• 0

Overname zonnestudio

Beste ondernemers,

 

Ik ben momenteel bezig om een zonnestudio over te nemen alleen ik weet niet of ik te veel betaal of niet. Ik heb allerlei berekeningen gemaakt en gekeken naar de investering die men heeft gedaan maar kom er niet helemaal uit. De studio is nog maar 1 jaar oud en in zeer goede staat. Er zijn ongeveer 400 pashouders en er wordt iedere maand winst gemaakt. Alleen is de eigenaar er zelf nooit door gebrek aan tijd. Gezien de mogelijkheden in de markt wordt er veel minder uit gehaald dan er mogelijk is. Dit komt ook doordat er geen enkele vorm van reclame gemaakt is en veel mensen de studio niet kennen. Ik weet zeker dat ik dit veel beter met een duidelijk plan aan kan pakken. De eigenaar wil 80% van zijn investering terug zien voor de overname. Zijn financiële cijfers zijn allemaal negatief doordat hij heel weinig heeft laten zien. Dus ik kan er niks mee. Ik ga volgende week naar een adviseur maar dacht misschien kunnen jullie mij hier helpen.

 

Alvast bedankt.

 

mvg,

 

Ilkin Musajev

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

er wordt iedere maand winst gemaakt

 

Strookt niet helemaal met:

 

financiële cijfers zijn allemaal negatief

 

Om te adviseren is inzicht nodig in die cijfers uit het verleden en heden, plus meer informatie om de risico's en de potentie in te schatten. Op een forum kan dat wat lastig zijn.

 

de eigenaar wil 80% van zijn investering terug zien

 

Het hangt er vanaf wat er bij die investering wordt meegerekend en of er potentie is. Maar een verkoper die zo makkelijk zijn verlies lijkt te nemen is wel verdacht. Er moet natuurlijk ook nog onderhandelruimte zijn.

 

Een overnameadviseur die samen met jou de financiën en het proces uitgebreid doorneemt is geen overbodige luxe. Dat kost wat, maar scheelt je mogelijk een hele dure molensteen om je nek. Als de verkoper geen volledige openheid geeft en je niet met zijn klanten en leveranciers wil laten praten, moet je er vooral niet aan beginnen, ook al lijkt het nog zo mooi.

 

Naast financiën moet je ook nagaan of de huidige eigenaar wel rechtmatig handelt en de zaken op orde heeft (vergunningen, huurcontract, bestemmingsplan, verzekeringen, enz) anders loop je het risico een dure kat in de zak te kopen.

 

Een deel van het risico kun je afdekken door de verkoper mee te laten financieren met een achtergestelde lening. Dan heeft de verkoper er ook alle belang bij dat het goed met jou blijft gaan. Het is richting de bank ook een goed signaal, zodat je makkelijker een lening kunt krijgen voor de rest van de financiering.

 

De verkoper zegt trouwens wel dat hij geen tijd heeft, maar met de kennis die hij heeft opgebouwd is er toch een risico dat hij nogmaals een zonnestudio begint. Sluit bij de verkoop dan ook een concurrentiebeding.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De waarde van het geheel is lastig te bepalen. Het verleden is kennelijk niet al te best en het boeit mij niet wat daar de oorzaak van is. Een ondernemer die wel veel investeert en er vervolgens te weinig mee doet om het rendabel te krijgen is niet handig bezig. Bovendien geven verkopende ondernemers altijd een zonnig beeld van hun bedrijf. Zelfs als het dik in de shit zit. Laat je daardoor niet teveel verleiden.

 

Ik zou eerst kijken wat het je kost om het helemaal zelf op te zetten. Dat de verkoper 80% van zijn investering terug wil hebben is geen criterium voor jou. Daarnaast zal de locatie vast van belang zijn, dus kijk daar ook naar. En die 400 pashouders klinkt mooi, maar dan moet je wel weten wat die per maand (?) betalen. Als dat een appel en een ei is, dan heb je er niet veel aan. Probeer dan je prijzen maar eens te verhogen.

