• 0

Meerdere valutas in boekhouding?

Wij zijn aan het overwegen om naast onze bestaande EURO administratie, ook een USD administratie te gaan draaien. Daarmee doel ik niet op een situatie waarin USD automatisch wordt omgerekend naar Euro's, maar dus een afzonderlijke bankrekening waarop dus een USD saldo staat (of eventueel 1 rekening met zowel een saldo in Euro's en een saldo in USD - ik weet niet of het logisch is om al dan niet afzonderlijke bankrekeningen te gebruiken?)

 

De achterliggende reden hiervan, is dat wij veel Amerikaanse klanten en leveranciers hebben. In de huidige situatie komt het dus erg veel voor dat wij betalingen in USD ontvangen, die door de bank en PayPal worden omgerekend naar Euro, en dat we vervolgens weer een betaling naar een leverancier sturen in USD (welke dus weer vanuit Euro's wordt omgerekend). Banken (en met name PayPal), hebben er nogal een handje van om het omrekenen van valuta's in hun voordeel uit te laten komen (buiten het feit dat er natuurlijk ook extra kosten voor gerekend worden). Lang verhaal kort: het is in onze situatie veel gunstiger om ook een banksaldo in USD te kunnen benutten.

 

Nu vraag ik me vooral af, hoe dit qua boekhouding in zijn werk gaat. Zijn meerdere valuta's (zonder omrekening naar 1 "centrale" valuta, m.a.w. Euro) binnen 1 boekhouding mogelijk, of moeten we daarvoor een geheel afzonderlijke boekhouding bijhouden?

 

En hoe werkt dit qua belastingaangifte? In dat opzicht doel ik eigenlijk op 2 punten:

 

- Als het noodzakelijk is om 2 afzonderlijke boekhoudingen bij te houden, hoe werkt dit dan qua BTW aangifte? Normaliter wordt de BTW aangifte natuurlijk gewoon vanuit het boekhoudpakket gedaan, maar als we 2 afzonderlijke boekhoudingen draaien, wordt dat wellicht wat lastig. Moeten we dan handmatig de aangifte gaan doen door de waarden van de 2 boekhoudingen bij elkaar op te tellen, of moeten we dan elke keer 2 aangiftes doen, of is het zelfs nodig om voor iedere boekhouding een afzonderlijke BV op te richten?

 

- Als wij een administratie hebben die volledig in USD is, hoe moeten we dan de bedragen voor de BTW aangifte berekenen? Moet er voor iedere boeking de op dat moment geldende wisselkoers gebruikt worden (welke dus per boeking bijgehouden moet worden - ik weet dat sommige boekhoudpakketten zoals Reeleezee daar mogelijkheden voor hebben), of moet er aan het einde van de periode (dus bij het indienen van de aangifte) een omrekening plaatsvinden? Dat laatste lijkt me overigens wat onwaarschijnlijk, maar ik kon op deze vraag zo snel geen duidelijk antwoord vinden.

 

En zijn er verder nog punten/valkuilen om rekening mee te houden? (buiten uiteraard het feit dat we uiteraard een risico lopen door met USD te werken i.v.m. valutaverschillen - al vermoed ik dat dat ook een voordeel kan zijn wanneer we zelf USD's op een gunstig moment naar Euro's omrekenen).

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de huidige situatie komt het dus erg veel voor dat wij betalingen in USD ontvangen, die door de bank en PayPal worden omgerekend naar Euro, en dat we vervolgens weer een betaling naar een leverancier sturen in USD (welke dus weer vanuit Euro's wordt omgerekend).

 

Dat is toch wel anders op te lossen dan met een dubbelloops boekhouding? Gewoon een dollarrekening openen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de huidige situatie komt het dus erg veel voor dat wij betalingen in USD ontvangen, die door de bank en PayPal worden omgerekend naar Euro, en dat we vervolgens weer een betaling naar een leverancier sturen in USD (welke dus weer vanuit Euro's wordt omgerekend).

 

Dat is toch wel anders op te lossen dan met een dubbelloops boekhouding? Gewoon een dollarrekening openen!

 

Heb je de rest van het bericht ook gelezen? Wat ik omschreef is juist het idee om een dollarrekening te openen, en mijn vragen gaan over de implicaties daarvan. Ik zei ook niet dat ik daarvoor per se een tweede boekhouding wil gebruiken, ik vroeg juist óf dat nodig is (en zo niet, hoe het dan binnen 1 boekhouding bijgehouden moet worden).

Link naar reactie
  • 0

momenteel werk ik zelf met Speedbalance wat via hun website tot 31 december nog gratis te downloaden is. Een simpel maar effectief programmaatje voor dubbel boekhouden.

 

In Speedbalance kan je ook werken met meerdere valuta's voor een btw boekhouding. helaas zelf geen ervaring mee omdat ik alleen met euro's werk. Op de website is een uitgebreide handleiding voorhanden.

