• 0

De EU wil type connector van oplader bij wet verplichten.

Zie dit bericht. Ik vind dit een ridicuul idee. Als je dit werkelijk gaat doorvoeren ontneem je fabrikanten de mogelijkheid om veel slimmere toepassingen op de markt te brengen. Er zijn nu al connectoren die verschillende functies combineren. Kortzichtig beleid dus en wederom een zaak waar de overheden zich helemaal niet mee moeten bemoeien.

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

• 0

Zie dit bericht. Ik vind dit een ridicuul idee. Als je dit werkelijk gaat doorvoeren ontneem je fabrikanten de mogelijkheid om veel slimmere toepassingen op de markt te brengen. Er zijn nu al connectoren die verschillende functies combineren. Kortzichtig beleid dus en wederom een zaak waar de overheden zich helemaal niet mee moeten bemoeien.

vind het zelf wel goed idee.

Aansluitingen van apparaten worden nu namelijk regelmatig veranderd om de consument op kosten te jagen.

neem even 1 voorbeeld: de iphone. Met overgang van iphone 4 naar 5 hebben ze de connector voor lader aangepast. Hierdoor kan iedereen die de afgelopen jaren extra laders en overige randapparatuur voor de iphone gekocht hebben dit dus zo de prullenbak ingooien en moeten ze weer nieuwe kopen.

Ik heb hier een bak met vele tientallen verschillende laders liggen voor verschillende soorten apparatuur en je zoekt je altijd een ongeluk naar de juiste lader.

en in 99,9% van de gevallen heeft een afwijkende lader echt niks te maken met speciale functies van een apparaat.

• 0

Ik vind het ook een ridicuul idee. Het enige wat de EU per direct en met terugwerkende kracht zou moeten verplichten aan alle Smartphone fabrikanten - op straffe van stokslagen voor alle ontwerpers en het management - is dat ze iedere smartphone met een batterij uitrusten die bij normaal gebruik minimaal 36 uur lang meegaat.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Het enige wat de EU per direct en met terugwerkende kracht zou moeten verplichten aan alle Smartphone fabrikanten - op straffe van stokslagen voor alle ontwerpers en het management - is dat ze iedere smartphone met een batterij uitrusten die bij normaal gebruik minimaal 36 uur lang meegaat.

Ook hier tegen de tijd dat ze hier over uitvergaderd zijn gaan hebben de batterijen meer capaciteit en gebruiken de toestellen zelf minder stroom. Je ziet nu al dat de trend naar grotere toestellen plaatsing van batterijen met een grotere capaciteit mogelijk maakt.

• 0

@Nico. Ik heb ook al dat patent voorbij zien komen om vanuit de Mac het toetsenbord, de muis en iPhone/iPad/iPod draadloos op te laten. Als je het in de buurt hebt liggen kun je het ook niet meer vergeten. Dit heeft alleen maar zin als de connector dan ook helemaal komt te vervallen want dan komt er ruimte vrij voor andere toepassingen. Het zal niet lang meer op zich laten wachten.

• 0

@Nico. Ik heb ook al dat patent voorbij zien komen

Toch niet tijdens een presentatie hoop ik? :P ;)

• 0

Als je dit werkelijk gaat doorvoeren ontneem je fabrikanten de mogelijkheid om veel slimmere toepassingen op de markt te brengen. Er zijn nu al connectoren die verschillende functies combineren.

Volgens mij hebben de meeste apparaten voldoende ruimte aan de buitenkant voor één universele connector voor het opladen en daarnaast eventuele andere connectoren voor de overige functies, die al dan niet (slim) gecombineerd kunnen worden.

Het een hoeft het ander ook niet tegen te houden, want in die "eigen" connector kan de fabrikant nog steeds een oplaadfunctie integreren.

• 0

Minder connectoren (draadloos opladen) betekent ook minder openingen in de behuizing.

De spatwaterdichte en waterdichte telefoon rukken op sinds Sony de waterdichte Xperia Z lanceerde.

De Z heeft nog 2 contactpunten maar toekomstige modellen zullen naar alle waarschijnlijkheid gebruik gaan maken van draadloos opladen (zoals dat al jaren bestaat voor bijvoorbeeld Wii controllers).

@PJ

Baanbrekend patent weer van Apple, iets met stand der techniek?

Zoals Norbert aangeeft andermaal een typisch voorbeeld van mosterd na de maaltijd.

