• 0

In China wordt wel de armen uit de mouwen gestoken!

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schrille tegenstellingen. Ondanks het communisme en de moeilijke periode om zoveel mogelijk mensen te laten delen in hun industriële revolutie en de "druk" van het verleden, zijn alle Chinezen trots op hun land en op de prestaties. Als je daar nu onze gevoelscultuur tegenover zet, komt de trotsheid van de meesten niet verder dan het Koningshuis. Dat is nog de enige bindende factor. Een gewone normale baan, is niet meer voor iedereen weggelegd en de financiële wereld is (en wordt nog steeds) leeggeroofd door a-sociale graaiers. En denk niet dat de Chinees geen soap kijkt. De vrouwen in China maken misschien nog wel een veel grotere revolutie mee dan de mannen. Ze zijn op alle fronten de motor van de economie, maar ook van het sociale leven. Zij wennen veel sneller aan alle nieuwe zaken en gaan daar ook voor. Veel mannen, met de laagste of geen opleiding, worden nu ook daar eigenlijk afgeschreven en vervallen in gokken en drank.

Link naar reactie
  • 0

In Den Haag heerst de waan dat Nederland nog op het topje van de maatstaven verkeerd. Zonder een sterke gemotiveerde bevolking zakt de rating snel. Zelfs een paar topondernemers kunnen het tij niet meer keren. Een paar jaar geleden zouden we iemand voor gek hebben verklaard als die deze situatie zou hebben geschetst. Het is duidelijk dat we de Chinezen nooit meer kunnen inhalen. Wrang is het ook dat je weet hoe de Chinezen gratis en gretig aan al die technische kennis e.d. zijn gekomen.

Er gaan ook steeds meer Nederlanders in China wonen. Er zijn kansen te benutten die hier doorlopend om zeep worden geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Drie keer een kneus,

serieus:)

 

Niet goed voor het bedrijfsleven want er wordt hier geen enkel onderdeel voor welke HS-trein dan ook gemaakt.

Blijft over economie en imago.

Het HSL debacle werd bedacht in een tijd dat de Low Budget vliegmaatschappijen sterk in opkomst kwamen, dus het idee van een HSL was gewoon achterhaald. De afstanden in Nederland voor deze treinen zijn te klein en ik denk dat de meeste (zaken)mensen de voorkeur geven aan RyanAir of EasyJet.

Ik heb het wel een beetje gehad met die presige projecten in Nederland, maar het moet gezegd worden het ziet er goed uit.

Link naar reactie
  • 0

ik ga zelf bijna nooit met de trein in China, maar als dat wel zo mag gebeuren dan valt het mij op dat zelfs het "boemeltje" 200km/h gaat. Langzamer gaan ze bijna niet meer.

 

Treinen is maar 1 ding natuurlijk wat opvalt. Jemig wat rijden die langzaam in Nederland. 80? 100?

 

Wel altijd weer leuk om terug te zijn in NL, het is totaal anders weer, zo georganiseerd, bekrompen, geregeld en besproken.

 

De laatste paar keren dat ik terugwas viel mij overigens op dat er best veel achterstallig onderhoud is. aan voetpaden en gewoon het algemene overheids meubulair. Verders is het natuurlijk erg fijn om weer eens (redelijk) veilig op de fiets te stappen wat in China toch echt vragen is om enkele reis naar het hiernamaals.

Link naar reactie
  • 0

En zo komt langzaam het maatschappelijk resultaat boven de tafel. De overheden kunnen/willen hun verplichtingen afstoten. Den Haag heeft echter helemaal niet in de gaten dat hierdoor de kern van het probleem niet wordt aangepakt. De afstandelijkheid zal nog verder toenemen en mensen gaan zich in heel kleine kring om elkaar bekommeren. Ondertussen worden de hiermee bespaarde gelden, aan bestuurlijke zaken besteedt, zodat de bestuurlijke broeken opgehouden kunnen worden.

 

De oplossing hiervoor moet echt uit het MKB en ondernemerschap komen. De wijze waarop het bestuur nu functioneert is echter een blok aan het been van ondernemers. Het is overgereguleerd en verzandt in stokpaardjespolitiek. Nederland innoveert zichzelf naar een "derde wereldland".

Link naar reactie
  • 0

Ja, mooi zo'n time-lapse filpmje. En dan te bedenken dat je die kunt maken met je eigen foto camera en een bijpassende programmeerbare afstandbediening, die waarschijnlijk ook in China of omstreken gemaakt is.

 

Ik kan me herinneren dat China nog ontwikkelingshulp kreeg. Gratis kennis overdracht, om de Chinese economie op gang te helpen. Daarna kochten ze hele fabrieken op, die in onderdelen verscheept werden en daar weer in elkaar gezet. Chinese studenten werden over de hele wereld uitgezonden om kennis te vergaren. De infrastuctuur is daar nog steeds in opbouw.

