• 0

Vennoot uit VOF zetten

Omdat mijn vennoot onvoldoende presteert en niet de juiste inzet en het juiste inzicht toont, en hierover niet in gesprek wil gaan om dingen te veranderen wil ik graag weten of er mogelijkheden zijn haar uit de vennootschap te zetten. Concrete afspraken omtrent haar werkzaamheden, mijn irritaties en verwachtingen ga ik nog op papier zetten. Nu is het zo dat wij samen franchisen. Wellicht maakt dit het lastiger.

Kun je überhaupt iemand uit een VOF zetten als deze onvoldoende inzet en betrokkenheid toont.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie een vennootschapsovereenkomst? Een stuk papier waar in staat hoe jullie de samenwerking vorm geven, de winst verdelen en, niet onbelangrijk, weer uit elkaar gaan? Dan is dat namelijk je startpunt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je kan sowieso niet iemand “uit de VOF zetten”.

Maar je kan de VOF opheffen, door gewoon te stoppen (uitschrijven dus). Want als een vennoot verdwijnt, dan stopt de VOF.

De vraag is natuurlijk wat de gevolgen zijn (er moet afgerekend worden). Hopelijk is de administratie op orde zodat blijkt hoe iedereen er voor staat.

 

Jullie zijn overigens wel hoofdelijk aansprakelijk, dus enige overleg is wel op zijn plaats.

Ook ten aanzien van het overnemen van zaken (franchisecontract bijvoorbeeld) door een van de vennoten.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb lang geleden eens een VOF gehad met 2 partners.

Ook daarbij was de inzet van de 2 venoten op zijn minst erg magertjes te noemen en vrijwel niet beschikbaar.

 

Ik ben destijds naar de KvK gegaan en heb ze daar laten uitschrijven en VOF om laten zetten naar eenmanszaak.

Was vrij verbaast dat ik ze zo makkelijk kon laten uitschrijven. (de VOF was dus beëindigd en ik ging met oude handelsnaam verder als eenmanszaak)

Na uitschrijven bank en andere instanties op de hoogte gebracht en zaken laten blokkeren en daarna heb ik ze via aangetekende brief geinformeerd dat ik ze had laten uitschrijven met nadere motivatie (vooraf uiteraard ook herhaaldelijk gecommuniceerd dat inzet en prestaties niet naar afspraak waren).

 

Waren ze op zijn minst niet blij mee maar uiteindelijk paar paar honderd euro afgekocht.

We hadden geen VOF overeenkomst en nog geen omzet.

 

Moet wel zeggen dat ik later nog wel eens achter mijn oren gekrabt heb van dat dit misschien niet de meest slimme manier was en dat ik geluk had dat ik zo makkelijk vanaf gekomen ben.

 

Van belang zijn afspraken die er onderling gemaakt zijn. wat zijn investeringen van hem enz. enz.

Link naar reactie
  • 0

Een VOF is feitelijk gewoon een overeenkomst tussen twee of meer partijen (de vennoten). De inschrijving in het handelsregister staat los van die overeenkomst en de verhoudingen tussen de vennoten onderling. Voor het beëindigen van een VOF staan vaak bepalingen in de VOF-overeenkomst en bij het ontbreken daarvan zal in gezamenlijk overleg op dat moment alsnog geregeld moeten worden. De opzegging is daarbij doorgaans niet het probleem, maar wel de afwikkeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.