• 0

Uitleg/handleiding mbt de boekhouding

Omschrijving van je concept:

Sinds kort is de website www.SuccesvolBoekhouden.nl online. Boekhouden is voor veel (beginnende) ondernemers en studenten een groot struikelblok. Ondernemers en studenten zullen aan de hand van deze website meer inzicht krijgen in alles wat bij de boekhouding komt kijken.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Op de website wordt de basis van het boekhouden stap voor stap uitgelegd. Het gaat niet alleen over het verwerken van uitgaven en inkomsten in een boekhoudpakket, want dat is slechts een deel van je boekhouding. Er is gekozen voor een praktische benadering met veel voorbeelden. Een hoofdstuk begint met de algemene theorie, waarna vervolgens uitgelegd wordt hoe het in de boekhouding verwerkt moet worden. Hierbij is niet gestreefd naar een uitleg van alle mogelijke theorieën, wetten en regels, maar naar een uitleg van de meest voorkomende zaken met een link naar de praktijk. Daarnaast worden er tips gegeven, waardoor je boekhouding netjes, overzichtelijk en volledig is. Ook zijn er modellen te downloaden die je kunnen helpen tijdens het boekhouden.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Voor zowel ondernemers als studenten is boekhouden een bijzaak, want het gaat hen in eerste instantie om hun eigen ondernemingsactiviteiten of opleiding. Veel ondernemers besteden daarom hun boekhouding uit aan een administratiekantoor of een accountantskantoor. De uitdaging van de website is om de absolute basis van het boekhouden uit te leggen, zodat iedereen weet wat een grootboek, een balans en een resultatenrekening in houd. Men zal dan de eigen boekhouding beter op orde kunnen brengen, waardoor er weer tijdig gestuurd kan worden.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Veel handleidingen en/of websites missen de laatste stap, namelijk om de theorie om te zetten in praktische voorbeelden en boekingsgangen. Op deze website wordt ook uitgelegd hoe bepaalde boekingen 'achter de schermen' worden verwerkt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Als feedback zou ik het volgende hopen te krijgen:

- nieuwe onderwerpen om uit te leggen.

- aanvullingen op bestaande onderwerpen.

- nieuwe boekhoudtips om te vermelden.

- correcties in geval van onjuistheden.

- algemene opmerkingen over de website.

 

 

Met vriendelijke groet,

www.SuccesvolBoekhouden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik voel een mismatch tussen je website en je verdienmodel.

 

Veel ondernemers besteden daarom hun boekhouding uit aan een administratiekantoor of een accountantskantoor, waaraan ze vele honderden of zelfs duizenden euro’s kwijt zijn. Dit is niet nodig, vooral niet in deze tijd van crisis.

 

En vervolgens probeer je diezelfde kantoren te verleiden om tegen betaling een plekje te bemachtigen in jouw top-5, waardoor ze dus adverteren op een website die stelt dat ze eigenlijk overbodig zijn ...

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

Allereerst bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk: de tekst kwam niet overeen met mijn bedoeling. Ik heb daarom het volgende stuk toegevoegd:

Veel klanten van administratie- en accountantskantoren besteden hun boekhouding uit, omdat ze er weinig kennis van hebben. Tijdens het bespreken van de opgestelde cijfers is er dan vaak een kloof tussen de kennis van de boekhouder of accountant en de klant. Voor de adviseur is het eenvoudiger adviseren wanneer de klant de basis van een boekhouding kent, zoals de inhoud van het grootboek, de balans en de resultatenrekening. Aangezien de focus van de kantoren steeds meer komt te liggen op de advisering ipv het verwerken van de administratie, is deze website aan klanten aan te bevelen om eens door te lezen.

 

Volgens mij heb ik nu alle doelgroepen te pakken, zonder er één uit te sluiten.

Met vriendelijke groet,

www.SuccesvolBoekhouden.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daarom het volgende stuk toegevoegd:

 

Het lastige is alleen dat veel mensen websites scannen en dan ook nog van boven naar beneden. Dan komen ze dus eerst de tekst tegen waar ik vraagtekens bij had en pas een stuk verderop - als ze al doorlezen - je nieuwe toevoeging.

 

In mijn optiek ben je dus niet veel opgeschoten, maar de praktijk zal het leren ...

