Ben een nieuwe onderneming gestart. Heb in het verleden mijn huurder gevraagd uit mijn bedrijfspand te gaan.

De aanzegging om te verdwijnen dateert al weer van 2009. Heb huurder een lange tijd gegund. (Anders had ik voor haar de herinrichtingskosten moeten betalen)

heb hiervoor uiteindelijk een advocaat ingeschakeld.

Nu wil ik de btw van de advocaatkosten terugvragen. De fiscus is echter van oordeel dat dit niet kan.Ik had de btw destijds

moeten terugvorderen, maar dit kon niet omdat het pand niet in de btw sfeer was verhuurd

De supletieregeling gaat uit van een termijn van vijf jaar voor het terugvorderen van oude btw.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43102-oude-uitgaaf-btw-terugvorderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zie eerder een verband tussen de advocaatkosten en de vrijgestelde verhuur dan een relatie met de nieuwe activiteiten. In die zin moeten de kosten worden toegerekend aan de vrijgestelde prestaties en kan de btw niet worden teruggevraagd. Er ontbreekt een directe relatie met de belaste prestaties.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het terugvragen van oude omzetbelasting is mi een zelfstandige oorzaak. Dat btw had kunnen worden teruggevraagd als de huur met btw zou zijn belast staat daar toch los van. Wat er niet is is toch niet relevant.

Wat is de juridische grondslag om het bedrijf deze teruggaaf te ontnemen?

• 0

Als ik het goed begrijp heb je een factuur met BTW gekregen van een leverancier in een tijdvak dat jij helemaal niet BTW-plichtig was. Dus kon je toen de BTW niet terugvragen.

En dat kan je nog steeds niet, omdat het over een tijdvak gaat dat je helemaal niet BTW-plichtig was.

Maar dat had de BD je al verteld geloof ik. En Ronaldinho ook.

• 0

De huur was zonder btw, nu is het pand leeg en ben ik het bedrijf begonnen. De ontruimingsgrond voor de huur was voor zelfgebruik. Nu pas een recht op teruggaaf, maar de fiscus vindt, dat ik het recht op aftrek allleen maar zou hebben Indien de huur in de btw zou zitten.

Al's ik dat recht niet heb wil ik weten op van welke bepaling, dat zo zou zijn.

Voor aanloopkosten van een bedrijf is de voordruk aftrekbaar. Waarom in dit geval een uitzondering?

• 0

Nog een keer dan:

Omdat de factuur betrekking heeft op een tijdvak (een periode in de tijd) toen jij helemaal niet BTW-plichtig was (omdat je kennelijk geen met BTW belaste prestaties toen verrichte), kan je de BTW niet terugvragen.

Of zoals jij het zegt:

“Voor aanloopkosten van een bedrijf is de voordruk aftrekbaar” is alleen van toepassing wanneer een bedrijf in de aanloopfase zelf ook BTW-plichtig was.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar