• 0

De kracht van de aanbeveling

Een aantal weken geleden hebben we een workshop gevolgd over Referral Marketing. Dit is uit Amerika overgewaaid en het maakt je bewust van de kracht van aanbevelingen. Voor ons was dit met name een bewustwording van het enorme netwerk dat we hebben opgebouwd in de jaren dat we bezig zijn met ons bedrijf. Het principe van Referral Marketing is het elkaar gunnen van opdrachten en elkaar aanbevelen. Er worden ook steeds meer netwerkclubs rondom dit fenomeen opgericht, zoals bijvoorbeeld BNI.

 

Wij hechten echter veel waarde aan de kwaliteit van de aanbeveling. Mensen die je een paar keer hebt gesproken, kan je niet zo maar aanbevelen want je weet niet wat de kwaliteit van het werk is. Maar de partners waar je zelf zaken mee doet, vormen natuurlijk wel een goede referentie. Wij werken ook samen met trouwe partners die ons helpen. Je hoeft niet alles zelf te kunnen, als je maar een betrouwbare partner hebt wiens expertise je in kan zetten op de momenten dat je het nodig hebt.

 

We zijn erg benieuwd hoe jij naar aanbevelingen kijkt. Maak jij ook optimaal gebruik van je netwerk of moet je hard werken voor je opdrachten? En vraag je ook standaard over een aanbeveling zodra je een project goed hebt volbracht? Vroeger werden er getuigschriften afgegeven, tegenwoordig is het via LinkedIn heel gemakkelijk om een referentie af te geven. Maar ook hier geldt, het gaat om de kwaliteit van de aanbeveling. Wellicht kan je zelf het goede voorbeeld geven? Let bij een aanbeveling op een aantal punten:

 

[*] Beschrijf in 'spreektaal' jouw positieve ervaring. Waarvoor heb je hem/haar ingehuurd of op welke wijze hebben jullie samengewerkt? Wat vond je zo goed of prettig aan de samenwerking? Hoe persoonlijker jouw verhaal, hoe beter.

[*] Beschrijf de situatie voor en na jullie samenwerking. Welk resultaat heeft hij bereikt? Wees zo specifiek mogelijk over de werkzaamheden of dienstverlening die hij naar volle tevredenheid heeft verricht.

[*] Beschrijf ook persoonlijke kwaliteiten. Valt deze persoon op door creativiteit, expertise, leiderschap, stressbestendigheid of een andere kwaliteit? Noem het in jouw aanbeveling.

 

Zodra iemand een aanbeveling ontvangt, vraagt LinkedIn standaard om ook een ander aan te bevelen. Veel mensen denken dan dat zij diezelfde persoon moeten aanbevelen, maar dat lijkt al snel op doorgestoken kaart. Bovendien ben je meestal niet allebei klant van elkaar. Mocht dat wel zo zijn, wacht dan een week of twee om te voorkomen dat beide aanbevelingen in 1 netwerkupdate verschijnen.

 

Om met aanbevelingen te starten, is het handig om je netwerk in kaart te gaan brengen. Op wie kan je echt bouwen en in wie heb jij het volste vertrouwen? En van wie denk je dat ze jou blindelings aan zullen bevelen? Deel dit met elkaar zodat je als ‘partners’ elkaar kan gaan helpen. Je kan bijvoorbeeld afspreken om een seintje te geven zodra jouw opdracht afloopt. Zo weet de ander dat ze jou weer kunnen aanbevelen als ze bij klanten een behoefte voelen voor jouw expertise.

 

Heb je meer tips? Deel ze met elkaar zodat we elkaar kunnen helpen om samenwerkingsverbanden te optimaliseren.

 

Succes en we kijken uit naar je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerste poging was te zuur. Dan nu de tweede.

 

Ik vraag me af of het wettelijk is toegestaan om inhoudelijke beoordeling van relaties te delen d.m.v. een aanbeveling. Dit kan al snel leiden tot ongenoeglijkheid bij de betrokkenen. Ik vind dit ook helemaal niks met ondernemen te maken hebben. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Ben erg benieuwd wat voor discussie hieruit uit voort gaat komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of het wettelijk is toegestaan om inhoudelijke beoordeling van relaties te delen d.m.v. een aanbeveling. Dit kan al snel leiden tot ongenoeglijkheid bij de betrokkenen. Ik vind dit ook helemaal niks met ondernemen te maken hebben. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Ben erg benieuwd wat voor discussie hieruit uit voort gaat komen.

