• 0

Huis kopen

Ik weet dat het al eens op het forum is gepost. Echter kon ik het nu niet meer vinden.

 

Het gaat om het volgende:

Waar moet ik aan voldoen, als zelfstandig ondernemer, wanneer ik een hypotheek wil aanvragen? Ik heb nl. begrepen dat het niet meevalt om een voet aan de grond te krijgen bij de banken.

 

Alle tips en suggesties zijn welkom!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vast inkomen helpt, of een partner met een vast inkomen. Next best is een bedrijf met een langdurig positieve cashflow. Ook ouders (of anderen) die borg willen staan kunnen helpen. Als je net begonnen bent en geen vast inkomen of spaargeld hebt wordt het lastig. Dan kan je beter huren. Hypotheek is trouwens ook niet fijn als je geen inkomen hebt om de rente van af te trekken. Dan gaat het ineens hard achteruit.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Buzzerd,

 

Banken doen inderdaad moeilijk, maar onmogelijk is het niet. Denk overigens niet alleen aan banken, maar ook aan verzekeraars.

 

Je kredietwaardigheid speelt uiteraard een rol, maar ook je toekomstperspectieven, de taxatiewaarde van het pand wat je op het oog hebt en de executiewaarde daarvan. Waar je al snel tegen aan zult lopen is het feit dat je niet onder de normale condities een hypotheek kunt verkrijgen maar een risico-opslag in rekening wordt gebracht. Iemand die je er veel meer over kan vertellen en misschien ook wel aan een hypotheek kan helpen is Gert- Jan a.k.a. Camelot.

 

Kijk eens in de volgende thread Lening voor huis met winkelruimte: zelfde lening of apart?. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Normaal gesproken zul je de jaarcijfers van de afgelopen drie jaren moeten overleggen. Op basis van die gegevens bepalen ze de verstrekkingsnorm. Veel banken hanteren bij zelfstandig ondernemers een norm van maximaal 100% van de executiewaarde. Wanneer er in jouw situatie alleen sprake is van een winst uit onderneming en verder geen inkomen uit (vast) dienstverband (bijvoorbeeld die van je eventuele partner) dan wordt het een lastige zaak, zeker wanneer je weinig tot geen eigen spaargeld hebt.

 

Wanneer je een betaande woning wilt kopen van bijvoorbeeld € 200.000,00 k.k.,dan bedraagt de executiewaarde circa € 170.000,00. Om de woning in egendom te verkrijgen zul je een bedrag nodig hebben van circa € 218.000,00. Je krijgt namelijk te maken met overdrachtsbelasting, taxatiekosten, afsluitprovisie, notariskosten (overdrachtsakte en hypotheekakte) en dergelijke. De bank zal dan maximaal € 170.000,00 willen verstrekken met als gevolg dat je de rest middels eigen middelen in zult moeten brengen. Let wel, er zijn banken die best genegen zijn om meer te verstrekken maar er zullen er ook legio zijn die minder dan 100% van de executiewaarde willen verstrekken.

 

Kijk (zoals Edward al aangaf) niet alleen naar de reguliere banken. Vaak blijkt dat een verzekeraar bereid is om net iets meer te doen. Dit is uiteraard geheel afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.

 

Wanneer je nog vragen hebt, stel ze gerust.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat het niet erg is maar ik haal even een hele oude topic naar boven. Ik heb namelijk gezocht of ik al antwoord kon vinden, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

 

Mijn vraag is wanneer moet de overdrachtsbelasting betaald worden? Moet het in 1x meteen zodra het is gekocht, of in termijnen daarna?

 

Mijn andere vraag: bij een bedrijfswoning moet (mits het nog niet ouder dan 10 jaar is) 19% btw over het bedrijfsgedeelte betaald worden, maar je krijgt het wel later terug. Klopt het dat je daarvoor verlegging kan aanvragen, zodat je het niet hoeft te betalen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anna,

 

De overdrachtsbelasting wordt door de notaris in eenmaal van de hypotheek ingehouden en afgedragen.

Verdere kosten waar je rekening mee moet houden zijn tax.kosten, Notariskosten voor levering en hypotheeakte en financieringskosten.

Alles bij elkaar zo'n 9,4% afgerond 10%.

 

Verder kan je als Starter wel degelijk een hypotheek krijgen voor een woonhuis. Je moet het alleen wel bij de juiste bank aanvragen, en goed voorbereid (!) indienen.

Voor exacte info moet je maar even mailen....

 

Succes

 

Lucien de Haas

Link naar reactie
  • 0

Dag Lucien,

Bedankt voor je antwoord, dus ik zou het geld meteen gereed moeten hebben.

 

Het zit namelijk zo, ik wil een bedrijfswoning kopen in mijn 1tje, ik heb niet ergens een vast contract. Ik heb begrepen dat de bank dan over het algemeen alleen de executiewaarde van het huis wil lenen, dus circa 80 a 90% van het prijs. De 10 a 20% en overdrachtsbelasting en taxatie enzo moet ik dan zelf betalen. Vandaar dat ik me afvroeg of je het meteen moet betalen of in termijnen...Dit heb ik overigens alleen via-via gehoord, ik ben nog niet bij de bank langs geweest.

 

Zou je alsjeblieft kunnen posten wat ik als voorbereiding zoal moet doen? Waar ikzelf al aan dacht is:

- jaarverslagen, gemaakt door een goede accountant / belastingadviseur

- overzicht van mijn totale kapitaal, hoeveel ik tegoed heb (belastingteruggave), eventuele schulden (geen), vooruitbetaalde schulden (inkomstenbelasting 2007) en hoeveel geld nodig is voor andere dingen dan het huis zelf, zoals inrichting en voor eigen bedrijf. Met als conclusie hoeveel geld ik dus zelf in het huis kan investeren.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anna,

 

Eigenlijk is het beste wat je kunt doen een hyp. met eigenverklaring nemen (self certified) je kunt dan tot 110% EW krijgen en de rest uit eigen middellen halen. Als de ex.w. dan ook nog wat meevalt, hou je misschien 5% over wat je tekort komt.

 

Ik hoop dat je hiermee voldoende uit de voeten komt. Anders even op onze site kijken, daar staat het meeste ook wel omschreven.

 

Tatjana

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg een beetje het idee dat de ban ken realiseren dat de ondernemers een belangrijke groep klanten zijn die ze moeten tegemoet komen.

 

Ik ben nu ook een beetje aan het rondkijken wat mijn mogelijkheden zijn en merk toch dat er veel nieuwe spelers op de markt zijn.

 

Zelf willen we een nieuw pand gaan neerzetten met kantoor aan huis (25% van het pand). Nieuwbouw schijnt ook wel makkelijker te financieren zijn.

 

Onze cijfers vertonen ook een stijgende lijn, dus we vertrouwen erop.

 

Houden banken rekening met het feit dat je ook subsidie kreeg en je om die reden een mand of twee geen declarabele uren voor klanten werkte maar je aan eigen productontwikkeling deed?

 

Volgens mij kan je als ondernemer ook de btw van de nieuwbouw terugvorderen... :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.