• 0

Uittreden uit VOF met negatief vermogen

Ik heb samen met een vennoot zo'n 4 jaar geleden een VOF opgericht. Nu hebben we besloten dat ik de VOF ga verlaten en als werknemer in dienst kom bij een ander bedrijf van de andere vennoot. Dit heeft te maken met de te zware financiële druk van mijn privé opnamen op het kapitaal. Andere vennoot haalt er zijn levensonderhoud niet uit maar is ook meer alleen investeerder. We hebben hier geen conflict over verder.

Situatie:

Kapitaal van mij: -80.000

Kapitaal andere vennoot: +20.000

Resultaat dit jaar: 28.000

Saldo crediteuren: -60.000 (facturen zijn inkoop van artikelen van andere onderneming andere vennoot)

Liquide middelen: 2000 euro.

Verder zijn er geen noemenswaardige bezittingen.

Afspraak is dat mijn vennoot de hele onderneming mag overnemen zonder dat ik mijn kapitaal hoef aan te zuiveren. Gesloten beurs dus. Vraag is nu hoe dat fiscaal het beste te regelen is.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43048-uittreden-uit-vof-met-negatief-vermogen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Gefeliciteerd!

Zo te zien krijg je een ton cadeau van je (straks ex-)vennoot, tevens toekomstige werkgever.

Het blijft altijd de vraag of dit nou eigenlijk inhoudt dat jij een extra ton winst gemaakt hebt (en je vennoot dus een extra ton verlies), of dat hij/zij jou een schenking doet van een ton.

Dat valt (denk ik) niet zo makkelijk te beantwoorden op basis van deze summiere informatie.

Overigens is mijn eerste gedachte: interpreteren jullie allebei de afspraken op dezelfde wijze?

• 0

Gefeliciteerd!

Zo te zien krijg je een ton cadeau van je (straks ex-)vennoot, tevens toekomstige werkgever.

Het blijft altijd de vraag of dit nou eigenlijk inhoudt dat jij een extra ton winst gemaakt hebt (en je vennoot dus een extra ton verlies), of dat hij/zij jou een schenking doet van een ton.

Dat valt (denk ik) niet zo makkelijk te beantwoorden op basis van deze summiere informatie.

Overigens is mijn eerste gedachte: interpreteren jullie allebei de afspraken op dezelfde wijze?

Dat is iets te kort door de bocht. De onderneming is nagenoeg helemaal door mij opgetuigd en winstgevend gemaakt (afgezien van mijn privé opnamen). De onderneming blijft gewoon bestaan en is winstgevend en wordt gerund door een werknemer. Doordat er veel noodzakelijke investeringen al zijn gedaan is de winstverwachting aanzienlijk hoger. Omzet is nu ruim 500.000 per jaar. Je zou dus kunnen concluderen dat de andere vennoot het bedrijf als het ware 'koopt' voor mijn negatieve kapitaal.

• 0

Ah!

Dat noemen wij (zelfgekweekte) goodwill.

En daar krijg jij dus een ton voor van je vennoot.

Dan heeft hij/zij straks (voor zijn nieuwe onderneming, want de VOF houdt op te bestaan) een ton goodwill (een vast immaterieel activum) op de balans staan en jij hebt een ton (stakings)winst gemaakt. Eventueel kan je gebruik maken van stakingsaftrek, als je als ondernemer gaat stoppen.

• 0
..en jij hebt een ton (stakings)winst gemaakt. Eventueel kan je gebruik maken van stakingsaftrek, als je als ondernemer gaat stoppen.

Ok, maar dan moet ik dus inkomstenbelasting betalen, minus de heffingskorting? Dat is nogal wat over 80k..

Er is toch ook zoiets als geruisloos doorschuiven?

• 0

Zo'n 4 jaar geleden opgericht, daarmee komt de doorschuiffaciliteit in de inkomstenbelasting in beeld. Daarmee kan op verzoek de fiscale claim worden doorgeschoven naar de overnemer. Het is dan natuurlijk wel zaak om dit goed af te spreken, omdat het verschuiven van de belastingclaim natuurlijk wel zichtbaar wordt in de prijs: in plaats van aan de belastingdienst betaal je dan aan de medevennoot. Het voordeel zit in de timing: de overnemer moet de belasting in beginsel uitgesmeerd over 10 jaar betalen. Immers, hij kan de betaalde goodwill niet afschrijven en loopt daarmee jaarlijks de afschrijving van 1/10 van de goodwill mis. Daarmee is zijn jaarlijkse winst dus hoger, net als de jaarlijks verschuldigde belasting. Door die latere betaling ontstaat echter wel een rentevoordeel, dat jullie dan samen kunnen verdelen (maar dat is dus onderdeel van de afspraken).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar