• 0

Weigering BTW-nummer

Dag allemaal,

 

Ik ben Belg en ben Spaans resident.

Om Hollandse tijdschriften te kunnen inkopen bij de distis moet ik een Nederlands BTW nummer hebben.

Dus op aanraden van boekhouder en op advies van Notaris dus een Flex BV opgestart.

Alles verliep super vlot ... alleen weigert de Belastingdienst NL mij een BTW-nummer te geven.

Weet dat alles via Nederland verloopt (aankoop/verkoop/facturatie/kosten/belastingen/...).

Wie weet raad?

Dank.

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, en welkom op HigherLevel!

 

Om Hollandse tijdschriften te kunnen inkopen bij de distis moet ik een Nederlands BTW nummer hebben.

Dat volg ik niet. Misschien helpt het als je uitlegt wat een distis is, maar dan nog denk ik dat iedereen Hollandse tijdschriften in kan kopen?

 

Heeft de Belastingdienst ook vermeld waarom ze je een btw-nummer weigeren? En valt daar iets tegenin te brengen?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst is tegenwoordig voorzichtig vanwege het risico van carrouselfraude.

 

Als je een beschikking hebt kan je binnen 6 weken bezwaar aantekenen. Ik kan niet zien wat er in de beschikking staat, dus is het meoilijk erop te reageren. Ik kan mij voorstellen dat de belastingdienst geen BTW-plicht ziet vanwege het feit dat de BV door een buitenlander bestuurd wordt.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Die ene inspecteur van BD NL zegt dat hij geen reden ziet om mij een BTW nummer toe te kennen.

En geeft aan om een bezwaarschrift in te zenden ...

Wat is de slaagkans van zo'n bezwaarschrift ? Wat als het toch bij dezelfde inspecteur terecht komt !?

Distis = distributeurs van tijdschriften (Aldipress/Betapress).

Zonnige groeten,

Michel

Link naar reactie
  • 0

Ik volg hem niet zo. Als ik in een italiaanse kiosk een Nederlands tijdschrift koop dan heeft de kioskhouder of zijn leverancier echt geen Nederlands BTW-nummer. Toch wordt dat tijdschrift wel verkocht. Een Omzetbelastingnummer in een andrr EU-land zou moeten volstaan. Tenzij er een exclusieve leverancier is van NL-tijdschriften in Italië of Spanje. In dat geval probeer je dus die exclusiviteit te omzeilen. Waar overigens op zich niets mis mee is, maar wat je nu wel in een impasse brengt.

 

M.b.t. die ene inspecteur. Die heeft een voor bezwaar ontvankelijke beslissing genomen en daar kan dus bezwaar tegen aangetekend worden. Ik ken de motivering van het bezwaar niet, maar als jij kunt aantonen dat de inspecteur een onjuiste beslissing heeft genomen dan zal deze herzien worden. Wat is de grond waarop het de belastingplicht afgewezen is? Ik begrijp dat de inspecteur geen reden ziet om de BV belastingplichtig te maken, maar dat zal toch wel uitgebreider gemotiveerd zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De documenten tot uitnodiging van betaling van de omzetbelasting (Goes) heb ik reeds gekregen.

 

Ik koop dus tijdschriften/boeken aan in NL, die ik dan via NL verkoop aan Spaanse winkels.

De distributeurs factureren mij in NL.

Betalingen gebeuren via NL bank.

Een Nederlandse transporteur vervoert die dan tot in Spanje.

Dus is er omzet/kosten/winst.

De meeste winkels hebben een intracom BTW-nummer, dus factureer ik die aan 0% BTW.

Link naar reactie
  • 0

Alles verliep super vlot ... alleen weigert de Belastingdienst NL mij een BTW-nummer te geven.

 

De documenten tot uitnodiging van betaling van de omzetbelasting (Goes) heb ik reeds gekregen.

 

Hoe moet ik dit begrijpen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De meeste winkels hebben een intracom BTW-nummer, dus factureer ik die aan 0% BTW.

 

Dat mag je alleen maar doen als je zelf een BTW nummer hebt. Je moet ook een opgaaf ICP doen. En aangifte natuurlijk.

 

Maar:

Heb je nou wel of niet een BTW nummer?

Want je schrijft dat je een "uitnodiging" tot betalen van BTW ontvangen hebt (een z.g. aangiftebrief met bijbehorende acceptgiro?).

 

Overigens moet je een BTW nummer aanvragen, want je moet zowel aangifte als opgaaf ICP doen in NL.

Normaal gesproken gaat dit tegenwoordig vanzelf als je een bedrijf bij de KvK inschrijft. Anders moet je (denk ik) alsnog een formulier 'Startende onderneming' invullen voor de BD (bel ze anders daarover, zou ik zeggen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Samengevat:

Ik ben Belg en Spaans resident en huur een (gedeelde)kantoorruimte in NL.

Ik koop Hollandse tijdschriften aan bij de distributeurs in NL (hiervoor MOET je een vestiging in Nederland en BTW nummer hebben) en verkoop deze aan winkels in Spanje.

De notaris heeft mijn Flex BV ingeschreven bij KvK.

Ik heb een KvK en RSIN/Fi-nummer.

Dienst omzetbelasting (Goes) heeft mij geregistreerd en alle documenten toegestuurd om omzetbelasting aan te geven.

 

Belastingdienst NL weigert BTW nummer te geven.

Link naar reactie
  • 0

Reactie van de desbetreffende inspecteur die mij weigert een BTW nummer te geven:

"U woont in Spanje en komt niet voor de activiteiten naar Nederland. Hoogstens voor een keer overleg op het adres xxx, een virtueel kanoor c.q. postadres. De activiteiten worden verricht vanuit uw Spaans woonadres. Dat uw leveranciers en afnemers zich in Nederland bevinden doet hieraan niet af. Evenmin als de plaats van hosting van de website (NL) en de wijze van transport (NL).

