• 0

BTW vragen startende ondernemer

Goedemorgen,

 

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit forum heb gevonden via de zoekmachine.

Als startende ondernemer 01-10-2013 doe ik zelf mijn boekhouding.

Door veel te lezen en informatie in te winnen heb ik vragen over de BTW.

 

Op dit moment werk ik voor een aannemer en particulieren.

 

De aannemer geeft aan dat ik op mijn facturen mag kiezen tussen btw verlegd en het btw percentage.

Eerst dacht ik dat de btw verlegd regeling voor mij het aantrekkelijkste is omdat ik dan geen btw hoef af te dragen.

Nu las ik dat wanneer je beneden het bedrag van 1345 zit aan af te dragen btw op jaarbasis je geen btw hoeft af te dragen.

Stel ik factureer van 01-10-2013 t/m 31-12-2013 voor 1000 euro excl. btw aan mijn aannemer. Dan moet ik als btw bedrag 210 euro ontvangen. Maar omdat het onder de 1345 zit hoef ik dit niet te betalen maar mag ik het houden.

Wanneer ik met btw verlegd factureer krijg ik maar 1000 euro gestort.

Is het nu voor mij niet veel interessanter om met btw te factureren, dit levert me 210 euro op.

Klopt dit of reken ik me raak met niks?

 

Nu is ook nog de vraag met welk btw percentage ik mijn aannemer moet facturen. Is dat met 6% of 21%. Tot nu toe heb ik alleen gewerkt in huizen ouder dan 2 jaar en factureer ik hem mijn uren en geen materiaal. Maar omdat het een bedrijf is denk ik dat ik met 21% moet factureren.

Is dat goed? Zo nee dan verdien ik dus geen 210 euro aan btw maar 60 wanneer ik de btw mag houden.

 

Voor particulieren factureer ik wel met 6%. De materialen die ik gebruik zijn gips en verf. Moet ik dit apart op de factuur vermelden of valt dit in het 6% tarief. De factuur die ik krijg bij de inkoop staat namelijk wel 21% op.

 

Groeten Ron

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst: welkom op HigherLevel. Fijn dat je ons hebt weten te vinden.

 

De aannemer geeft aan dat ik op mijn facturen mag kiezen tussen btw verlegd en het btw percentage.

Eerst dacht ik dat de btw verlegd regeling voor mij het aantrekkelijkste is omdat ik dan geen btw hoef af te dragen.

Nu las ik dat wanneer je beneden het bedrag van 1345 zit aan af te dragen btw op jaarbasis je geen btw hoeft af te dragen.

Stel ik factureer van 01-10-2013 t/m 31-12-2013 voor 1000 euro excl. btw aan mijn aannemer. Dan moet ik als btw bedrag 210 euro ontvangen. Maar omdat het onder de 1345 zit hoef ik dit niet te betalen maar mag ik het houden.

Wanneer ik met btw verlegd factureer krijg ik maar 1000 euro gestort.

Is het nu voor mij niet veel interessanter om met btw te factureren, dit levert me 210 euro op.

Klopt dit of reken ik me raak met niks?

 

De BTW kent geen cafetariamodel, je kunt dus niet kiezen of je BTW zelf heft of de heffing verlegt naar de opdrachtgever. Slechts één van de twee opties is juist en welke je dient toe te passen is afhankelijk van de aard van de prestatie die jij als ondernemer verricht. Wat voor werkzaamheden verricht je precies?

 

Nu is ook nog de vraag met welk btw percentage ik mijn aannemer moet facturen. Is dat met 6% of 21%. Tot nu toe heb ik alleen gewerkt in huizen ouder dan 2 jaar en factureer ik hem mijn uren en geen materiaal. Maar omdat het een bedrijf is denk ik dat ik met 21% moet factureren.

Is dat goed? Zo nee dan verdien ik dus geen 210 euro aan btw maar 60 wanneer ik de btw mag houden.

 

Even vooropgesteld dat ik nu niet kan bepalen of er überhaupt BTW in rekening gebracht mag worden, maar als dat het geval is belast je de factuur met 6% omzetbelasting.

 

Voor particulieren factureer ik wel met 6%. De materialen die ik gebruik zijn gips en verf. Moet ik dit apart op de factuur vermelden of valt dit in het 6% tarief. De factuur die ik krijg bij de inkoop staat namelijk wel 21% op.