• 0

Ik denk dat dit patent veel meer op een regeling is gericht die ten goede komt aan het optimaliseren van gebruiksgemak. Of het mosterd na de maaltijd is weet ik niet. Ik weet wel dat die toepassing bij velen in de smaak zal vallen omdat je spullen automatisch worden opgeladen.

Ook de magneet-connectoren zijn een goed voorbeeld. Je kunt de connector eenvoudig lostrekken als je per abuis door de draad zou lopen. De connector schiet los en voorkomt schade aan de laptop.

• 0
Ik weet wel dat die toepassing bij velen in de smaak zal vallen omdat je spullen automatisch worden opgeladen.

Alle spullen PJ, of alleen Apple producten?

Zonder villein te willen klinken (ik heb je al genoeg geplaagd de laatste paar dagen :) ) een kort citaat uit een ander topic: "Op deze manier werk je kliekjeswerking in de hand en ontstaan er onneembare vestingwerken".

Zoals jou bekend, ik ben een grote Apple Iphone/Ipad fan, maar geen "Mac" man. Ik draai OSX Lion (een legale versie) liever op mijn eigen HP laptopje. Ik zou het jammer vinden als Apple er weer een trucje aan koppelt dat draadloos opladen alleen werkt vanaf en met Apple systemen.

• 0

Ik weet wel dat die toepassing bij velen in de smaak zal vallen omdat je spullen automatisch worden opgeladen.

Alle spullen PJ, of alleen Apple producten?

Zonder villein te willen klinken (ik heb je al genoeg geplaagd de laatste paar dagen :) ) een kort citaat uit een ander topic: "Op deze manier werk je kliekjeswerking in de hand en ontstaan er onneembare vestingwerken".

Zoals jou bekend, ik ben een grote Apple Iphone/Ipad fan, maar geen "Mac" man. Ik draai OSX Lion (een legale versie) liever op mijn eigen HP laptopje. Ik zou het jammer vinden als Apple er weer een trucje aan koppelt dat draadloos opladen alleen werkt vanaf en met Apple systemen.

Laten ze de oplaad-chip dan maar vastleggen als norm, zodat alle draadloos op te laden apparaten daar gebruik van kunnen maken. Dit patent zal inhoudelijk wel iets te maken hebben met het managen van de verschillende apparaten. De oplaadtechniek zal beslist wel standaard zijn. Maar ik ben natuurlijk niet in het management van Apple gesitueerd.......

• 0

Dit is weer zo'n idee dat op het eerste gezicht best goed klinkt (alles compatible maken), maar in de praktijk toch niet gaat werken.

Micro-USB is een logische standaard, dan kun je met een gebruikelijk kabeltje opladen vanaf iedere lader of usb poort. So far, so good. Maar USB voorziet slechts in 500 mA stroom, en de connectors zijn niet ontworpen voor veel meer dan dat.

Momenteel zit het nog wel op het randje en gaat er pakweg 1.5 - 2 ampere door die connector en kabel (eigenlijk te veel, maar in brand vliegen doet het nog net niet). Probleem komt als over 5 jaar iets geladen moet worden met nog meer vermogen, bijvoorbeeld 25 watt (tablet vol in een kwartier!). Daarvoor is de micro-usb connector technisch ongeschikt.

Meest idiote uitkomst zou dan zijn dan fabrikanten verplicht worden een micro-usb aansluiting te plaatsen waarmee je langzaam kunt laden, en daarnaast een aparte connector waarmee je snel kunt laden. Voor een tablet is dat nog wel handig (groot genoeg en via usb aansluiten op een pc voor data overdacht), maar voor een telefoon? Tikkie overdreven!

• 0

Het is ook niet de bedoeling om over de technische kant te discuteren. Het probleem ligt in het feit dat een stel bureaucraten/ambtenaren zich weer met een zaak gaan bemoeien waar ze totaal geen verstand van hebben en ook geen enkel inzicht in nieuwe ontwikkelingen danwel toekomstige mogelijkheden. Nadat de plankgas-test voor diesels na jaren van onnodig meten uiteindelijk moeizaam is afgevoerd, komen we dalijk met een volgend gedrocht te zitten.Het vervelende met dit soort dingen is dat deze bestuursorganen in een ivoren toren aan het "werk" zijn. Ze vangen ergens een signaal op en vullen er vervolgens hun tijd mee om er regelgeving voor te maken vanuit hun beperkte optiek.

• 0

Micro-USB is een logische standaard, dan kun je met een gebruikelijk kabeltje opladen vanaf iedere lader of usb poort.