Er is in Nederland geen sprake van een vaste inrichting, nodig voor het toekennen van een BTW-nummer."

 

Link naar reactie
  • 0

Dienst omzetbelasting (Goes) heeft mij geregistreerd en alle documenten toegestuurd om omzetbelasting aan te geven.

 

Maar dan hebben zij je toch een BTW nummer toegekend? Anders kan je geen aangifte doen.

Wat voor aangiftenummer staat er op de aangiftebrief (en welke tijdvak betreft het)?

 

Probeer trouwens het fiscaal nummer van je BV gevolgd door B01 in te tikken in de VIES database. Dan zie je of het nummer geactiveerd is.

Link naar reactie
  • 0

Reactie van de desbetreffende inspecteur die mij weigert een BTW nummer te geven:

"U woont in Spanje en komt niet voor de activiteiten naar Nederland. Hoogstens voor een keer overleg op het adres xxx, een virtueel kanoor c.q. postadres. De activiteiten worden verricht vanuit uw Spaans woonadres. Dat uw leveranciers en afnemers zich in Nederland bevinden doet hieraan niet af. Evenmin als de plaats van hosting van de website (NL) en de wijze van transport (NL).

Er is in Nederland geen sprake van een vaste inrichting, nodig voor het toekennen van een BTW-nummer."

 

Ik kan mij hier eigenlijk wel in vinden. De BV opereert op de B2B-markt. De huidige regelgeving stelt dat in deze markt de omzetbelasting geheven wordt in het land waar de BV is gevestigd is, in jouw geval dus in Spanje. Er is geen reden om de BV een Nederlands omzetbelastingnummer te geven. Feitelijk stelt de belastingdienst dat er maar een Spaans OB-nummer afgegeven moet worden.

Daar zou nog wat aan gedaan kunnen worden op het moment dat er inderdaad een vaste inrichting in Nederland is, maar bij het ontbreken daarvan is er in mijn ogen een juiste keuze gemaakt. Indien je in de B2C-markt actief zou zijn zou het toekennen van een Nederlands BTW-nummer zonder vaste inrichting niet zo'n probleem zijn - dat gebeurt heel vaak. In dat geval wordt de omzetbelasting namelijk wel geheven in Nederland, in ieder geval als je over een bepaalde omzetdrempel heen komt.

 

Waarom willen de distributeurs geen zaken doen met afnemers die geen Nederlands OB-nummer hebben?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zou je het probleem niet kunnen omzeilen door uit je nederlandse BV een B2C activiteit in nederland te ontplooien? Ik denk dat aan bijvoorbeeld een webwinkel waar je de tijdschriften verkoopt aan consumenten. Uiteraard is het niet noodzakelijk hier reclame voor te maken, en kun je best (verzend)tarieven hanteren die ervoor zorgen dat dat hele B2C verhaal echt geen succes wordt, maar strict genomen heb je toch een nederlands btw nummer nodig.

Link naar reactie
  • 0

Tja, die distributeurs hebben zo ook hun regels.

En eentje ervan is dat ze enkel zaken doen met bedrijven gevestigd in NL met NL BTW nummer.

Heb hen al gevraagd om dit om te zetten naar Spaans BTW nummer, maar dat gaat niet.

 

OK, dus als ik ook voor de bedrijven factureer aan 6% BTW ipv 0% (zoals bij B2C) is de kans groter dat ik toch een BTW nummer krijg !?

Link naar reactie
  • 0

Tja, die distributeurs hebben zo ook hun regels.

 

Maar die distributeurs hebben zich natuurlijk ook te houden aan de open Europese markt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je helemaal geen omzetbelasting nummer hebt maar uitsluitend een RSIN nummer dat is uitgegeven door de kamer van koophandel.

 

dit nummer is een stamnummer dat sinds eind 2010 aan alle nieuwe rechtspersonen word uitgereikt en dient om het bedrijf uniek te identificeren voor diverse basisadministraties. Tegelijk met het verstrekken van dit nummer word door de kamer van koophandel verzocht aan de belastingdienst om te oordelen over belastingplicht, zowel voor omzetbelasting als vennootschapsbelasting en eventueel zal dit nummer ook als basis bij een eventuele aanvraag voor het loonbelastingplicht.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken deze markt en de rechten van uitgevers niet. De Belastingdienst lijkt op formele gronden een BTW-nummer af te wijzen. Wil je ook niet een soort van parallelle distributieketen opzetten, waar de uitgevers dit al regelen met een bestaand netwerk?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik doe wordt hier door niemand anders gedaan.

 

Ik ging ervan uit dat we in een open Europa leven: ich bin ein Europeër (dixit Europees President Van Rompuy).

Dus bedrijfje in NL, wonen in Spanje = Nederlands BTW nummer en belastingen.

Blijkbaar zijn we dan nog niet zo ver ?

Waarom weigert de Nederlandse belastingdienst dat ik omzetbelastingen betaal in Nederland ?

Want daar komt het op neer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ging ervan uit dat we in een open Europa leven: ich bin ein Europeër (dixit Europees President Van Rompuy).

Dus bedrijfje in NL, wonen in Spanje = Nederlands BTW nummer en belastingen.

Blijkbaar zijn we dan nog niet zo ver ?

 

Ja hoor, het is namelijk nog véél eenvoudiger: gewoon met één en hetzelfde (in jouw geval Spaanse) OB-nummer handelen in de hele EU. Zoals Benm al aangeeft: het probleem zit niet bij de Europese regelgeving maar bij jouw leveranciers.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.