• 0

Veiligheid op de werkvloer

Zoals sommige van jullie wel weten zijn wij aan het verhuizen naar een nieuwe grotere locatie.

 

Bij de nieuwe locatie is het ook mogelijk om met stapelaars en heftrucks te gaan werken.

De stapelaar heb ik inmiddels gekocht en de heftruck heb ik tot mijn beschikking. De takels worden binnenkort opgehangen.

 

Nu zit ik met het volgende. Ik kan helaas niet 24 uur per dag in de opslag zijn. Ik ben vaak zelf bij onze klussen aanwezig of ben ik op bezoek bij klanten, leveranciers of locaties en heel af en toe sta ik mezelf toe om ook thuis te zijn.

 

Nu heb ik relatief jonge werknemers en zoals jullie wellicht weten zijn takels, stapelaars en heftrucks geen speelgoed en kunnen ze bij verkeerd gebruik veel schade en letsel toebrengen.

 

Nu heb ik een protocol opgesteld over waat wel en niet mag en wie er mee mogen werken. Kan ik hier nu ook een sanctie aan hangen als men zich er niet aan houdt?

En zou ik ter controlle ook een camera mogen ophangen?

En tot slot in hoe verre ben ik verantwoordelijk als iemand zonder toestemming toch gebruik maakt van de machines?

 

De sleutels van de machine hangen in een afgesloten sleutelkast met cijferslot. Deze code is als het goed is alleen bekend bij werknemers die er mee mogen werken.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de machines achter slot en grendel te zetten.

 

Eventuele tips om het nog veiliger te maken zijn ook heel erg welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor stapelaars heb je het over?

 

Om een heftruck te mogen besturen is een certificaat nodig.

Als een medewerker dit niet heeft is een heftruck off limits.

 

Je kunt zelf een hoop ellende voorkomen door duidelijk te zijn in deze voertuigen mag bedienen en verder ervoor zorgen dat medewerkers ook niet in de verleiding komen een heftruck te pakken.

Met dat laatste bedoel ik, als er spullen verladen moeten worden die zo groot zijn dat een heftruck nodig is zorg dan dat er altijd een bezetting is waarbij tenminste een persoon de juiste kwalificaties heeft.

 

Heeft de nieuwe locatie een dock?

Dan kun je meestal volstaan met een elektrische palletwagen om spullen te verladen.

Link naar reactie
  • 0

Nee helaas nog geen loading dock.

Voor het gebruik van een electrische stapelaar is trouwens ook een certifcaat nodig.

 

Het grappige met een certificaat is trouwens wel dat ze niet erkend hoeven te zijn door de overheid, dan zou het namelijk een diploma zijn (ja zelfs een rijbewijs is niet aan wettelijke eisen verbonden, maar ter beoordeling van een examinator).

Ik mag dus zelf een cursus opstellen en een certificaat overhandigen. Dit is trouwens ook wat wij met wel meer dingen in het bedrijf doen.

 

Maar waar ik vooral bang voor ben is het recreatief rondrijden door de loods. Juist dan gebeuren de ongelukken.

 

Het is deze stapelaar:

Jungheinrich-stapelaar.jpg

Link naar reactie
  • 0

Het grappige met een certificaat is trouwens wel dat ze niet erkend hoeven te zijn door de overheid, dan zou het namelijk een diploma zijn (ja zelfs een rijbewijs is niet aan wettelijke eisen verbonden, maar ter beoordeling van een examinator).

Ik mag dus zelf een cursus opstellen en een certificaat overhandigen. Dit is trouwens ook wat wij met wel meer dingen in het bedrijf doen.

 

Stapelaars en heftrucks zijn geen speelgoed. Je personeel ook niet en dat besef je gelukkig wel.

 

Dus:

- Vastleggen (en communiceren) welke werknemers gebruik mogen maken van de stapelaars en trucks

- Zorgdragen voor voldoende scholing voor degenen die er mee moeten gaan werken

- Wijzen op eventueel noodzakelijke pbm's en gebruik ervan verplicht stellen

-Niet zelf gaan klooien met instructies maar indien noodzakelijk gewoon een goede cursus aanbieden

 

Als het fout gaat met heftrucks en stapelaars dan gaat het meestal ook goed fout (ja...helaas been there)

 

Een beetje wat Nico zegt dus zie ik net. Naja, 2x hetzelfde advies kan ook geen kwaad

 

Ter info zoals het bij ons gaat:

 

- Iedere monteur of werkplaatsmedewerker of magazijnmedewerker heeft verplicht een heftruckcertificaat via een externe instantie

- Iedere monteur heeft verplicht VCA gehaald

- Er is altijd een medewerker in het magazijn met BHV

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik wel heel benieuwd welke pbm's je zou moeten hebben bij het werken met een stapelaar of heftruck. Ik heb beide certificaten gehaald, maar toen der tijd had men het alleen over veiligheidsschoenen.

 

Mijn vraagstelling gaat er juist nu over of ik er een sanctie aan mag hangen als ze zich niet aan de regels houden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraagstelling gaat er juist nu over of ik er een sanctie aan mag hangen als ze zich niet aan de regels houden.

 

Natuurlijk kan dat, als je het maar goed regelt.

Lees dit en dit eens door.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Volgens mij heb je inmiddels voldoende info over de sanctiemogelijkheden. Hiervoor geldt wel: heldere spelregels vooraf(do's/don'ts); verstrekking veiligheidsmiddelen; verstrekking regels gebruik middelen; toezicht op nakoming ervan; en als sluitstuk sancties.

 

Over je vraag over camera-toezicht: inzet van camera's is slechts geoorloofd ter bescherming van bedrijfsmiddelen, persoonlijke eigendommen etc en echt als sluitstuk, als laatste redmiddel. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft op haar website daar enige info over staan. Camera's als echt personeelsvolgsysteem om werknemers te controleren, dus wat jij aangeeft, is in principe uit den boze. Het doel heiligt het middel niet.

 

De bewaartermijn van beelden van beveiligingscamera's is overigens in de regel max 4 weken, tenzij er strafbare feiten op geregisteerd staan.

 

Heel veel sterkte met het nieuwe onderkomen.

 

Hans van Dongen/8-10-2013

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal is me redelijk duidelijk.

 

De camera's komen er wel, maar dat is vanwege de verzekering. Ik begrijp dat ik die beelden niet mag gebruiken als bewijslast.

 

@frans: dat van die helm is wel apart, ik heb namelijk geleerd dat wanneer je dingen hijst/takelt je eigenlijk geen helm mag dragen, omdat het een deel van je zicht belemmert.

 

Ik enk dat wat ik doe met de sleutel achter slot en grendel dat ik dan voldoende doe als werkgever om misbruik te voor komen. Alleen mensen die de cursus hebben gedaan krijgen de code.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

M.b.t. de camera-beelden:

Indien er bijv. sprake is van diefstal (eventueel door eigen personeel) zijn kantonrechters vaak praktische mensen. Indien dergelijke ernstige zaken niet op een minder vergaande (minder inbreuk op privacy) manier te bewijzen zijn, accepteert de kantonrechter in arbeidszaken (vaak ontslagzaken) toch geregeld camerabeelden. Dus niet bij voorbaat dergelijk bewijsmateriaal uitsluiten.

 

Vermeld het personeel wel dat je gebruik maakt van beveiligingscamera's in dit geval vanwege de verzekering.

Kijk met het richten van de beveiligingscamera's, bevestigd aan de buitenkant van je pand, wel uit dat je niet ook de openbare weg en/of of collega-(buur)bedrijven en hun werknemers opneemt. Zie hiervoor ook weer de website van het College Bescherming Persoonsgegevens.

 

Greetz,

 

Hans/8-10-2013

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

De camera's zijn verplicht van de verzekeraar.

Ik vind ze verder totaal nutteloos inbreken is redelijk zinloos, gezien de tijd die je nodig hebt om bij en door de tweede deur heen te komen. En de 24uurs bewaking die er is. Ervaring leert dat ze er binnen 15 a 30 minuten zijn. Lukt ze dat niet dan wordt de politie ingeschakeld.

Maar ja dat heb je met verzekeraars, de 24 uurs bewaking heeft voor hun geen meerwaarde, maar naar een schermpje kijken met iemand die hoogstwaarschijnlijk onherkenbaar is, vinden ze veel belangrijker.

Ik heb zo'n bordje gekocht waarop staat dat iedereen bij binnenkomst gefilmd wordt. (weet de exacte tekst niet meer)

 

Bedankt voor de tip mbt het ophangen zal dat morgen eens even bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt (of moet waarschijnlijk) een reglement cameratoezicht opstellen waarin staat wanneer/waar er gefilmd wordt, waarom je dat doet. Daarnaast moet er in staan hoe personeel inzage in de beelden kan krijgen, hoe je beelden veilig bewaard en wanneer deze gewist worden. Persoonlijk zou ik alle personeelsleden deze laten ondertekenen "voor het geval dat".

 

Succes met de verhuizing!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.