• 0

Internationaal ondernemen

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Software ontwikkeling in (voormalig) oostblok landen of offshore software ontwikkeling is behoorlijk populair.

 

Denk zowieso aan de volgende zaken:

- Een goedkoper uurtarief betekend niet meteen een goedkoper totaal tarief

- Maak duidelijke project afspraken (gebruik een tolk als het nodig lijkt)

- Check de referenties van de software huizen

- Ga er naar toe om de locatie te bekijken en kennis te maken met de mensen met wie je contact gaat hebben

- Zorg voor een goed project leider in Nederland

 

Dit zijn mijn ervaringen in een notendopje, ik denk dat ik deze thread even moven naar ICT, mogelijk dat er daar meer lui zijn met ervaring op dit gebied.

 

Als je vragen hebt over het traject kan je ze altijd hier kwijt.    ;D 8)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk aandachtspunt is m.i. dat er in de meeste Oostblok landen erg slordig met kennisbescherming, patenten en auteursrecht wordt omgegaan. Pas dus op welke info je aan wie geeft. Zelfs al heb je duidelijk bewijs dat ideeën van je gejat zijn, dan heb je in veel oostblok landen nog geen poot om op te staan. Een computer abuse act bestaat daar evenmin. Ontwikkel je hardware voor een Oostblok land (dus geen software) en wil je eerst een marktverkenning uitvoeren daar, dan kan je via je lokale KvK subsidie aanvragen voor een marktverkenning. het subsidieprogramma heet PSB. Meer info heb ik zelf niet, maar je KvK kan je verder helpen. ::)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Molecuultje:  helemaal mee eens, een andere interessante optie is om te bekijken of je een eigen bedrijf op kan zetten in deze landen.

Een (beginnende) oostblok software developer overkopen is soms ook een interessante optie. (hoeft niet eens zo veel geld te kosten)

 

Een risico bestaat er nattuurlijk altijd, ik kan echter wel zeggen dat mijn ervaring met het oostblok vooral gevoelens van enorm enthousiasme bij mij heeft losgemaakt.

Dit voornamelijk door het enthousiasme van mijn oekraiense (hoe de hell spel je dat ???) partners...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Erin,

 

Denk ook even aan het ministerie EZ (en Fenedex), beide hebben erg veel informatie over exporteren. Check ook de Fenit die vermoedelijk ook veel ervaring zal hebben met het adviseren van leden die zaken (gaan) doen met oosteuropa. vooral sinds medio 90.

 

Als je een bedrijf wil beginnen, of een branche raadpleeg dan vooral een advocaat (en fiscalist) die via zijn/haar netwerk kan doorverwijzen naar een goede, betrouwbare advocaat in het gewenste oost europese land. Nederlandse advocaten die lid zijn van de internationale orde van advocaten (International Bar Association) hebben zo´n netwerk en heben veelal ook de nodige ervaring met internationaal zaken doen, ook met bescherming van intellectueel eigendom en bijvoorbeeld arbeidsrecht.

 

Denk ook aan hoe je (internationale) software licenties schrijft en structureert. Dit kan de nodige fiscale consequenties hebben. Bekijk je verzekeringsdekking voor exportzaken etc.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Beste Zrski,

 

Ik neem aan dat er in elk geval geldstromen, bijvoorbeeld royalties en facturen, gaan lopen. In sommige landen heb je kapitaal export regelgeving. Wellicht is er ook fysieke uitwisseling van mensen en gaat er kennis de grens over.

 

EZ blijft een goede vraagbaak. VNO export afdeling is vermoedelijk ook nog een goeie.

 

Lawman

 

heb je met software ontwikkeling in oostbloklande ook te maken met im/export? Je vervoerd toch eigenlijk niks, alles gaat digitaal of misschien een cd-rom via de post?

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.