Link naar reactie
  • 1

Als ondernemer behoor ik niet tot je doelgroep. Ik heb zelf behoorlijke administratieve kennis en (toch) heb ik mijn boekhouding uitbesteed aan een administratiekantoor. Maar ik heb wel je site een beetje doorgenomen en ik neem mijn petje af voor alle content die je hebt geproduceerd. Dit is echt een hele klus geweest, dit heeft je veel tijd gekost. Omdat ik kan zien hoeveel 'effort' je er in hebt gestoken, vind ik het zo jammer dat de uitvoering zo slecht is. Ik wil je wat tips en aanbevelingen geven zodat je hopelijk ook wat rendement gaat krijgen van al je noeste arbeid.

 

1. Contrast en ruimte

Je site zit gewoon in een te krap jasje. Alles staat op dicht op elkaar, zo dicht dat het een grote brei wordt. Je onderwerpen staan op een paar pixels afstand van je content en direct daar weer op staan de lijstjes die je nog hoopt te vullen. Het wordt zo een onoverzichtelijke brei van letters en woorden, vermoeiend om te lezen en eigenlijk bijna intimiderend om te lezen.

Ook je spaarzame gebruik van kleur, je hebt nu wit, zwart en blauw, werkt tegen het gebruiksgemak van je site. Door bijvoorbeeld je navigatie van onderwerpen in een grijs kader te zetten, creeer je een duidelijk onderscheid. Fijner voor het oog en ook beter om de hiërarchie in de site te ontdekken.

Tip: Gebruik meer steunkleuren om de hoofdzaken beter te onderscheiden van de bijzaken. Bouw ook meer ruimte in tussen de verschillende elementen zodat je belangrijkste content ademruimte krijgt.

 

2. Tekst, tekst en nog meer tekst

Je hebt een handleiding boekhouden geschreven. Helaas ga je voorbij aan twee tamelijk elementaire zaken:

 

[*] Slechts 20% van de mensen leert het beste door te lezen, 40% geeft de voorkeur aan audio-visueel materiaal en 40% leert bij voorkeur door zelf te doen en te ontdekken. Grofweg 80% van alle mogelijke bezoekers wordt niet vrolijk van de manier waarop jij je materiaal aanbiedt...

[*] Het lezen van een beeldscherm kost veel meer tijd en inspanning dan het lezen van een papieren variant. In combinatie met punt 1 vraag je grote inspanningen van je bezoekers. Ik voorspel je dat ze die niet gaan doen, je vraagt teveel van ze.

 

Aanbeveling: Ik geloof direct dat je heel veel weet van boekhouden. Alleen de manier waarop je jouw kennis nu overdraagt is niet meer helemaal van deze tijd. In jouw geval zou ik screencasts opnemen van ieder onderwerp dat je behandelt. Gewoon met simpele screencapture software laten zien hou jij in Excel of een boekhoudprogramma allerlei posten verwerkt of uitrekent. Wat de functie van zaken is in de boekhouding. Je vertelt er het verhaal bij en mensen kunnen dat als video - audio-visueel dus - gewoon volgen. Je teksten zijn dan het script en de voorbeelden van jouw verhaal. Op deze wijze biedt je mensen al 2 manieren aan om meer te leren over boekhouden.

 

3. Uitstraling van de site

In aanvulling op punt 1, zou ik je ook willen aanraden om met een webdesigner naar je site te kijken. Het oogt allemaal wat amateuristisch en gedateerd. Je logo ziet er bijvoorbeeld gerafeld uit, komt zo weinig professioneel over.

Het feit dat je adverteerders zoekt en allerlei handige links wilt aanbieden maar niet hebt, geeft een wat desperate indruk. Mijn advies hierbij zou zijn om dergelijke gegevens pas te laten zien op het moment dat je adverteerders, kantoren, software en tips hebt. Tot dat moment zou ik gewoon een blokje neerzetten als "Uw advertentie hier? Vraag naar de mogelijkheden.". En hetzelfde dan voor alle andere contentblokken die nu nog leeg zijn.

 

Je hebt al veel gedaan maar helaas ben je er nog lang niet. Het gaat nu om verbeteren en finetunen, hopelijk heb je hierbij wat aan mijn aanbevelingen.

