• 0

management fee of directeur in loondienst?

Wie kan mij kort en bondig adviseren?

 

Per januari wordt ik directeur van het bedrijf waar ik reeds zeven jaren werkzaam ben. De twee huidge directeuren / aandeelhouders zijn op zoek naar opvolging. Met het oog op de toekomst willen zij nu al hun taken gaan terug brengen en delegeren aan een derde directielid (en op termijn een vierde).

 

Beide directeuren belonen zichzelf via aparte BV's met een management fee.

 

In mijn richting is een vergelijkbaar voorstel gedaan (door mij in rekening te brengen management fee).

 

Per januari ben ik nog geen eigenaar, wel zijn er afspraken gemaakt over een percentage van de aandelen over enkele jaren.

 

Voor welke valkuilen moet ik me behoeden? Waar moet ik rekening mee houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel kort en bondig: Een directeur in loondienst geniet meer rechtsbescherming (sociale zekerheid, ontslagbescherming, etc..), maar heeft als nadeel de fiscale lasten. Een managementfee is fiscaal voordeliger, maar de rechtsbescherming, die een directeur in loondienst wel heeft, ontbreekt. Zolang je nog geen vennoot bent is het risico dus groter.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Is er ook geen belemmering met betrekking tot het "dienstverband". Met slechts 1 opdrachtgever en een feitelijke gezagsverhouding zal de belastingdienst het "zelfstandig ondernemerschap" van de directeur toch in twijfel trekken?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Daarin schuilt inderdaad een belangrijk bezwaar voor beide partijen.

 

Dat zou voor een reden zijn in loondienst te blijven.

 

Op het moment dat ik daadwerkelijk vennoot wordt, wordt het mogelijke bezwaar van de belanstingdienst weggenomen, toch?

Link naar reactie
  • 0

Is er ook geen belemmering met betrekking tot het "dienstverband". Met slechts 1 opdrachtgever en een feitelijke gezagsverhouding zal de belastingdienst het "zelfstandig ondernemerschap" van de directeur toch in twijfel trekken?

 

Goed punt Nils. Zie in dit verband de wijziging beleidsregel beoordeling dienstbetrekking.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Variatie op hetzelfde thema:

 

Ik ben bezig met een Management Buyout en kies als constructie een holding BV die 100% van de aandelen in de de werkmaatschappij BV houdt. Ik worstel met de vraag of ik een Management Fee moet factureren vanuit de holding of gewoon in loondienst van de werkmaatschappij wil zijn/blijven. Mijn streven is om alles zo simpel mogelijk te regelen, daarom denk ik dat de loondienst optie simpeler is (regel ik alles conform de rest van de werknemers zoals oa. pensioen - is dit correct?). Ik weet alleen niet of ik in deze variant dan ook nog mezelf een dga salaris moet uitbetalen vanuit de holding of dat dit een soort slapende BV wordt.

 

Iemand ideeen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, ga in dienst van de werkmij. Dan is alles geregeld. Je Holding wordt dan een beheersBV. Lekker makkelijk.

 

Laat wél ook al je kosten zoals kantoor, auto, declaraties etc. in je werkmij vallen. Ander krijg je weer een administratie en zo. Houd je Holding zo schoon mogelijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.