• 0

Zelf geprinte afbeelding van licentie-product op verpakking plaatsen

Hallo,

 

Excuses als ik het verkeerde sub-forum gekozen heb.

 

Ik verkoop een bepaald product via mijn webwinkel, maar niet in de originele verpakking maar in een eigen verpakking. Volgens de groothandel die dit product aan mij levert mag ik dit doen, geen probleem.

 

Nu heb ik de volgende vraag. Stel dat het om Mickey Mouse T-Shirts gaat. Mag ik dan op de nieuwe, eigen verpakking een label plakken met daarop een afbeelding van dat shirt met Mickey Mouse er op geprint?

 

De reden dat ik dit hier vraag en niet aan die groothandel is omdat ik (eerst) wil weten wat wel of niet mag volgens wetgeving, en niet wat die groothandel toevallig wel of niet leuk vindt.

 

Of moet ik dit sowieso vragen aan de producent van het product? (Europees bedrijf, levert alleen aan groothandels dus ik ben geen klant van hun).

 

groet, Katrien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik verkoop een bepaald product via mijn webwinkel, maar niet in de originele verpakking maar in een eigen verpakking. Volgens de groothandel die dit product aan mij levert mag ik dit doen, geen probleem.

 

 

Waarom zou de merkeigenaar dat toestaan? Ik zou hier erg wantrouwend over worden. De verpakking is een manier va de merkeigenaar om de verkoop van namaak tegen te gaan. Niet de enige manier. Maar het ontbreken van de originele verpakking is geen goed voorteken.

 

Andersom geredeneerd: als het een authorized distributor is die het product met instemming van de merkeigenaar op de markt brengt in de EU is die verpakking niet jouw zorg. Een merkverpakking namaken is echter een potentiële inbreuk op het merkrecht.

 

Glad ijs!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De verpakking is een manier va de merkeigenaar om de verkoop van namaak tegen te gaan. Niet de enige manier. Maar het ontbreken van de originele verpakking is geen goed voorteken.

 

Ik koop dit product ook via andere groothandels en van één krijg ik het product sowieso zonder verpakking.

 

Met licentie-product bedoel ik dat de producent van het product de eigenaar van de afbeelding betaald heeft om producten met die afbeelding te mogen verkopen. Zoals dus bijvoorbeeld een handdoek met Hello Kitty erop.

 

Het is alleen iets anders dan Mickey of Hello Kitty, dat zijn slechts voorbeelden. Ik wil niet openbaar maken om welk product het gaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andersom geredeneerd: als het een authorized distributor is die het product met instemming van de merkeigenaar op de markt brengt in de EU is die verpakking niet jouw zorg. Een merkverpakking namaken is echter een potentiële inbreuk op het merkrecht.

 

 

Eén van de groothandels, levert dit ook weer aan een andere groothandel (waar ik zelf dit product trouwens niet van afneem). Dus die eerste zal dan wel authorized distributor zijn toch? Of bedoel je dat niet? In elk geval heeft deze groothandel gezegd dat ik het uit de verpakking mag halen en ergens anders in mag stoppen.

 

Ik maak geen verpakking na, ik doe het in een eigen doosje of zakje en plak daar een uitgeprint labeltje op. Ik zou ook geen plaatje kunnen doen. Alleen tekst. Mag dat wel?

 

Als ik zou willen zou ik het originele doosje trouwens in een handomdraai na kunnen maken (met een kleurenprinter en een stickervelletje). Dus ik denk niet dat ze het doosje gebruiken om namaak tegen te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Dan had ik het verkeerd begrepen. Als er geen twijfel is aan de authenticiteit van het product en de betrouwbaarheid van je leverancier is er geen enkel bezwaar tegen omverpakken. Het gebeurt in winkel voortdurend dat overhemden uit de merkverpakking gehaald worden (om te passen bijvoorbeeld) en dan netjes gevouwen in de tas van de retailer meegegeven worden.

 

Dus als het jou beter uitkomt om een product in eigen verpakking te verzenden, dan kan ik me geen bezwaar voorstellen. ;)

 

Oh en als je daar een zelf geproduceerde afbeelding op plakt, hoeft dat ook geen probleem te zijn - zolang je maar de indruk vermijdt dat de verpakking afkomstig is van de merkleverancier. Door bijvoorbeeld duidelijk te maken dat het Merkproduct via Reseller is. Gebruik dan niet het beeldmateriaal van de merkleverancier, anders zit je weer met auteursrecht. Sommige merken zijn daar heel zuinig mee, anderen vinden het wel best - zolang je maar verkoopt en geen afbreuk doet aan het merk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla: Bedankt voor je antwoorden, ik heb echter nog wat verduidelijking nodig.

