• 0

Enkele vragen over starten eigen webshop

Goedemiddag,

 

Sinds kort ben ik op het idee gekomen om een eigen webshop te beginnen. Ik zit nog vollop in de onderzoekende fase en heb dus nog niets (ondernemingsplan, marktonderzoek, enz) definitiefs op papier staan - maar zit boordevol ideeën en een bomvol notitieblok (mede door deze site!). Ik zit op dit moment echter met een paar vragen die ik niet terug kan vinden in andere antwoorden. Deze openstaande vragen werken wat beperkend voor me voor het verder onderzoeken van mijn idee, vandaar dat ik nu op zoek ben naar wat ervaring, tips en antwoorden op dit forum.

 

Eerst nog even wat achtergrond informatie; Ik wil beginnen met een kleine webshop om eens te 'proeven' aan het ondernemerschap (als ik hier een 'weekendje-weg' of een jaarlijks shop dagje mee kan verdienen dan ben ik al tevreden :)). Mocht ik het leuk vinden en het gaat goed, dan kan ik altijd verder gaan. Afgelopen zomer ben ik moeder geworden van mijn eerste kindje en heb veel van mijn baby spullen in Engeland gekocht omdat ik hier voor prive redenen regelmatig naar toe ga. Het is mij opgevallen dat er heel wat (baby) producten zijn die niet in Nederland verkrijgbaar zijn, maar wel (uit ervaring) erg handig zijn. Door mijn eigen positieve ervaring, en de feedback die ik van mensen in mijn omgeving krijg na een aantal kraamcadeaus die ik heb gegeven, met deze producten wil ik proberen deze producten via een eigen webshop te verkopen.

 

Hier mijn vragen:

 

- Stel ik vind een fabrikant die mijn kleding ontwerpen wil maken; hoe weet ik of er beperkingen zijn vanuit het Engelse winkelketen over het ontwerp? Het is niet een uniek product voor dit bedrijf, er zijn namelijk ook andere ketens die het ontwerp verkopen. Maar mag ik dit ontwerp zomaar kopiëren?

 

- Hoe denken jullie over het idee om contact op te nemen met een groot winkelketen in Engeland en hen te vragen of ik alleen bepaalde producten van hen af mag nemen (tegen inkoopprijs?) en deze te verkopen. Op hun website bieden zij namelijk wel de mogelijkheid een franchise onderneming in het buitenland op te starten. Maar dit wil ik niet, veel te groot. Ik wil alleen bepaalde producten afnemen.

 

- Ik vraag me ook heel erg af waarom dit product nog niet op de Nederlandse markt is verschenen. Veiligheidseisen misschien? Maar hoe kom ik hierachter? Uiteraard zal een marktonderzoek verder helpen of het product aan zal slaan bij bepaalde doelgroepen. Maar los van de doelgroep - zijn er andere regels waar ik aan moet denken voor het verkopen van dit product in Nederland?

 

- Ik merk ook dat ik het lastig vind heel open over mijn idee te praten omdat ik bang ben dat iemand anders met dit idee ervandoor gaat en door meer ervaring het veel sneller op de markt brengt. Hebben jullie tips hoe ik hier mee om kan gaan? Of moet ik me gewoon niet aanstellen ;)

 

Dit zijn mijn vragen denk ik wel op dit moment, maar alle overige tips en informatie die jullie willen delen zijn uiteraard welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie.

 

Met vriendelijke groet

April

 

p.s. sorry, het is een beetje een lang verhaal geworden

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik vraag me ook heel erg af waarom dit product nog niet op de Nederlandse markt is verschenen. Veiligheidseisen misschien?

 

GB is (hoewel ze daar zelf soms anders over denken) EU/EER-lid, dus gelden dezelfde EU/EER-normen voor productveiligheid van babyartikelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat GB eisen op dat terrein nog niet geïmplementeerd zou hebben in lokale wetgeving.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo April,

 

Naast de Europese richtlijn Algemene Productveiligheid (2001/95/EG) gelden er nog specifieke wetgeving en regels. Meer informatie hierover staat op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA):

 

- Baby- en kinderartikelen: Specifieke wetgeving en regels en normen (normen zijn geen verplichting).

- Speelgoed

 

 

Rakesh

 

PS: Op onze website staat een stappenplan webwinkel starten, altijd handig!

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een keer een product geïmporteerd waarvan we dachten dat het de oplossing was! Niemand in Nederland deed er iets mee dus hebben we een lading geprobeerd.

 

Het werd alleen een totale flop omdat ik het niet kon vermarkten. Mensen zochten niet naar het product omdat ze het niet kende. Het was een oplossing voor een probleem die de meeste mensen niet eens als een probleem zagen, pas als ze het product in werking zagen werd het probleem ze duidelijk. Hierdoor werd mijn online marketing en SEO een hele grote uitdaging en is het helaas op niets uitgelopen.

 

Ik hoop dat ik je niet ontmoedig met mijn verhaal maar neem het mee in je onderzoek en vergeet hier niet van te voren over na te denken! Heel veel succes met je plan verder!

Online op Maat - Dropshipment Webshops en Online verkopen

http://www.onlineopmaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

wat ik zou adviseren is eerst een kleine oplage van de artikelen die je graag wilt verkopen te importeren en te gaan verkopen. Gewoon kijken wat er loopt. De inkoop is in het begin nog niet belangrijk, dat komt later wel. Geef jezelf ruimte en tijd om te experimenteren en probeer een klantenbestand op te bouwen. Vergeet ook niet na te denken over de verkoop richting Belgie. Er zijn geen taalbarrieres en het is waarschijnlijk ook daar niet te koop. Er worden per jaar 160.000 - 200.000 kinderen geboren in Nederland dus die kan een zeer interessante markt zijn.

 

Wat betreft concurrentie, laat je daar niet door afschrikken. En hou ideeen niet te lang voor jezelf. 100% van 100.000 Euro is leuk maar 20% van 1.000.000 Euro is nog leuker. Kortom, als je denkt met partners verder te komen laat dat zeker niet liggen.

 

Je geeft aan graag een webwinkel te beginnen. Dat is nog niet zo eenvoudig, voordat je daar goede resultaten in haalt moet je wel een paar randvoorwaarden hebben ingevuld zoals voldoende posities in de zoekmachines, goede content., productfotografie (als je eigen product gaat doen kan dit nog aardig in de kosten lopen), etc..

 

Succes

Ingteractive.com | Webshops | Websites | Conversie optimalisatie | Trainingen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.