 

Bekijk het eens wellicht heb je er wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Je werkt nooit met een "dubbele boekhouding per valuta" je basis valuta is voor een NL bedrijf altijd EURO (Voor belastingaangifte in elk geval)

Het handigste is inderdaad om een boekhoudpakket te gebruiken die meerdere valuta's aankan. Daarmee worden verschillende methodes van waarderen ondersteund en dat scheelt een hoop handmatig gereken.

 

ten behoeve dan de btw moet je in principe de koers van de factuurdatum gebruiken. de website van de belastingdienst geeft hierover . de volgende instructie.

 

en het belangrijkste stuk uit die link.

Vreemde valuta omrekenen

 

Krijgt u een factuur in een vreemde valuta? Bij uw btw-aangifte moet u het bedrag dan omrekenen naar euro's. Bij goederen gebruikt u hiervoor de laatst genoteerde verkoopkoers van de factuurdatum. Krijgt u de factuur na de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin is geleverd? Dan gaat u uit van de verkoopkoers van die 15e dag.

 

Gaat het om afgenomen intracommunautaire diensten? Gebruik dan de verkoopkoers van het moment waarop de dienst is geleverd. Voor andere diensten gebruikt u de verkoopkoers van de factuurdatum of de datum waarop de factuur uiterlijk moet worden uitgereikt (de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de dienst is afgerond).

 

Het belangrijkste voordeel van het hebben van een USD rekening is vooral dat je minder afhankelijk word van het moment dat er feitelijk betaald word, je kunt namelijk met een goede liquiditeitsplanning je momenten kiezen waarin je bijv 1x per maand of 1x per 2 weken 1 grote valuta transactie doet waarbij je een USD overschot afroomt of een USD tekort in 1x aanvult.

Vooral in tijden dat de koersen erg volatiel zijn (hard op en neer gaan) kan dat op 2 weken zomaar 10 a 15 cent per dollar schelen. Maar ook in minder hectische tijden kan een goede timing al 3 tot 5 cent schelen. En het feit dat je niet voor 10 of 20 facuren omwisselkosten betaald tegen een voor de bank gunstige koers kun door 1 verzameltransactie te doen altjid besparen op de transactiekosten en vaak ook een wat betere koers bedingen als je een dag van te voren daarover belt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, helder. Hartelijk dank voor de antwoorden tot dusver.

 

Wat ik me nu afvraag: stel er komt op 1 januari een bedrag van $10.000 binnen. Op dat moment is het €8.000 waard en komt dus als dusdanig in de boekkhouding. Dat bedrag blijft vervolgens een aantal maanden op de rekening staan. Vervolgens wordt er een leverancier mee betaald (uitgaande betaling van $10.000), maar is die $10.000 €7.000 waard. Vanuit Euro perspectief zou er dus nog €1000 over moeten zijn, terwijl het bank saldo 0 is. Lijkt het dan in de boekhouding dan niet net alsof er €1000 in rook is opgegaan?

 

Moet die €1000 aan valutaverschil dan als aparte post in de boekhouding worden opgenomen? En zo ja, wordt dat niet een zeer ingewikkeld verhaal als er veel transacties zijn? Of is deze logica in boekhoudsystemen 'ingebakken' (uitgaande van een systeem wat meerdere valuta's ondersteunt), en is het systeem dus intelligent genoeg om zelf een post voor valutaverschillen aan te maken?

Link naar reactie
  • 0

Indien je een dollar-rekening neemt komt daar aanvankelijk geld op in dollars en ik neem aan dat je geen krediet kunt/zult nemen.

Volgens de dagkoers zet je dat op een Bankboekrekening , bijvoorbeeld Bank(USD) op de balans in Euro's .

Je maakt ook een Rekening Koersresultaat op V&W.

 

Bij ontvangsten of betalingen van dollars zul je dat wel tegen de dagkoers moeten boeken op Bank(USD).

 

Eens in de 3 maanden (bijvoorbeeld) boek je het saldo van de Bank(USD) op de Koersresultaat (debet) op de V&W.

Het saldo van de werkelijke Dollar-rekening boek je met de dagkoers op Bank(USD) aan Koersresultaat (credit).

 

Na het laatste kwartaal op het einde van het jaar behoort het saldo Koersresultaat tot het bedrijfsresultaat.

Of je nu veel op de dollar-rekening zet of juist weinig om koerswinst te halen, maakt niets uit of je moet/mag in deze beleggingssector een bedrijf voeren. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Je mag voor zover ik weet elke maand met een vaste wisselkoers rekenen. Dat betekent dus dat je de waarde op 1 januari van een jaar vaststelt op een bepaalde eurowaarde en dan vervolgens alle transacties met de koers van januari omrekent. Op 1 februari herwaardeer de waarde opnieuw met de wisselkoers van februari (je boekt het verschil op koerswinst of -verlies) en vervolgens boek je alle transacties in februari weer met de koers van februari. En zo verder.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.