vermissing nogmaals te verzenden, ik neem aan dat de gemiddelde consument weinig heeft aan extra exemplaren van een dvd.

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik dat het wel eens voorkomt dat pakketje niet aankomt of dat er misbruik gemaakt wordt (zending niet ontvangen beweren ze maar wel gebruik maken van gepersonaliseerde kortingscode/verlotingscode die bijgeleverd is).

Dit aantal is gelukkig zeer klein (ruim onder de 1%).

Dat is een risico dat mijn klant zelf moet lopen indien hij kiest voor verzending via de normale post.

 

Normaal zal hij de paar vermissingen/fraudegevallen zeer ruimschoots moeten terugverdienen met de veel lagere verzendkosten die hij kwijt is en meer orders die hij daardoor kan binnenhalen.

 

Ik ga dit in elkgeval in mijn voorwaarden opnemen en verzending via brievenbus post aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen is dit vanzelf achterhaald.

 

PostNL heeft sinds vorige maand de mogelijkheid ook brievenbusdoosjes met barcode en volgservice te verzenden. Als je meer dan 25 brievenbuspakjes per dag hebt kost het verzenden maar 2,50 per pakje. Als je minder te verzenden hebt kost het 3,84 per brievenbuspakje (brievenbusdoosje of luchtkussenenveloppen)

 

Alle info staat op mijn website vermelding naar eigen website verwijderd i.v.m. zelfpromotie

Robenton heeft 2 webshops www.enveloppenwebshop.nl en www.staalband-bandstaal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.