• 0

B.V. of V.O.F.?

Beste HL-ers,

Ik zit met een probleem. Voor een geplande onderneming willen we een BV oprichten. We weten echter niet of we het geplande kapitaal voor een B.V. halen (18.151 euro) en of zo'n BV in de beginfase verstandig en fiscaal aantrekkelijk is. We willen namelijk niet prive aansprakelijk zijn.

Is het mischien eerst aantrekklijker een Vof in te schrijven? En zijn er eventueel andere legale manieren om een BV op te richten? Zo heb ik is gehoord dat een lege BV kan worden gekocht?

Ik hoop dat iemand me kan helpen in deze kwestie?

J.W.

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4303-bv-of-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste HL-ers,

Ik zit met een probleem. Voor een geplande onderneming willen we een BV oprichten. We weten echter niet of we het geplande kapitaal voor een B.V. halen (18.151 euro) en of zo'n BV in de beginfase verstandig en fiscaal aantrekkelijk is. We willen namelijk niet prive aansprakelijk zijn.

Is het mischien eerst aantrekklijker een Vof in te schrijven? En zijn er eventueel andere legale manieren om een BV op te richten? Zo heb ik is gehoord dat een lege BV kan worden gekocht?

Ik hoop dat iemand me kan helpen in deze kwestie?

J.W.

Op basis van de info die je verschaft zou ik in verband met alle fiscale faciliteiten (startersaftrek, investeringsaftrek, etc) overwegen om eerst een vof op te richten.

Je voorkeur gaat kennelijk uit naar een BV, in het bijzonder om privé niet aansprakelijk gehouden te kunnen worden. Mijn vraag is dan: hoe groot is je risico? Heb je in dat in kaart gebracht? Overigens is het een fabeltje dat je met een BV prive niet aansprakelijk kunt worden gehouden. Er zitten wat addertjes onder het gras waar je continue alert op zult moeten zijn.

Een lege BV kopen of een nieuwe oprichten. Of je nu een lege BV koopt of een nieuwe opricht, het maakt geen donder uit. Je blijft voor de omvang van het minimumkapitaal (de stortingsverplichting van 18 K) aansprakelijk. Het nadeel van een lege bestaande BV is dat je daarmee nooit helemaal zeker weet wat je koopt. Met een nog op te richten BV heb je dat probleem niet.

Ter zijde, maar gebruik de zoekfunctie eens. Over lege BV's en de fiscale aspecten van een BV is reeds het nodige te vinden. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4303-bv-of-vof/#findComment-40667
Delen op andere sites

• 0

Het nadeel van een lege bestaande BV is dat je daarmee nooit helemaal zeker weet wat je koopt. Met een nog op te richten BV heb je dat probleem niet.

Dat is wel een heel belangrijk punt: Mocht je een 'lege' BV aanschaffen, zorg dan dat je alles weet wat er ooit mee gebeurd is - schulden en verantwoordelijkheden uit het verleden kunnen natuurlijk een prijzige grap worden.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4303-bv-of-vof/#findComment-40704
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar