• 0

Overname auto via fusie

Hallo,

 

Ik zit even vast. Wil de overname van enkele auto's ivm fusie administreren. Deze auto's zaten dus in een andere BV die we nu bij ons inschuiven. Normaal is de boeking:

1. xxx Auto's

2. Axxx Reeds gedane afschrijving

3. Axxx Crediteuren (voor het bedrag van 1-2 oftewel boekwaarde)

 

Omdat we de auto's eigenlijk inschuiven hebben we geen crediteur aan wie we de boekwaarde moeten overmaken. Hoe zouden jullie deze post sluitend maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

fusies en overnames zijn boekhoudkundig vaak wat lastig te verwerken. Omdat er vaak allerlei subjectieve waarderingen en afspraken in zitten die boekhoudkundig lastig zijn omdat je geen factuur hebt en alle elementen verwerken in 1x boeking is meestal onmogelijk.

 

wat ik meestal doe is Een speciale tijdelijk tussenrekening maken op de balans bijv "Hulprekening fusie bedrijf X"en de overname boekhoudkundig opdelen in 2 stukken

 

1. De "Betaling" van de fusie

Word er alleen een geldbedrag betaald is het simpel

 

Hulprekening fusie bedrijf X

aan Bank

 

Als er ook aandelen worden uitgewisseld tijdens de fusie word het wat complexer maar dat laat ik voor nu maar even buiten beschouwing.

 

2. Alle bezittingen en schulden kun je daarna gaan boeken zodra de exacte waarde bekend is.

 

Bij de auto zou de boeking dan worden.

 

1. xxx Auto's

2. Axxx Reeds gedane afschrijving

3. Axxx Hulprekening fusie bedrijf X

 

Zo doe je dat voor elke balans of kostenpost waarvan je de waarde in de fusie is vastgesteld en loopt de Hulprekening langzaam naar 0.Uiteindelijk moet die hulprekening uiterlijk voor het einde van het lopende boekjaar weer leeg zijn ofwel op saldo 0 staan.

 

 

Kortom mijn advies is gebruik een hulprekeinng en boek alle fusie gerelateerde boekingen via het memoriaal dagboek en via de speciale hulprekening, dit voorkomt in de toekomst een zoektochten in het inkoopboek, verkoopboek en andere dagboeken en op meerdere balansrekeningen naar boekingen die aan de fusie zijn gerelateerd. De hulprekening liggen als het ware alle begin danwel eindpunten van de spagetti slierten en hoef je alleen maar de transacties op die rekening door te lopen om exact te weten waar de effecten van de fusie terecht zijn gekomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.