 

Huh? Dus alle testimonials op Linkedin, websites, connecties op Higherlevel en iedere positieve (of negatieve ) ervaring met een bedrijf of persoon op HL zou ook niet toegestaan zijn?

En het werken met referral marketing lijkt me voor veel ondernemers juist heel veel te maken te hebben met ondernemen Peter. Sterker nog: ik weet zeker dat jij ook zo werkt, alleen plaats je die referenties toevallig niet op het Internet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een oude knorhaan en heb er moeite mee dat clusters belanghebbenden een database gaan opbouwen, waarin ze in feite leveranciers (kunnen zzpers zijn} qua beoordeling al dan niet aanbevelen. Op deze manier werk je kliekjeswerking in de hand en ontstaan er onneembare vestingwerken, waarin iedereen elkaar de hand boven het hoofd houdt. Dat is niet mijn ding.......

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het juist eens met de kracht van de aanbeveling. Ik probeer ook altijd goede mensen in mijn netwerk aan te bevelen.

 

Wel vreemd dat BNI genoemd wordt als voorbeeld. Ik hoor dat dit een verplicht (hoe verzin je het!) aanbevelingssysteem heeft, dus je moet iemand aanbevelen, ook al zit je pas net in het netwerk. Dan gaat de hele kracht van het aanbevelen dus weg... Maar goed, dat is wat ik van 2 mensen gehoord heb, die dus niet meer lid zijn, en misschien hebben mensen hier op HL aanvullende ervaringen.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Zonder specificaties en schriftelijke referenties, zie ik helemaal niks in de kracht van aanbeveling. Het leidt tot geroddel en door oneigenlijk gebruik kunnen goede krachten buiten spel blijven staan. En dat, zonder dat de betreffende krachten zich ertegen kunnen verdedigen.

Link naar reactie
  • 0

Zonder specificaties en schriftelijke referenties, zie ik helemaal niks in de kracht van aanbeveling. Het leidt tot geroddel en door oneigenlijk gebruik kunnen goede krachten buiten spel blijven staan. En dat, zonder dat de betreffende krachten zich ertegen kunnen verdedigen.

 

Dus iedere warme aanbeveling van een persoon, product of dienst is per definitie fout omdat je daarmee alle andere - niet aanbevolen personen, producten of diensten benadeelt????? Ik begrijp echt even niet op welk spoor jij hier zit P.J. ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder specificaties en schriftelijke referenties, zie ik helemaal niks in de kracht van aanbeveling. Het leidt tot geroddel en door oneigenlijk gebruik kunnen goede krachten buiten spel blijven staan. En dat, zonder dat de betreffende krachten zich ertegen kunnen verdedigen.

 

Dus iedere warme aanbeveling van een persoon, product of dienst is per definitie fout omdat je daarmee alle andere - niet aanbevolen personen, producten of diensten benadeelt????? Ik begrijp echt even niet op welk spoor jij hier zit P.J. ;)

 

Norbert. Ik heb niks tegen een individuele aanbeveling als die tussen twee personen of in heel klein besproken kring plaatsvindt. Dat doen we idd allemaal. Ik verzet me alleen tegen het idee om dit veel breder aan te pakken (gesloten netwerkje Linkedin e.d.) waarmee de betrokkenen een stempel opgedrukt krijgen waar ze zelf geen zicht op hebben. Ver der ga ik niet in herhaling vallen. Het enige dat ik nog wil toevoegen is dat de volgende stap is dat een dienstverlener in "aanbevelingen" gaat handelen. In de ouderwetse manier van rekrutering had je de schriftelijke verzekering dat je gegevens en testuitslagen niet met derden zouden worden gedeeld, zonder dat jij daar uitdrukkelijk schriftelijke toestemming voor zou geven. In deze situatie wordt dit recht gewoon omzeild en wordt achter gesloten deuren een database bijgehouden van mensen, die wel of niet aanbevolen kunnen worden. Dat vind ik (geheel op eigen titel) een walgelijke ontwikkeling.

Link naar reactie
  • 0
waarmee de betrokkenen een stempel opgedrukt krijgen waar ze zelf geen zicht op hebben

Zicht op hebben? Zowel op LI als HL moet de betrokkene toestemming geven voor zo'n testimonial of connectie. Zonder nogmaals in herhaling te vallen denk ik echt dat PJ dit blog totaal anders opvat als bedoelt.

De Blogger is ook helemaal geen lid van een organisatie die uberhaupt een database van wie of wat dan ook wil bijhouden, het is een organisatie die starters advies geeft en in dat kader het belang van gunning in het MKB aanstipt. En veel gunning in het MKB komt nu eenmaal door referenties of - zoals we dat vaker noemen - mond tot mond reclame.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het risico van een aanbeveling is dat je eigenlijk iets belooft wat door een ander nog wel waargemaakt moet worden. Dat wordt groter naarmate je degene (en diens prestaties) die je aanbeveelt slechter kent. Het gevaar bestaat dan dat de uiteindelijk slecht gebleken aanbeveling ook aan jou gaat 'kleven'. Jouw geloofwaardigheid kan dan ook op het spel komen te staan en het is bewezen dat een 'slechte pers' langer en hardnekkiger voortleeft dan goed nieuws.

 

Het omgekeerde kan echter ook: als de door jou gecreëerde verwachting - meer dan - waar is gemaakt door degene die hebt aanbevolen, dan groeit jouw betrouwbaarheid.

 

Kortom, wees ervan bewust dat jouw imago dan (deels) afhangt van andermans prestaties.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik van de week al schreef is ondernemen ook ervoor zorgen dat je risico's elimineert. In mijn situatie past dit dus helemaal niet in mijn ondernemrsbeeld. Maar als relatief veilig werk doet en geen unieke eigenschappen hoeft in te zetten en geen uniek product maakt, dan worden de risico's natuurlijk al kleiner. Daarnaast heb ik eerder al aangegeven dat er gevaar is op kliekjesvorming en dat bepaalde personen uit die groepjes geweerd worden vanwege en eerder conflict of karakter. Dingen die niks met vakmanschap of ondernemen te maken kunnen hebben. Ten derde kan ik me zelfs indenken dat men van elkaar een vergoeding gaat vragen voor dat aanbevelen. Dan is het dus gewoon een handeltje geworden.

Link naar reactie
  • 0

P.J. Ik probeer je standpunt te begrijpen, maar zie het één los van het ander (denk ik :)), even als voorbeeld:

 

Neem van mij aan dat ik jou pas warm bij iemand aanbeveel, als ik er behoorlijk zeker van ben dat jij waar gaat maken wat ik diegene heb beloofd. Dat is misschien dat elimineren van risico wat jij bedoelt?

 

Verder denk ik dat het geen verschil maakt of voor zo'n aanbeveling dan nog wordt betaald, misschien worden de risico's dan wel groter!

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik altijd het volgende voorbeeld voor klanten om het verschil, waarde en belang van online referenties (goede links) uit te leggen. Maar werkt ook wel in deze denk ik.

 

Stel je voor je hebt een versleten houten vloer en je wilt deze opgeknapt hebben?

 

Je zoekt op internet, en komt uit op "houtenvloerenopknappen.nl" mooie site, leuke voorbeelden maar dat is enkel hopen dat die voorbeelden ook waargemaakt worden.

Minimale waarde

 

Stel je voor je staat op een verjaardag, spreekt een vage kennis en die zegt in het gesprek terloops: Ow voor vloeren moet je Henk hebben. Heeft het bij ons gedaan. Leuke vent en prima werk. Hij heeft een website, iets met houtenvloerenopknappen.nl. Google het maar eens. Biertje?

Meer waarde door referentie

 

Stel je voor je staat op een verjaardag bij je beste vriend(in) op een prachtige vloer. Vraagt aan hem/haar "is dit nieuw?". Nee man, was oude meuk maar wel echt eiken dus zonde om eruit te trappen. Henk kende ik al een tijdje, doet alles perfect. Toch Jan, ja man bij mij was het ook top gelegd. Dus hij heeft toplaag eraf geragd, gepolijst en weet ik veel wat en daarna 30x in de olie gegooid. Was een klus maar resultaat is top geworden. Ja zeker, kan je mij zijn tel geven bel m morgen gelijk.

Heel veel waarde door referentie door bekende (authoriteit) en bewijsvoering.

 

Dus ja ik geloof sterk in aanbevelingen. Ik krijg mijn klussen enkel hierdoor. Liefst zoals voorbeeld 3. Maar aanbevelingen op linkedin of andere sociale kanalen sla ik ook niet af. Alleen ik ben het wel met PJ eens (als hij dit bedoeld) dat het geen vereiste moet worden in de samenwerkingen. En dat proef ik ook een beetje in de blog.

 

Ik vind ook de huidige "aanbevelings functie" van Linkedin zwaar irritant. Weet diegene van Nederlands pfffff. Maar goed ik snap sowieso nog weinig van Linkedin. Ligt uitteraard aan mij.

 

En serieus???? Referral Marketing overgewaaid uit Amerika... Dat is prehistorisch wijn in nieuwe zakken.

Probleem, weet jij iemand... ja je moet bij die wezen. Dat is volgens mij al bedacht voor het wiel in de tijd dat we enkel konden grommen en wijzen.

 

Zo en nu een biertje en fijne zaterdag allemaal.

 

Mich

 

PS Misschien nog een puntje in de straat van PJ. Ik kan voor sommige een goede oplossing bieden. Maar dit is wel op basis van een bepaalde "klik". Maar ondanks dat 80 duizend mensen mij aanraden, maar de "klik" is er niet. Zal een goede samenwerking / oplossing niet komen.

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

De volgende stap is dat men het aantal aanbevelingen gaat meten en aan iemands profiel hangt. Dat zou dan meteen betekenen dat degenen met de meeste aanbevelingen, de beste kwalificaties zou hebben en dat velen gefrustreerd raken. Ik weet (van nabij) een sector waar het zo werkt en waar enkelen doorlopend op gemeentelijke opdrachten kunnen rekenen en velen dus niet aan de bak kunnen komen. Ik vind deze situatie dus verwerpelijk en komt verdacht ver in de buurt van het "likken" op facebook.

 

Het voorbeeld van Micha over die vloer is duidelijk. Maar in de laatste mogelijkheid is het ook duidelijk dat de zoekende klant het eindproduct van de leverancier zelf kan beoordelen en kan inschatten of deze vakmanschap de juiste is om aan zijn opdracht te voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Maar in de laatste mogelijkheid is het ook duidelijk dat de zoekende klant het eindproduct van de leverancier zelf kan beoordelen en kan inschatten of deze vakmanschap de juiste is om aan zijn opdracht te voldoen.

 

Ja, maar dat kan bij een dienstverlener niet. Dan is het enige eindproduct wat beoordeeld kan worden, andermans mening over zijn of haar eigen gekregen advies.

En wat heb je dan liever: iemand met een paar goede referenties van mensen die jij kent, of iemand zonder goede referenties?

 

De volgende stap is dat men het aantal aanbevelingen gaat meten en aan iemands profiel hangt. Dat zou dan meteen betekenen dat degenen met de meeste aanbevelingen, de beste kwalificaties zou hebben en dat velen gefrustreerd raken.

 

Ik heb een concullega met een enorme waslijst aan referenties op Linked In voor 1 bepaalde dienst. Die referenties komen allemaal sterk overeen. Boze tongen beweren dat hij zelf de concept teksten aanlevert en korting geeft aan iedereen die zo'n referentie plaatst.

Een beetje slimme ondernemer prikt daar genadeloos doorheen; deze referenties zijn eerder een afrader dan een aanrader .

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eh Norbert...... jij (of je conculega) verkoopt toch niet jezelf? Jij verkoopt een verzekerings-technische oplossing, die je adviseert vanuit jouw expertise. De klant is het in eerste instantie te doen om die verzekerings-technische oplossing. En als hij die middels jouw expertise heeft verkregen en hij is tevreden en hij heeft een fijn gevoel overgehouden aan de wijze waarop jij je expertise hebt ingezet, dan heb je kans dat die klant je de volgende keer weer om je expertise zal vragen. Dat hoort gewoon bij het opbouwen van langdurige relaties in de business. De vraag is hoe je jezelf in de klantenwereld gaat presenteren.

 

- Profileer je je verzekerings-technische oplossingen?

- Profileer je je kennis en communicatieve vaardigheden?

- Profileer je een combinatie daarvan?

 

Ik denk dat elke adviseur de laatste daarvan kiest. In jouw geval speelt imho het imago van de Verzekeringsmaatschappij een nog grotere rol dan de jouwe. Als er allerlei nare en negatieve berichten in kranten verschijnen, kun jij al je charmes en kennis inzetten wat je wilt, maar je kunt die berichten niet weggepoetst krijgen. Maar in feite heb jij het nog relatief gemakkelijk omdat je nog op je verzekeringen-product kunt terugvallen.

