• 0

HBD - het jaarlijkse gedrocht (bezwaar)

Het is weer zover! Het moment waar iedere ondernemer op wacht en waarvan ik wist dat ook ik er weer aan moest geloven.

De jaarlijkse factuur van het HBD ;D

 

Nu maak ik er een jaarlijks terugkerende sport van om bezwaar te maken. De voorgaande twee jaar heb ik dit evenement met een gouden medaille afgesloten. Victory!

 

Nu ben ik per 01 januari 2013 begonnen met een webshop via het populaire handelsplatform taobao. De V.O.F. staat in Nederland geregistreerd. Helaas kon dit niet anders omdat mijn vrouw anders geen visum (verblijf bij partner) kon krijgen. De webshop is in China via taobao aangemaakt. Onze klanten zijn Chinese particulieren. De inkoop van goederen, het verpakken en het verzenden geschiet hier in Nederland (woonadres).

 

Waar ik momenteel op aan het azen ben:

 

"Op 29 september 2010 oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak [1] dat alleen het hebben van opslagruimte van waaruit goederen – na een gedane internetbestelling – naar klanten thuis worden gebracht, niet als detailhandel kan worden gezien. In een recente uitspraak van 26 september 2012 van de Afdeling bestuursrechtspraak is nogmaals aangegeven dat het moet gaan om de ruimtelijke uitstraling. In deze zaak ging het over de verkoop van spelcomputers via internet. De hoofdactiviteit op het perceel was weliswaar het administreren van in- en verkopen en het ontvangen en verzenden van goederen, maar ook konden consumenten de spelcomputers in het bedrijfspand bekijken om deze vervolgens te kopen. De (afhaal)winkel was op vrijdag en zaterdag voor publiek geopend. Er was een toonkamer ingericht (350 m2) waar de collectie ter verkoop uitgestald stond. Deze combinatie van bedrijfsactiviteiten maakt de webshop evident een detailhandel en zo oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dan ook [2]."

 

[1] ABRvS, 29 september 2010, 200909471/1/H1

[2] ABRvS, 26 september 2012, 201200490/1/A1

 

Nu begrijp ik dat onze situatie wellicht iets anders is maar wij bieden geen mogelijkheid om bij ons aan huis of online in Nederland te betalen (betaling komt binnen via taobao en gaat naar onze Bank of China rekening). Wij zijn nooit voor het publiek geopend en wij stallen niets uit. Daarnaast geschieden onze bestellingen en betalingen in China. Bij de KvK staan wij geregistreerd als 'webwinkel in drogisterijartikelen'. Maakt het bovenstaande in combinatie met het gegeven dat wij een webshop in het buitenland hebben - dus niets feitelijk in Nederland verkopen - een goede zaak om bezwaar in te dienen op basis van deze gronden?

 

Wellicht hebben jullie nog goede ideeen voor een basis waarop ik in mijn situatie bezwaar zou kunnen maken? Voorgaande jaren heb ik succesvol bezwaar gemaakt echter dit waren twee geheel andere ondernemingen (eerste was een inactieve inschrijving bij KvK, de ander was onderterecht aangemerkt als onderneming in detailhandel).

 

Wie helpt mij mee in de strijd tegen deze oplichtende zakkenvullers! ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is weer zover! Het moment waar iedere ondernemer op wacht en waarvan ik wist dat ook ik er weer aan moest geloven.

De jaarlijkse factuur van het HBD ;D

 

pffff. mazzelaar ;) ik heb de factuur al in maart ontvangen en gelijk maar betaald. 125 euro is nou ook weer niet zo'n bedrag waar je nachten van wakker moet liggen of weken tijd aan spenderen om je gelijk te halen. ;D dat zijn dus 3 maanden rente nadeel :P

 

En als het door gaat verdwijnt de heffing per 2014, al is dat nog niet 100% zeker :-\

 

Dat je het nut er niet van in ziet of dat je geen gebruik van hun diensten maakt wil nog niet zeggen dat het oplichtende zakkenvullers zijn. ;D

 

Mijn simpele advies: gewoon de rekening aftikken en doorgaan met geld verdienen. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ga sowieso door met geld verdienen wees daar maar niet bang voor. Het gedeelte "rekening aftikken" ben ik alleen principieel op tegen :P

 

Een sociaal vangnet zoals de gezondheidszorg vind ik een prima initiatief. Iemand is ziek. Dat is voor die persoon heel vervelend. Daarom betaal ik graag mee voor zijn of haar beterschap indien zij het zelfde doen wanneer ik ziek ben.

 

Het is een ander verhaal als een zelfgevormde groep mensen aankomt met een prehistorische wet en de eis stelt dat ik ook 125 euro bijdraag aan het betalen van hun (zonder al te veel moeite daarvoor hoeven te doen) salaris terwijl zij daar niets zichtbaars voor terug doen... >;(

 

Ik weiger pertinent aan dit soort instellingen te betalen. Ik zal en moet een methode zien te vinden om ook dit jaar onder hun contributie uit te komen. Dan is het misschien niet tijdens werktijd maar tijdens mijn vrije tijd, zie het als een hobby ;)

 

Outsmart the thief.

 

 

Ik ben bijvoorbeeld geheel voor een eenmalige bijdrage voor de KvK voor het registreren van je bedrijf. Sterker nog, ik zou best bereid geweest zijn om voor 250 euro of meer eenmalig bij te dragen. Waar het meer om gaat is dat het in stand houden van dergelijk organisaties niet een taak vind van het bedrijfsleven. De overheid wil dat bedrijven zich registreren, dan moeten zij een bijdrage vragen voor inschrijving, informatie, cursussen et cetera en zo proberen de kosten te dekken. Ontbreekt er wat dan moet de overheid bijspringen. Uiteraard wil de overheid niet bijspringen dus moet men de KvK laten slinken tot een beheersbare instelling.

 

Ik moest voor mijn vrouw haar visum ook naar Zwolle toe vanuit Den Haag, waarom zou dat bij een bedrijfsregistratie ook niet kunnen? Het is ongemakkelijk en ik had het liever ook niet gedaan maar als je echt ergens voor gaat dan moet dat toch kunnen?

Link naar reactie
  • 0
Ik weiger pertinent aan dit soort instellingen te betalen. Ik zal en moet een methode zien te vinden om ook dit jaar onder hun contributie uit te komen. Dan is het misschien niet tijdens werktijd maar tijdens mijn vrije tijd, zie het als een hobby

 

volgens mij heet zo iets een obsessie. ;D

 

En zolang de regering er geen besluit over neemt zullen we het er mee doen. Gezien de bezuinigingsdrift van Mark Rutte denk ik dat we er in 2014 nog niet van af zijn. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard ben ik zelf ook geen echte fan van dit soort heffingen maar heb me er al jaren geleden bij neergelegd. Alle tijd die je er in steekt en je druk maakt levert mij een negatieve energie op. Ik steek mijn energie liever op een positieve manier in ondernemen. Nog even snel in mijn jaarstukken zitten bladeren en wat blijkt. Het postje heffingen is procentueel verwaarloosbaar in verhouding tot alle kosten. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik weiger pertinent aan dit soort instellingen te betalen. Ik zal en moet een methode zien te vinden om ook dit jaar onder hun contributie uit te komen. Dan is het misschien niet tijdens werktijd maar tijdens mijn vrije tijd, zie het als een hobby

 

volgens mij heet zo iets een obsessie. ;D

 

En zolang de regering er geen besluit over neemt zullen we het er mee doen. Gezien de bezuinigingsdrift van Mark Rutte denk ik dat we er in 2014 nog niet van af zijn. :P

 

Grappig dat je dat zo zegt. Ik ontken altijd maar mijn vrouw noemt mijn gedrag met enige regelmaat compulsief. Ik noem het zelf streven naar perfectie en eerlijkheid.

 

In dit geval vind ik het niet eerlijk dat ik hard werk (vind ik niet erg) voor mijn geld en dat mensen die bij het HBD denken een 'echte' baan te hebben zitten te profiteren van mijn geld. Walgelijk. Ik heb dan ook een aversie tegen een groot deel van de ambtenarij. Daar kan zo enorm veel gesneden worden, het is gewoon asociaal dat dit nog niet aan de orde is.