 

Kortom: laat je niet gek maken. Schijn bedriegt. Vooral zonneschijn...

 

Edit: volgens mij heb je geen overnameadviseur nodig maar volstaat iemand die niet met je mee droomt.

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties. Ik heb heel veel bruikbare feedback gekregen en zal het zeker meenemen in de onderhandelingen. Er zijn wel een aantal dingen die voor jullie niet duidelijk zijn maar die ik al wel heb uitgezocht. Bijvoorbeeld of er markt voor is dus de plaats maar ook vergunningen enz.

 

Plaats: Ongeveer 35000 inwoners en geen concurrentie.

Vergunningen: Alle vergunningen en ander papierwerk is in orde.

Huurcontract: Huurcontract kan ik zo overnemen voor 3 jaar.

Schulden: Er zijn geen schulden alles is met eigen vermogen gefinancierd.

Verleden: De studio bestaat nog maar 1 jaar en de eerste jaar is er een kleine winst gemaakt.

Cijfers: De cijfers zijn volgens de eigenaar negatief doordat hij niet veel aan de belastingdienst heeft laten zien.

Huidige klanten: Ik ben een paar keer langs geweest en heb gezien dat er mensen aan het wachten waren om te zonnen. En ze houden ook een lijst bij met hoeveel klanten er per dag komen zonnen. Dat is nu gemiddeld rond de 16 per dag.

Zelf investeren: Als ik zo een studio zelf wil opzetten dan kost het mij rond de 75000 euro+ heel veel tijd en moeite. En deze is nog helemaal nieuw.

 

Verder snap ik wel dat je zeer kritisch moet zijn en naar alle punten moet kijken. Maar ik heb ook een gevoel dat de huidige eigenaar te makkelijk er mee om is gegaan. Hij dacht dat hij hiermee heel rijk ging worden maar dat kan niet zo makkelijk met een zonnestudio. En nu heeft hij een horecazaak geopend waar de omzet hoger ligt en wil hier vanaf. Als startend ondernemer is het voor mij een hele goede kans om rustig aan op te bouwen. Ik heb ook een goede relatie met de eigenaar maar wil wel alles met de juiste kennis beoordelen. En daarom ga ik ook met alle financiële cijfers langs een accountant zodat hij er even naar kijkt en zijn oordeel geeft. Nog een ding wat ik wil vermelden is dat ik bij de onderhandelingen heb afgesproken dat ik niet het volledige bedrag betaal maar de helft en de ander helft in termijnen. De eigenaar weet dus wel dat hij zelf ook risico loopt en geeft mij wel het gevoel dat het haalbaar is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan en bedankt voor je terugkoppeling! Gelukkig lees ik dat je een aantal dingen al hebt ondervangen. Dat was uit je openingspost nog niet op te maken.

 

Verleden: De studio bestaat nog maar 1 jaar en de eerste jaar is er een kleine winst gemaakt.

Cijfers: De cijfers zijn volgens de eigenaar negatief doordat hij niet veel aan de belastingdienst heeft laten zien.

 

Oei... of ik begrijp het niet goed of dit is een enorme alarmbel...

 

Huidige klanten: Ik ben een paar keer langs geweest en heb gezien dat er mensen aan het wachten waren om te zonnen. En ze houden ook een lijst bij met hoeveel klanten er per dag komen zonnen. Dat is nu gemiddeld rond de 16 per dag.

Zelf investeren: Als ik zo een studio zelf wil opzetten dan kost het mij rond de 75000 euro+ heel veel tijd en moeite. En deze is nog helemaal nieuw.

 

Maar hoeveel geven die klanten uit, dus wat zijn die omzet en die winst? Dat het overnemen goedkoper is dan zelf opzetten kan best, maar dan blijft de vraag: gaat dit voldoende geld opleveren om een inkomen aan over te houden? Er moet wel een positieve business case zijn, blijf daar scherp op.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Op dit moment heeft hij 4 medewerkers in dienst en hij maakt nog steeds winst. Het is nu ook veel drukker dan in het beginjaar. als je uitgaat van 15 klanten per dag die gemiddeld 15 euro opleveren dan houd je op maandbasis 3000 euro aan winst over. Maar ik ga natuurlijk voor 20 of 25 klanten per dag. En zal er alles aan doen om dat te bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ilkin,

 

Ik ben heel kritisch, maar dat is niet om je af te zeiken maar om je te helpen hoor!

 

Als je uitgaat van 15 klanten per dag die gemiddeld 15 euro opleveren dan houd je op maandbasis 3000 euro aan winst over.

 

Een besteding per klant van 15 euro klinkt veel voor een zonnestudio, maar dat is mooi. Als je 6 dagen per week open bent is de omzet dan zo'n 5400 euro. Dat betekent teruggerekend 2400 euro kosten per maand. Als je daarvoor het pand kunt huren, de stroomrekening kunt betalen, op de apparatuur kunt afschrijven, verbruiksartikelen kunt betalen en 4 personeelsleden kunt betalen (met werkgeverspremies en al) dan is dat knap geregeld.

 

Een winst van 3000 euro is zeker niet verkeerd, maar het klinkt wat aan de hoge kant. Als die winstmarge echt zo hoog is (55%!), dan duurt het niet lang voor je concurrentie krijgt.

 

Maar ik ga natuurlijk voor 20 of 25 klanten per dag. En zal er alles aan doen om dat te bereiken.

 

En dan durf ik weer te vragen: tegen welke kosten ga je dat bereiken? Reclame kost ook geld, klanten lokken met nog mooiere zonnebanken kosten geld, enzovoorts. Uiteindelijk gaat het niet om de omzet of klanten aantallen, maar om de winst en de continuïteit. Je moet er niet "alles" voor doen, maar een goed plan maken om de winst duurzaam te laten stijgen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt voor je reactie.

 

Zoals ik al zij er is geen concurrentie de prijs kan wat hoger liggen dan in de grote steden. De studio is 7 dagen geopend en niet 6. Er zullen niet meer 4 medewerkers zijn maar ik zelf en een meisje. Concurrentieangst is er altijd maar na verloop van tijd denk ik dat goed imago is opgebouwd en concurrentie makkelijk aan kan. De banken die er staan zijn de nieuwste banken en zijn geen leasebanken waar je maandelijks leasekosten voor moet betalen. Reclame maken kost zeker geld maar daar heb ik een plannetje voor gemaakt. En heb de doelgroep gesegmenteerd en gekeken welke middelen er nodig zijn om het te gaan bereiken. Maar stap 1 is natuurlijk de overname

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt voor je reactie.

 

Zoals ik al zij er is geen concurrentie de prijs kan wat hoger liggen dan in de grote steden. De studio is 7 dagen geopend en niet 6. Er zullen niet meer 4 medewerkers zijn maar ik zelf en een meisje. Concurrentieangst is er altijd maar na verloop van tijd denk ik dat goed imago is opgebouwd en concurrentie makkelijk aan kan. De banken die er staan zijn de nieuwste banken en zijn geen leasebanken waar je maandelijks leasekosten voor moet betalen. Reclame maken kost zeker geld maar daar heb ik een plannetje voor gemaakt. En heb de doelgroep gesegmenteerd en gekeken welke middelen er nodig zijn om het te gaan bereiken. Maar stap 1 is natuurlijk de overname

 

Ik zou zeggen ga in gesprek met de huidige eigenaar en vraag inzage in alle documentatie.

Met deze onder de arm onafhankelijk advies vragen bij bijvoorbeeld een bedrijfsadviseur. Spendeer er 1000 euro aan om iemand met verstand van zaken naar te laten kijken of wellicht neem je deze adviseur mee voor een dagdeel inzage en analyse.

 

Als alles klopt, de adviseur geeft groen licht etc etc, dan slaap je beter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.