 

 

Oh en als je daar een zelf geproduceerde afbeelding op plakt, hoeft dat ook geen probleem te zijn - zolang je maar de indruk vermijdt dat de verpakking afkomstig is van de merkleverancier. Door bijvoorbeeld duidelijk te maken dat het Merkproduct via Reseller is.

 

Bedoel je dat ik dan op de verpakking zoiets moet zetten als exclusief geproduceerd en gedistribueerd door Producent Die en Die (ongeveer zo'n zin staat op de originele verpakking) en dat ik dan elders mag zetten zoiets als kijk voor meer van dit soort producten op katrien haar webwinkel.nl?

 

Dan heb ik mijn reclame gemaakt en is meteen voor iedereen duidelijk dat de verpakking van Katrien zelf afkomstig is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt van het merk en product af. Ik zou niet zoveel handelstaal gebruiken. Exclusief geproduceerd en gedistribueerd door... klinkt mij te ingewikkeld. Weet de consument wat 'gedistribueerd' is? Weten wij dat? En misschien wordt het wel als cadeau door A voor B gekocht en wil je niet weten dat het 'gekocht' is.

 

Het lijkt me logisch dat je de merknaam (eventueel een afbeelding en zelfs het logo) gebruikt en jezelf duidelijk als afzender laat zien. Vraag jezelf wel af of of jouw verpakking waarde toevoegt of waarde weghaalt. Sommige merken wil je letterlijk box-fresh hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat ik nu al weet dat het (in de meeste gevallen) een cadeau is en dat er daarom een doosje om moet. Maar het originele doosje is niet geschikt voor een webwinkel, maakt het te duur, is ontworpen voor stenen winkels. Ik moet vervolgens wel iets op mijn eigen doosje zetten. Een blanco doosje is in dit geval niet leuk geven. Je moet kunnen zien wat er in zit, het moet niet op het feestje zelf open gemaakt hoeven worden.

 

Wat is volgens jou eigenlijk de merknaam in mijn voorbeeld: t-shirt met een Mickey Mouse afbeelding, is dat MIckey Mouse; Disney of de fabrikant van het t-shirt (degene die betaald heeft aan Disney om Mickey er op te mogen zetten)?

 

Reclame maken voor mijn winkel laat ik achterwege als dit het product minder leuk geven maakt, maar je zei wel dat duidelijk moest zijn dat het mijn verpakking is en niet van de fabrikant. Hoe doe ik dat dan? Gewoon mijn eigen webwinkelnaam / logo in een hoekje zetten?

Link naar reactie
  • 0

 

Teveel vragen voor dit kader. Je hebt immers een verzendverpakking nodig en een cadeauverpakking. De combinatie in plaats van de originele winkelverpakking. Dat vergt een ontwerpersblik, vooral omdat er wellicht een praktische oplossing is om beide functies te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een extra doorwikkel (met adresgegevens) die te verwijderen is zodat er een cadeauverpakking overblijft.

 

Wat mogelijk is hangt van het product af, maar ook van oplage en budget. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het wordt lastig omdat ik niet wil zeggen om welk product en merk dat het gaat... Het gaat niet om een cadeauverpakking, maar om een verpakking die geschikt is (professioneel genoeg er uit ziet) om als cadeau te kunnen geven. De gever zal er nog een kadopapiertje om heen doen, neem ik aan.

 

Het gaat gewoon om een doosje dat dun genoeg is om in een brievenbusdoosje verstuurd te kunnen worden. Vervolgens moet dat doosje wel toonbaar zijn als je het als cadeau geeft. Ik kan het product ook los in een brievenbusdoosje blijven doen, maar dat is voor de gever minder leuk om te geven. Ik verkoop het nu dus los. En ik denk dat ik meer ga verkopen als ik aan kan geven dat het in een doosje verpakt zit. Als je het in een stenen winkel koopt zit het namelijk ook in een doosje. Dat verwachten mensen ook.

 

Er moet een label op, want de gene die het cadeau krijgt moet kunnen zien wat het is zonder het doosje open te maken. Op het originele doosje staat ook wat het is (een afbeelding).

 

Dat is het. Niet meer en niet minder. Maar ik weet dus niet wat wettelijk is toegestaan wb plaatsen van een afbeelding, logo etc. waar ik de rechten niet van heb, of überhaupt wb het ompakken van producten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.