• 0

Aantal basisvragen over belasting. Alvast bedankt voor de hulp!

Goedenavond,

 

Vraag 1:

Ik heb zojuist de startersvoordeel test gedaan via belastingdienst.nl om te zien voor welke aftrekposten ik in aanmerking kom.

 

Alleen staat er bij de resultaten dit:

''In de berekeningen gaan we uit van een belastingtarief van 35% en een btw-tarief van 21%.

 

U komt in aanmerking voor:''

 

Wat houdt het belastingtarief van 35% in?

 

Vraag 2:

Als ik online buitenlande producten inkoop kan ik dan nog aanspraak maken op de belasting die ik betaal voor een buitenlands product? Hoe gaat dat samen met de btw-aftrek? Is daar een speciale regel voor?

 

Vraag 3:

Ik heb een aantal producten gekocht via mijn prive-rekening die eigenlijk voor mijn bedrijf bedoeld zijn. Op de rekening staat ook niet mijn bedrijfsnaam, kan ik dit alsnog aangeven als een bedrijfsuitgave en zo ja doet de belasting hier moeilijk over??

 

Vraag 4:

Ik werk pas 2 maanden in mijn bedrijf maar kan al een schatting maken hoeveel ik aan uren per jaar zal werken, kan ik in het eerste kwartaal al aanspraak maken op deze zelfstandigenaftrek?(U besteedt minimaal 1225 uur per jaar aan uw bedrijf.) En is het enige bewijs dat je dient te tonen een urenlijst?

 

Hartelijk dank,

 

OndernemerMan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat houdt het belastingtarief van 35% in?

Dat slaat op de inkomstenbelasting. Zoek even een boekhouder op en laat je even adviseren over de beginselen van bedrijfsadministratie.

Als ik online buitenlande producten inkoop kan ik dan nog aanspraak maken op de belasting die ik betaal voor een buitenlands product? Hoe gaat dat samen met de btw-aftrek? Is daar een speciale regel voor?

Binnen de EU geldt er een intracommunautaire levering. Google die maar even :)

Buiten de EU is het wat lastiger. Zorg in dat geval dat je weet wat productaansprakelijkheid inhoudt en hoe je je daar voor moet indekken om problemen te voorkomen. En zorg dat de producten voldoen aan de producteisen die de EU eist.

Ik heb een aantal producten gekocht via mijn prive-rekening die eigenlijk voor mijn bedrijf bedoeld zijn. Op de rekening staat ook niet mijn bedrijfsnaam, kan ik dit alsnog aangeven als een bedrijfsuitgave en zo ja doet de belasting hier moeilijk over??

Ik vermoed dat je een eenmanszaak hebt, dan maakt dat niet zo veel uit. Is hoogstens wat onoverzichtelijk voor je eigen administratie. Heb je een BV dan zal je waarschijnlijk een nieuwe factuur moeten vragen als de factuur niet op naam van de BV staat. Andere leden kunnen je daar beter over adviseren dan ik.

Link naar reactie
  • 0

Wat houdt het belastingtarief van 35% in?

Dat slaat op de inkomstenbelasting. Zoek even een boekhouder op en laat je even adviseren over de beginselen van bedrijfsadministratie.

Als ik online buitenlande producten inkoop kan ik dan nog aanspraak maken op de belasting die ik betaal voor een buitenlands product? Hoe gaat dat samen met de btw-aftrek? Is daar een speciale regel voor?

Binnen de EU geldt er een intracommunautaire levering. Google die maar even :)

Buiten de EU is het wat lastiger. Zorg in dat geval dat je weet wat productaansprakelijkheid inhoudt en hoe je je daar voor moet indekken om problemen te voorkomen. En zorg dat de producten voldoen aan de producteisen die de EU eist.

Ik heb een aantal producten gekocht via mijn prive-rekening die eigenlijk voor mijn bedrijf bedoeld zijn. Op de rekening staat ook niet mijn bedrijfsnaam, kan ik dit alsnog aangeven als een bedrijfsuitgave en zo ja doet de belasting hier moeilijk over??

Ik vermoed dat je een eenmanszaak hebt, dan maakt dat niet zo veel uit. Is hoogstens wat onoverzichtelijk voor je eigen administratie. Heb je een BV dan zal je waarschijnlijk een nieuwe factuur moeten vragen als de factuur niet op naam van de BV staat. Andere leden kunnen je daar beter over adviseren dan ik.

 

Hai Wouter, ik heb inderdaad een eenmanszaak. Dank voor je snelle antwoord!

Het betreft digitale producten dus qua productsaansprakelijkheid hoef ik me niet zo'n zorgen te maken.

Ik heb nog een 4e vraag toegevoegd, hoopte die voor de eerste reactie erin te kunnen gooien, misschien kan je die nog beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Voor vraag 4 geldt wat mij betreft hetzelfde als voor vraag 1; zoek even een boekhouder bij jouw in de buurt op en laat je even adviseren over de beginselen van bedrijfsadministratie. Zo iemand kan je ook uitleg geven over KOR en andere aftrekposten zodat je niet te veel belasting gaat betalen.

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium waar jij op doelt is een faciliteit uit de inkomstenbelasting. Als je begin volgend jaar jouw aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2013 maakt speelt het urencriterium een rol. Je zult met jouw administratie/agenda/urenstaat aan moeten tonen dat je minimaal 1.225 aan directe en indirecte uren aan jouw onderneming hebt besteed.

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium geldt per kalenderjaar, zoals vermeld is dit een IB-aangelegenheid. Als je laat in het jaar start, is de kans groot dat je dat jaar niet voldoet aan het urencriterium voldoet. Er is geen sprake van een tijdsevenredige herrekening.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.