 

Een dienstverlener die geen tastbaar product levert en waarvan er 13 in een dozijn zijn, heeft het natuurlijk veel moeilijker. Virtuele aanbevelingen en skills zijn voor mij dan geen reden om te kunnen beoordelen of iemand wel of niet geschikt zou kunnen zijn voor mijn gevraagde dienst. Een kort persoonlijk gesprek levert veel betere en betrouwbaarder informatie op.

 

Op eBay werkt dit overigens wel goed. Daar schrijft de koper commentaar op het handelen van de verkoper en naarmate er meerdere kopers zijn die positieve ervaringen hebben met een verkoper, stijgt de mate van betrouwbaarheid van de verkoper en deze wordt meteen weergegeven in het profiel van de verkoper. Met name de VS-verkopers zijn er als de dood voor om een negatieve beoordeling te krijgen. Op eBay werkt het dus goed, omdat het vanuit het generale systeem geregeld is en de verkoper er geen andere invloed op kan hebben, door precies te leveren wat hij heeft aangeboden en de levering zo optimaal mogelijk te regelen. Ook een normale communicatie die evt. tussen koper en verkoper kan plaatsvinden speelt daarin mee.

Link naar reactie
  • 0

Eh Norbert...... jij (of je conculega) verkoopt toch niet jezelf? .

 

Interessante opmerking, ook in relatie tot de vele discussies daarover die ik met oud-compagnons en concullega's had. Veel adviseurs - en de betreffende concullega ook - verkopen juist vooral zichzelf. Als jij maar aardig gevonden wordt en de klant of prospect het idee geeft belangrijk gevonden te worden kun je alles "verkopen", zelfs als het niet deugt, niet klopt of als je fouten maakt. Referenties zijn dan ook vaak van het type dat het zo'n leuke jongen is.

 

Ik verkoop niet mijzelf, maar mijn kennis en ervaring. Ik ben geen leuke jongen, en iemand die mij aanbeveelt raad dan ook niet mij persoonlijk aan, maar mijn kennis, ervaring en aanpak. Ik trek dan ook geen mensen aan die gevoelig zijn voor customer intimacy, ik heb de meeste "klik" met mensen die gewoon geen bullshit willen.

 

Een dienstverlener die geen tastbaar product levert en waarvan er 13 in een dozijn zijn, heeft het natuurlijk veel moeilijker. Virtuele aanbevelingen en skills zijn voor mij dan geen reden om te kunnen beoordelen of iemand wel of niet geschikt zou kunnen zijn voor mijn gevraagde dienst. Een kort persoonlijk gesprek levert veel betere en betrouwbaarder informatie op.

 

Het een sluit het ander toch niet uit P.J.? De meeste prospects die ik uit referentie krijg, willen vervolgens toch eerst een afspraak om het badwater te peilen. De referentie bepaalt dan ook helemaal niet met wie ze zaken gaan doen, maar met welke beperkte groep ze de eerste selectieronde willen ingaan.

 

Op eBay werkt dit overigens wel goed. Daar schrijft de koper commentaar op het handelen van de verkoper en naarmate er meerdere kopers zijn die positieve ervaringen hebben met een verkoper, stijgt de mate van betrouwbaarheid van de verkoper en deze wordt meteen weergegeven in het profiel van de verkoper

 

Grappig dat je uitgerekend dat als voorbeeld noemt P.J. Ik ben juist heel huiverig voor dat soort "automatische" testimonials waar de kwaliteit uit de wet van de grote getallen komt. Iemand kan rommel verkopen, maar als het verkooptraject zelf maar vlekkeloos verloopt is iedereen tevreden. Maak daarentegen met een topproduct 1 foutje in het bestelproces en je wordt door de verkeerde partij genadeloos afgebrand.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Op eBay kun je juist de hele history van een verkoper bekijken incl. de referenties, opmerkingen en producten die zijn verkocht. Ik heb een jaar of 7 geleden heel wat zaken van eBay (VS) afgeplukt. Ik kijk altijd of een verkoper incidenteel zo'n product aanbiedt of zich juist in die producten heeft gespecialiseerd. Dat laatste, incl. goede referenties, geeft me voldoende vertrouwen om daar via PayPal te kopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.