 

Succes,

iOptimize

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Beste iOptimize,

 

Heel hartelijk bedankt voor je erg goede op- en aanmerkingen. Ik waardeer het echt dat men hier zo open en eerlijk is. Ik heb alles woord voor woord doorgenomen en de website grondig aangepast. Ik verwacht ook niet dat de bezoekersaantallen snel en hard zullen gaan lopen, maar ga m'n best er in ieder geval wel voor doen. Als er nog meer opmerkingen zijn, hoor ik het heel graag.

 

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,

www.SuccesvolBoekhouden.nl

Link naar reactie
  • 0

Inhoudelijk vind ik je site goed, waarmee ik bedoel: de uitleg is duidelijk.

Je gebruikt (tussen)kopjes, opsommingen en niet al te lange alinea's: ook prettig lezen. Al mogen de alinea's soms wel iets korter wat mij betreft.

 

Omdat je bezoekers toch op zoek zijn naar bepaalde informatie, zijn ze bereid er enige moeite voor te doen. Afbeeldingen zijn imo niet zo belangrijk als bijvoorbeeld in een webwinkel of fashion-blog, maar het is nog steeds van invloed. Afbeeldingen die ik dan graag zie: voorbeeldberekeningen. Het klinkt misschien idioot, maar een berekening als afbeelding houdt de aandacht beter vast dan dezelfde berekening (in hetzelfde lettertpe als de rest van de tekst... andere opmaak zou natuurlijk ook kunnen).

 

Ik vind het jammer dat de vormgeving van je site afbreuk doet aan de inhoud. Het klinkt misschien hard, maar als ik je site zie (puur visueel dus), dan zie ik een site met automatisch vertaalde teksten uit het Engels om maar bezoekers te trekken, zodat je reclame-inkomsten krijgt.

 

Even een inhoudelijke opmerking: bij het kasstelstel moet je voor de btw-aangifte de voorbelasting wel berekenen op basis van de factuurdatum. (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/kasstelsel )

Uw leveranciers brengen u btw in rekening voor uw inkopen, kosten en investeringen. Deze btw trekt u af op uw btw-aangifte. U doet dat in het aangiftetijdvak waarin die btw aan u in rekening is gebracht. Ook als u uw leveranciers nog niet hebt betaald.

 

Wat mij verder stoort is "gratis uitleg voor ondernemers en studenten". Ik heb er zo'n hekel aan als iemand anders bepaalt voor wie iets bedoeld is. Net als een bankstel op marktplaats, waar bij staat "voor student of jong stel". Ik bepaal zelf wel of ik het bankstel leuk vindt. Zo wil ik ook zelf bepalen of de informatie op jouw site mij aanspreekt.

Prima dat je doelgroepen in je achterhoofd hebt, maar ik persoonlijk zou dat niet vermelden op de site. Zeg liever in steekwoorden wat ik kan verwachten op je site. Bijv. "heldere en praktijkgerichte uitleg".

 

 

Tot slot: kijk eens kritisch op de homepage of er geen overbodige dingen staan. is de datum van vandaag echt nodig om te vermelden? Moet je meerdere keren naar twitter en facebook verwijzen? Etc. Dit leidt allemaal af van de inhoud en hierdoor kan een bezoeker eerder afhaken.

 

Ik vind je idee goed trouwens, een naslagwerk met uitleg over hoe de boekhouding werkt. Maar, het wekt wel achterdocht: waarom maak je deze site? Ben je echt niet stiekem een boekhouder die zo klanten probeert te werven? Waarom geef je deze informatie gratis weg? Ik zou een stukje over jezelf daarom wel sympathiek vinden. Zo'n site wekt bij mij vertrouwen als ik weet dat er iemand achter zit met passie voor boekhouden bijvoorbeeld.

 

Tot zover mijn kritische bijdrage. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat de inhoud tot zijn recht gaat komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn complimenten voor de geschreven content. Goede content is de kern van een goede website, en bovendien ook een zeer belangrijke factor in gevonden worden dmv zoekmachines. Ik kan de content niet direct beoordelen op juistheid, maar de teksten zijn zorgvuldig opgesteld en dat is te merken. Uit reacties van anderen tot nu toe maak ik op dat het ook met de inhoud wel snor zit.

 

Als administratieve leek val ik binnen de doelgroep ;) Ik wil kort wat van mijn gedachtes neerzetten. Geen uitputtende lijst, maar wat pointers.

 

Bijzonder belangrijk voor iedere leek, op ieder vlak dat hij/zij wil leren, is: waar moet ik beginnen? Op de voorpagina van de site merk ik dat mijn aandacht verdeeld wordt over de verschillende onderdelen die ik kan zien:

(1) het menu links met talloze opties die voor mij gedeeltelijk abacadabra zijn.