 

;D ik heb juist goede hoop dat Mark Rutte het HBD helemaal met de grond gelijk maakt om zo onze koopkracht te kunnen vergroten zodat wij ineens wel die Ferrari of Maserati kunnen kopen.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard ben ik zelf ook geen echte fan van dit soort heffingen maar heb me er al jaren geleden bij neergelegd. Alle tijd die je er in steekt en je druk maakt levert mij een negatieve energie op. Ik steek mijn energie liever op een positieve manier in ondernemen. Nog even snel in mijn jaarstukken zitten bladeren en wat blijkt. Het postje heffingen is procentueel verwaarloosbaar in verhouding tot alle kosten. ;)

 

Ik zie het als een sport. Je moet trainen (afzien) om tot resultaat te komen. Eenmaal met de winst op zak ben ik tevreden en was het alle moeite dubbel en dwars waard :P ik zal eerlijk bekennen dat ik vorig jaar even een vreugdesprong heb gemaakt toen mijn bezwaar gegrond was verklaard.

 

Dat de kostenpost heffingen verwaarloosbaar is ben ik het mee eens echter alle kosten zijn kosten en dit zijn onnodige kosten met een bittere nasmaak omdat ze niets toevoegen aan de kwaliteit van mijn product noch service. Ik koop liever zelf iets voor die 125 euro, of desnoods geef ik het aan mijn klanten in de vorm van een klein geschenk bij een bestellin dan dat zo'n kakkerlak er mee uit eten gaat :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb juist goede hoop dat Mark Rutte het HBD helemaal met de grond gelijk maakt om zo onze koopkracht te kunnen vergroten zodat wij ineens wel die Ferrari of Maserati kunnen kopen.

 

Gezien de hoogte van de heffing zal dat er dan wel een van dit type worden. ;D

Link naar reactie
  • 0

Gewon de rekening negeren, je krijgt een keer en herrinering, ook negeren, daarna hoOr je er niets meer van.

 

Voor mij was het een principekwestie.

 

Zelf vindt ik het wel heel gemakkelijk geld verdienen door een webshop een ambacht te gaan noemen en dan en jaarlijks terugkerende factuur te versturen waar je zelf niks aan hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

En zolang de regering er geen besluit over neemt zullen we het er mee doen. Gezien de bezuinigingsdrift van Mark Rutte denk ik dat we er in 2014 nog niet van af zijn. :P

 

 

Er zal in 2014 geen heffing meer zijn omdat zoals het bestuur eind 2012 zelf heeft besloten dat ze alle activiteiten per 31-12-2013 zullen beëindigen.

Maar aangezien HBD een publiekrechtelijk orgaan is zal de formele opheffing langer duren, ik vermoed dat daarvoor een wetswijziging moet worden aangenomen.

 

quote van de site omdat er direct naar linken niet. het staat bij de vragen over registratie en heffing sectie van de site.

 

 

Wordt het HBD opgeheven?

Ja, het HBD staakt eind 2013 zijn activiteiten.

 

Ondertussen blijft het HBD zich in 2013 nog inzetten voor een gezonde detailhandel waarin het goed ondernemen en werken is. Via deze website en via onze infodesk (070 338 56 66) blijven de kennis en instrumenten voor u beschikbaar.

 

Daarnaast wordt gezocht naar mogelijkheden om de kennis en instrumenten die nu bij het HBD beschikbaar zijn, zo goed mogelijk voor de sector te behouden door ze onder te brengen bij andere organisaties. Als er activiteiten worden overgedragen blijven die ook via deze website bereikbaar.

Het HBD blijft zich dus in 2013 nog inzetten voor de detailhandel, dat is immers onze wettelijke taak.

 

Dat betekent ook dat in 2013 een inschrijving bij het HBD en het betalen van de heffing verplicht blijven.

Overigens betekent het beëindigen van de activiteiten nog niet dat het HBD eind 2013 ook al wordt opgeheven. Om een en ander goed af te wikkelen blijft het HBD tenminste nog een half jaar bestaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk geweldig nieuws dat ze ophouden te bestaan, echter ik heb inhoudelijk nog niemand horen reageren over de aangedragen materie.

 

Voor 2013 rekenen ze gewoon nog contributie dus daar gaan we onderuit zien te komen. Één kans om er onderuit te komen! ;D

 

Link naar reactie
  • 1

Om ook nog iets toe te voegen aan HL:

 

Hierbij een standaard bezwaarbrief voor ondernemingen die nauwelijks omzet maken of vrij inactief zijn. Mijn bezwaar middels deze brief is goedgekeurd door HBD.

 

Hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben.

HBD.docx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.