 

Hier breken we de infrastructuur af. Belemmeren we ieder die wil studeren en bezuinigen we op onderwijs. Achterhaalde prestige projecten hebben we hier wel, natuurlijk. Maar de HSL is in dit kleine land volkomen misplaatst. Wat heb je in een kleine vlek op de kaart aan een trein die overal langs raast en nergens stopt waar mensen zouden willen instappen? Niets, dus kocht de NS maar treinen die hooguit stapvoets heel op de bestemming aankomen. En wat een kapitaal vernietiging was de aanleg van de betuwe lijn, die zo nodig zou zijn om het uitse achterland te bereiken niet?

 

In China gaat natuurlijk nog heel veel mis. Heb je wel eens bekeken hoe Chinezen voor het nieuwjaar met de trein naar huis proberen te gaan? Heb je de vuile lucht gesnoven? Het vervuilde water gezien? De zandstormen die uit de woestijn door stedelijk gebied trekken? Heb je weet van hetgeen voorafgaat aan het daadwerkelijk bouwen in China? Ken je de woonsituatie van al die kleine handelaartjes die Chinese spullen exporteren? Weet je op welke basis een Chinese ZZP-er handelt? Ken je alle eisen die aan Chinese bedrijven worden gesteld, voordat ze mogen exporteren en weet je ook waarom sommige Chinezen aan geen enkele regel hoeven te voldoen?

 

TNT was trots op de contracten die ze in China afsloten voor pakjes die ze van China naar hier vervoeren voor een lager tarief dan de binnenlandse post in Nederland. De overheid van China heeft nog een staatsbank en houdt de Chinese economische belangen beter in de gaten dan de bestuurders hier, met hun kleine korte termijn belangen. China is in opbouw, Nederland is in afbraak. Desondanks kun je hier ook mooie time-lapse filmpjes maken. De bouw van een windmolen, de bouw van een heel windmolenpark, maar vooral ook nog mooie natuuropnamen.

 

Wie heeft de film over de Oostvaardersplassen al gezien?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zijn er nog mensen die mooie dingen maken, zoals o.a. mijn vrouw en dochter. Maar die moeten vechten om het hoofd boven water te houden. Speciaal op dat vlak wordt enorm afgebroken. Vorige week een top-muzikant in een doch gezien, die nu in een schoenenbar schoenen staat te repareren. Gewoon over de balk gesmeten door de overheid. In Leusden staan 400 tanks te verroesten. Gewoon afgeschreven en in de verkoop, mits de bestuurders het met de mensenrechtenstatus van de koper eens zijn. We kopen 37 JSF toestellen en er wordt aan getwijfeld of we wel in staat zijn om er 4 echt operatief in te zetten. Ondertussen wordt de ruif van de pensioenpotten leeggeroofd en rijden er veel te korte treinen en verhoogt de NS de prijs van de kaartjes weer met ruim 4%. En last but not least wordt de pot voor de gezondheidszorg ook leeg gefraudeerd. Je staat daar als klein ondernemertje machteloos tegenover en het enige dat je nu weet te verzinnen is je plannen weer te herschikken, zodat je bedrijf er niet al teveel onder lijdt en je gezin nog een boterham heeft. De financiële welstand van de democratie is door misbruik van vrijheid, van binnen uit leeg geroofd. Het zal blijken dat het huidige beleid van pleisters plakken geen enkele zin heeft en dat de graaiers gewoon doorgaan met het leegroven van de laatste restjes. Dat burgers en ondernemers offers moeten brengen en er de schouders onder moeten steken, om de zaak weer op orde te brengen is duidelijk. Maar dan wel met toekomstvisie en een transparant plan waarin deze situatie voor de toekomst wordt voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het in China zelf zien gebeuren. Honderden kleine figuren die drie flats tegelijk opbouwen en je ziet elke dag het resultaat groeien.

Maar China geeft ook geen garantie voor groei of baangarantie in de toekomst.

 

 

Natuurlijk niet. En het is niet alles goud wat blinkt. Je kunt een boer geen precisie-werk laten verrichten. Die moet je juist goed laten boeren!

Het gaat er mij alleen maar om dat het nu duidelijk is geworden dat de waslijst van zaken die we hier hebben verknald, heel lang is. En de gevolgen ervan zijn helemaal draconisch. Dan wordt het nu toch zo langzamerhand wel duidelijk welke maatregelen er moeten worden genomen om de misstanden te hervormen. Maar juist op die punten blijft het in Den Haag oorverdovend stil!

Link naar reactie
  • 0

China reageerde op de financiële crisis met Keynesiaanse maatregelen. Nederland reageerde zoals politici dat deden vóórdat Keynes zijn economische analyse van de economische crisis in de vorige eeuw had gepubliceerd. Natuurlijk is alleen al de maat van Nederland niet te vergelijken met China. Maar we zien nu wel dat hier vooral afbraak en verergering van de crisis plaatsvinden, terwijl China daar minder last van heeft en de USA (tot aan het huidige interne politieke conflict) weer langzaam uit de problemen gingen komen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.