• 0

Affiliate uitbetaling - Even een vraag.

Wat mij tot zover duidelijk met wat informatie dat ik geplakt heb van het internet:

 

1. Is het een particulier, hoef je geen btw te berekenen maar moet je het wel opgeven als een derde uitgave aan in je boekhouden.(onder kopje reclamekosten, heb gebeld)

 

2. Is het een bedrijf, laat ze een factuur inclusief btw naar je sturen van het bedrag. Of stuur ze een creditnota met bedrag incl. btw.

 

Nu is mijn vraag. Als ik bijvoorbeeld 20% commissie beloof op een product van €100.(excl. btw)(incl.btw = 121).

Dat ik de particulier €20 mag uitbetalen(wel als een kosten bereken)

En dat ik een bedrijf €16,53(20 - 21%btw) betaal? Omdat ik er nog BTW over moet berekenen?

 

Ik kom er nu namelijk niet uit of ik die btw nu erbij moet doen, voor een bedrijf, of eraf moet halen(zoals hierboven) maar wel op de factuur moet berekenen. Bedrijf komt dat uiteindelijk lager uit met zijn inkomsten dan een particulier toch?

Als iemand dit voor mij kan bevestigen? Heel graag! Belastingdienst is dicht vandaag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een particulier betaal je geen BTW blijkbaar, dus ontstaat er ook geen BTW-aftrek. Bij een bedrijf wel. Waarom zou je dat bedrijf dan niet ook 20 euro vergoeden - en de BTW daaraan toevoegen, omdat je die immers van de ontvangen BTW mag aftrekken?

 

Dus je verkoopt twee producten a 100 euro, ontvangt voor elk 121 euro. Je moet 42 euro BTW afdragen. De particuliere affilliate ontvangt 20 euro en de bedrijfsmatige affilliate ontvangt 20 + 21%BTW die je van de af te dragen BTW mag aftrekken. Het netto resultaat voor jou blijft gelijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een particulier betaal je geen BTW blijkbaar, dus ontstaat er ook geen BTW-aftrek. Bij een bedrijf wel. Waarom zou je dat bedrijf dan niet ook 20 euro vergoeden (en de BTW daaraan toevoegen, omdat je die immers van de ontvangen BTW mag aftrekken)?

 

Omdat ik mogelijk in aanmerking kom voor de kleine ondernemersregeling en dus geen BTW hoef te betalen. Het zou voor mij dan averechts werken om 20 euro te vergoeden.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou werkt het averechts voor de bedrijfsmatige affiliate. ::)

 

Ja maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik ben blij dat ik in aanmerking kom voor de kleine ondernemersregeling(voor alsnog een verwachting), maar in dit geval wordt het me een beetje ingewikkeld gemaakt. Vergoeden lijkt me niet verstandig, ik vergoed dan iets dat ik toch niet terug krijg omdat ik geen BTW verwacht te hoeven betalen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. Als ik het goed gelezen heb, gaat die KOR-grens naar 25.000 euro omzet. Dan hebben de kleine bedrijfsmatige affiliates hetzelfde voordeel als jij hebt, namelijk dat ze die BTW in eigen zak mogen steken en dus alsnog 20 euro vergoeding vangen.

 

Moet je nog even afwachten of de grotere bedrijfsmatige affiliates het wel zo geslaagd vinden. Het vergt sowieso enige fine-tuning om het juiste beloningsniveau te vinden. Misschien is 15 euro ook wel voldoende....

 

...en dat hangt allemaal weer af van de aantrekkelijkheid van het aanbod. Liever dagelijks een tientje dan wekelijks twee.

 

Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.