• 0

Huur terug via belasting?

Hallo forumleden,

 

Alweer meld ik mij hier, mijn excuses voor mijn vele vragen.

 

Nu zit ik met het volgende; ik heb via een kennis te horen gekregen dat ik een gedeelte van mijn huurprijs (van woning) mag opgeven bij de belastingdienst.

 

Ik gebruik ca 10 vierkante meter van totaal ca 110 vierkante meter.

Hiervoor betaal ik €1000 inclusief g/w/l.

 

Hoe moet/kan ik dit van mijn omzet aftrekken?

 

Ik ben in juli begonnen met mijn onderneming. Maar niet sinds dag 1 omzet.

 

Ik verwacht dat ik dit jaar ca €7500 ga omzetten. Daarnaast heb ik ca 500 euro aan kosten.

 

Graag hoor ik wat jullie hierover weten.

 

 

Groet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarvan 10%????

 

Ik weet van een collega dat hij 10% van het aantal m3 heeft genomen omdat zijn werkruimte in een deel van zijn huis is gesitueerd waar de ruimte hoog is (geen verdiepingsvloer). Is geaccepteerd door de BD dus kijk even wat beter uitkomt, 10% in m2 of 10% in m3.

Link naar reactie
  • 0

Joost, zie deze uitspraak: Zaaknummers: AWB 10/1515

 

Daar wordt over inhoud gesproken en niet over oppervakte.

 

2. Feiten

 

Op grond van de stukken van het geding en het verhandelde ter zitting staat het volgende vast.

 

Eiser is huisarts en werkzaam in een maatschap van huisartsen te [Z]. De maatschap beschikt over een eigen praktijkruimte op het adres [A-straat 1] te [Z].

 

Eiser woont sinds 1990 op het adres [A-straat 2] te [Z] (hierna: de woning). Een gedeelte van de eerste verdieping van de woning (hierna: de praktijkruimte) is in gebruik ten behoeve van eisers onderneming. In de praktijkruimte verricht hij keuringen en administratieve werkzaamheden. Eiser heeft de woning vanaf de aankoop volledig tot zijn privé vermogen gerekend. De inhoud van de praktijkruimte bedroeg tot de hierna te noemen verbouwing ongeveer 8% van de inhoud van de woning.

 

In de loop van het jaar 2006 zijn verbouwingswerkzaamheden aan de woning verricht. Op de eerste verdieping zijn werkzaamheden verricht die hebben geleid tot een vergroting van de praktijkruimte. De verbouwingswerkzaamheden bestonden uit het plaatsen van twee dakkapellen en het samenvoegen van twee kamers en een loggia tot één kamer. De inhoud van de praktijkruimte bedroeg na de hiervoor genoemde verbouwing ongeveer 12% van de inhoud van de gehele woning. De praktijkruimte heeft geen eigen ingang en is slechts bereikbaar via de gang en trap van de woning. De praktijkruimte heeft zowel voor als na de verbouwing geen eigen sanitaire voorzieningen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar die uitspraak gaat om een eigen woning en de gevolgen van het keuzerecht. Persoonlijk lijkt mij een verdeling op basis van inhoud lastig. Is de ruimte boven een bureau zakelijk in gebruik? Ik moet wel erkennen dat naar rato vloeroppervlak in mijn geheugen is blijven hangen op grond van mijn eigen logica, dus het hoeft niet per se zo te zijn.

 

Anyway, lees dit lange topic maar door.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag van mijn kant. Er staat op de belastingdiendt site het volgende:

Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen.Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.

 

Volgens de checklist kom ik in aanmerking. Alleen ik ben in september vorig jaar getrouwd en heb vanaf toen een kamer als kantoor gebruikt in huis. Dit is echter nu een jaar geleden en ik kom er nu pas achter dat je dan die kosten naar ratio mag aftrekken. Maar hoe zit dat nu want er staat bij de uitleg dat het direct moet bij het starte van je bedrijf of bij het betreden van het huis.

 

Dus kan ik dan in aanmerking komen of niet gezien het al 1 jaar geleden is?

 

Bedankt voo jullie antwoorden alvast

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Dit kan hersteld worden door de aangifte over het laatste openstaande jaar. Dit soort herstellen mag niet gericht zijn op incidenteel fiscaal voordeel; lijkt me in u geval niet aan de orde.

Als het jaar niet meer openstaat (de navorderingstermijn is verstreken) is het te herstellen via de foutenleer.

 

Dus de aangifte 2012 corrigeren dus? En hoe kan ik de berekening maken moet ik bijv. een factuur hebben van de huur of hoeft dat niet (ook omdat het al een jaar oud is).

 

En maakt het niet uit dat mijn bedrijf wel ouder is (5 jaar nu alleen sinds september vorig jaar woon ik pas samen en woon ik dus niet meer bij mijn ouders). Dit maakt dus verder niet uit dat het bedrijf nu pas een pand voor +- 1/10 gebruikt (sinds vorig jaar september).

 

Zit er verder nog btw op huur en dat soort zaken of dat niet? Stroom en internetrekening hoeft van mijn niet zakelijk en is 100% prive.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.