(2) De content in het midden met in ieder geval 4 opties. In eerste instantie had ik niet door dat deze klikbaar waren. Om te benadrukken dat dit een soort categorieen zijn, zou je een "lees meer over [onderwerp]" linkje toe kunnen voegen aan deze blokjes. Ook had ik niet door dat die blokjes gelijk waren aan de menuopties links, waardoor ik dacht dat ik twee maal zoveel keuzes had ;)

(3) de menu's rechts en onder.

 

Alle opties bij elkaar deden mij als leek wat overdonderend aan. Waar zal ik klikken? Het is me niet duidelijk wat prioriteit heeft.

 

De prioriteit van verschillende boodschappen op een pagina is een belangrijk punt in veel websites en vaak heeft dit te maken met (1) de indeling van de website in blokken, (2) met tekst-/achtergrondkleur en (3) met tekstgrootte. Je hebt keurig met kopjes gewerkt, maar het onderscheid tussen bv de content-tekst en de menu-tekst is nihil. Beide zwart op wit. Beide zelfde tekstgrootte.

 

De kopjes van de kaders zijn zwart op blauw. Het contrast tussen de tekst en achtergrond maak je daarmee minder, en daardoor lijkt het een lagere prioriteit toe te kennen aan die tekst: het valt een beetje weg. Het is ook niet op ieder scherm even goed leesbaar.

 

Er is nog veel te winnen op het gebied van visuele structuur. Een website kun je gemakkelijk opbouwen uit blokken en kolommen. Het is vaak rustig voor het oog als die blokken netjes onder of naast elkaar staan, en als er rondom belangrijke componenten genoeg lege ruimte is ('witruimte'). Nu hebben veel soortgelijke onderdelen een net verschillende breedte of vormgeving. Het ene stukje tekst staat flush tegen een rand, ergens anders staat het er 2 pixels vanaf, etc.

 

Wellicht dat de website mede door het ontbreken van structuur, voor mij een beetje als een doolhof voelt. Veel is klikbaar, maar waar ben ik nu precies? Had ik deze pagina al gehad? Door het ontbreken van visuele referenties (een icoontje of plaatje bovenaan in de content bv) moet je telkens beginnen met de tekst lezen, om te zien of je hem al gelezen had.

 

Kort samengevat: ik behoor tot de doelgroep en ben geinteresseerd in de content, maar voel toch een drempel om er eens lekker voor te gaan zitten. Vanmiddag nog eens proberen.

 

Techniek:

- De uitklapmenu's onderaan vallen onder de AdWords en Facebook reactieframe.

- http://www.succesvolboekhouden.nl/boekhouding op deze pagina staat een excelsheet. Als ik daarop klik, krijg ik in Firefox de letterlijke bytes van het bestand op mijn scherm. Normaliter is dit de vraag of ik het bestand wil downloaden. Dit komt omdat de webserver niet lijkt te weten dat hij een bestand van het type XLSX stuurt. In plaats daarvan stuurt hij een bestandstype 'plain', wat vanalles kan betekenen.

Dit is mogelijk een instelling bij de webhoster of van het CMS. Rechtermuisknop/opslaan als werkt wel, maar is omslachtig.

 

Wat puntjes in de content:

- Het menu Aangifte btw/omzetbelasting > Verwerking in de boekkhouding -> dubbele K in boekhouding

- http://www.succesvolboekhouden.nl/verplichtingen-voor-de-btw Hier lijkt de excelsheet voor de rittenadministratie nog te missen

Advice is what we ask for when we already know the answer, but wish we didn't.

Benzineprijs omhoog? Maakt mij niks uit. Ik tank toch altijd maar voor 20 euro.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie nogmaals hartelijk danken voor jullie reacties! Ik heb geprobeerd er weer het beste van te maken, maar ik blijf een accountant en geen webdesigner. Binnenkort zal ik alle voorbeelden eens even in afbeeldingen gieten, want ook mensen uit mijn omgeving vonden de site wat saai/oninteressant overkomen. Al met al durf ik wel te zeggen dat ik dankzij jullie kritische hulp veel verder ben gekomen! Bedankt!

Met vriendelijke groet,

www.SuccesvolBoekhouden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.