Veel fabrikanten hebben al afgesproken om dit als standaard te implementeren. Echter gaat dat om de mechanische eigenschappen. Software matig zorgen de fabrikanten er vaak er nog steeds voor dat alleen hun eigen kabels werken. Voorbeeld: Om een HDMI kabel aan te sluiten op de micro USB poort heeft een Samsung toestel een MHL adapter nodig. LG gaat dan weer voor een Slimport adapter. Ziet er hetzelfde uit, maar werkt niet op elkaar. Sterker nog, een MHL adapter voor een Samsung S3 past wel in de S4, maar werkt er niet op.

• 0

Het probleem ligt in het feit dat een stel bureaucraten/ambtenaren zich weer met een zaak gaan bemoeien waar ze totaal geen verstand van hebben en ook geen enkel inzicht in nieuwe ontwikkelingen danwel toekomstige mogelijkheden.

Mag ik dit even in perspectief plaatsen P.J.? Die bureaucraten hebben in 2009 aan de branche aangegeven dat er iets moest gebeuren vóór 2012, en dat er anders wetgeving zou komen.

Dan kunnen fabrikanten gezamelijk of afzonderlijk het volgende doen

[*]aangeven waarom het idee belachelijk is

[*]aangeven dat het nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden frustreert

[*]aangeven dat het potentieel gevaarlijke producten van derden in de hand werkt (voorbeelden genoeg)

Maar wát hebben fabrikanten daadwerkelijk in die 3-4 jaar gedaan?

[*]helemaal niets

[*]zonder duidelijke tekst en uitleg van het hoe en waarom nieuwe producten op de markt gebracht met nieuwe afwijkende aansluitingen die alle bestaande adapters weer onbruikbaar maken, dus precies wéér dát doen waar de hele discussie in eerste instantie door ontstaan is

Mag ik dan concluderen dat de fabrikanten gewoon bewust of onbewust maling hebben gehad aan die hele EU en hebben gegokt dat dit wel weer zou overwaaien? Dat zou wel eens een dure misrekening kunnen blijken. Die bureaucraten hadden al in een veel eerder stadium terug in het hok geduwd moeten worden met duidelijke feiten en een gezamenlijke visie.

• 0

Dat ben ik helemaal met je eens Norbert. Ik hoop dat ze nu wakker worden en het alsnog kan worden afgefloten.

Ik ben overigens benieuwd, of er naast dit en de APK voor caravans, aanhangers, motoren en tractoren, nog meer onzinnigs in de pijpleiding van Brussel zit. Ik denk overigens dat er sterke raakvlakken zitten met het verzekeringswezen i.v.m. die keuringen.

• 0
Ik denk overigens dat er sterke raakvlakken zitten met het verzekeringswezen i.v.m. die keuringen.

@P.J. zonder te overdrijven: de verzekeringsbranche is sinds 2006 met afstand de sector geweest met de meeste en soms ronduit bizarre wetswijzigingen en beleidsregels vanuit Europa, de NL regering, DNB en onze geliefde AFM. Ik gok op minstens 4-5 ingrijpende wetswijzigingen of wijzigingen van beleidsregels per jaar.

Vanaf 01-01-2014 worden wij ook de enige branche waar je - als je je permanente educatie niet op tijd haalt, je niet alleen niet meer mag werken, maar al je bestaande behaalde diploma's vervallen .

Kortom: een bizarre maatregel of wet meer of minder maakt deze sector niet echt meer uit :'( ;D

• 0

Dat is idd nog erger dan ridicuul. Je zult er maar door persoonlijke omstandigheden door worden getroffen. En dat terwijl wel andere zaken te verzinnen zijn waar misstanden aan de orde van de dag zijn. Waarschijnlijk hebben die betere lobby-mannetjes.

• 0

Waarschijnlijk hebben die betere lobby-mannetjes.

Heb je in dat kader toevallig de afgelopen dagen dat nieuwsitem gezien over de tabakslobby? Die hebben in Brussel/Straatsburg maar liefst 161 man (waarvan 97 fulltime) rondlopen om Europarlementariërs te beïnvloeden, oa met het gratis verstrekken van tabak in postbakjes en het bestoken van parlementarïers met briefjes.

Come to think of it: Als Apple (en Samsung voor mijn part) gewoon bij al die parlementariers een telefoon en 2 opladers in het postbakje had gekwakt, had er geen haan meer gekraaid naar al die adapters ::)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar