• 0

Werknemer wordt aandeelhouder - effect voor dienstverband?

Geachte leden,

 

ik ben nu in loondienst bij bedrijf x en kan dit jaar 5% aandelen krijgen. Dit zal in een staffel oplopen tot max 1/3 vd aandelen. Het bedrijf heeft nu 2 eigenaren met beide 50% van de aandelen. Beide hebben een eigen bv en factureren aan de holding. Aangezien ik een aanmerkelijk belang krijg is mij geadviseerd een bv op te zetten en met een management fee te gaan werken die ik kan factureren aan de holding.

 

Mijn vraag is nu aangezien ik uitsluitend voor de holding werk hoe het zit met het dienstverband? Word ik gezien als iemand in loondienst of zelfstandige en dien ik mezelf te verzekeren voor bv. AO en hoe zit het met recht op ww etc?

 

BVD voor je reacties!

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het enkele feit dat je aandelen verkrijgt in de vennootschap, zorgt er niet voor dat je arbeidspositie veranderd. Als je een bepaald percentage van het totale aantal aandelen verwerft, kan dit wel gevolgen hebben voor diverse regelingen. Het is op deze plaats bijna niet te doen om alle regelingen uitgebreid te gaan behandelen. Wel kan ik je als voorbeeld de pensioenregelgeving en de sociale verzekeringen aanreiken.

 

Als je als DGA in de zin van de Pensioenwet wordt beschouwd, kun je je pensioen in eigen beheer opbouwen. Er zijn diverse criteria, maar een belangrijk punt is dat je minimaal 10% van de aandelen moet hebben om als DGA volgens de Pensioenwet te kunnen worden aangemerkt.

 

Bij de socialezekerheidswetgeving ligt het weer heel anders. Je wordt daar nog niet direct als DGA beschouwd als je 10% of meer van de aandelen in handen hebt.

 

Verder is ook relevant welke zeggenschap je in het bedrijf krijgt. Je zegt dat je nu in loondienst bent. Ben je ook formeel als bestuurder aangewezen, of ga je alleen in de onderneming participeren door een aandelentransactie? Zoals vaker op dit forum vermeld, er is een belangrijk onderscheid tussen aandeelhouders en bestuurders van een vennootschap.

 

Daarnaast ben je als werknemer van de vennootschap in beginsel geen zelfstandige. Je bent immers in loondienst bij de vennootschap. Dit geldt ook voor een DGA.

 

Kortom, het is onmogelijk om met zo weinig gegevens een compleet antwoord te geven. Er zijn vele regelingen met elk hun eigen definitie van een DGA en hun eigen gevolgen. Ik adviseer je dan ook contact op te nemen met een jurist of advocaat om een en ander eens rustig te bespreken.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.