 

Materiaal valt onder het hoge BTW-tarief.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis

 

Bedankt voor uw reactie.

Ik doe stucwerkzaamheden.

Ik heb een opdracht via een aannemersbedrijf.

Het gaat om een huis van ouder dan 2 jaar.

 

Hoe bereken ik nu de kleine ondernemersregeling?

Stel ik factureer voor 1000 euro dit jaar excl btw.

Wanneer ik de btw verleg kom ik niet in aanmerking of wel?

Wanneer ik het niet verleg krijg ik 1210 op mijn rekening.

210 is dan de k o r.

Ik wil dus graag een factuur met btw versturen. Kan dit?

 

Valt het materiaal wat ik gebruik niet onder de 6% regeling? Een schilder hoeft toch ook niet apart zijn materiaal op de factuur te zetten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

Ik doe stucwerkzaamheden.

Ik heb een opdracht via een aannemersbedrijf.

Het gaat om een huis van ouder dan 2 jaar.

 

In dat geval factureer jij jouw prestatie met verlegde BTW aan de hoofdaannemer, zie deze informatie.

 

Hoe bereken ik nu de kleine ondernemersregeling?

 

Zie deze informatie over BTW-verlegging en de KOR.

 

Stel ik factureer voor 1000 euro dit jaar excl btw.

Wanneer ik de btw verleg kom ik niet in aanmerking of wel?

Wanneer ik het niet verleg krijg ik 1210 op mijn rekening.

210 is dan de k o r.

Ik wil dus graag een factuur met btw versturen. Kan dit?

 

Nee, dat kan niet. Zoals gezegd, de verleggingregeling is geen keuze maar een plicht.

 

Valt het materiaal wat ik gebruik niet onder de 6% regeling? Een schilder hoeft toch ook niet apart zijn materiaal op de factuur te zetten?

 

De regeling is heel specifiek: 6% omzetbelasting over arbeidsure, 21% over materialen. Ook een schilder dient deze splitsing te maken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oké duidelijk dat ik dus verplicht moet factureren met verlegd.

Het voorbeeld van de k o r heb ik ook gezien.

Ik kom er alleen niet uit.

Ik vul bij 1e 1000 euro in. Bij 5 b vul ik 0 in.

Dan kom ik op 0 uit. Wordt dit de aangifte?

Zo ja dan is het toch vreemd dat ik wordt benadeeld omdat ik de btw heb verlegd?

 

Voor de 6% regeling op materiaal zoals mijn gips zie deze link:

link

Hier lees ik toch dat mijn materiaal wel onder het 6% tarief valt?

Link naar reactie
  • 0

Zo ja dan is het toch vreemd dat ik wordt benadeeld omdat ik de btw heb verlegd?

 

Tja, ik kan enkel vertellen hoe het moet ;)

 

Hier lees ik toch dat mijn materiaal wel onder het 6% tarief valt?

 

Dat lees je goed en had ik verkeerd uit mijn geheugen omhoog gehaald :-[

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij 1e dus 1000 verder niks.

 

Ja, klopt.

 

Het is dan toch vreemd?

Ben je dat met mij eens? De belastingdienst onthoud je geld omdat je de btw verlegd

 

Tja, jouw activiteiten vallen eenvoudig weg niet binnen de reikwijdte van de KOR. Het is niet anders :'(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vreemd.

Ben verplicht de btw te verleggen. Het vervolg is dat ik 210 of 60 euro

mis loop.

 

Of je de BTW nu verlegd of niet, het maakt voor de KOR niets uit, de belastingdienst rekent je voor de KOR de BTW toe die je door je facturatie veroorzaakt hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het vervolg is dat ik 210 of 60 euro mis loop.

 

Of, anders gezegd, de overheid houdt € 60,00 of € 210,00 in kas.

 

Het is trouwens niet geheel juist.

 

Als jij € 1.000,00 ex BTW factureert dan zou je zonder verlegging € 1.060,00 factureren. Je draagt dus € 60,00 aan BTW af.

Jouw materialen kosten ca. € 150,00 aan inkoop, daar betaal je 21% BTW over. Die € 31,50 vraag je terug.

In totaal zou je dus (€ 60,00 - € 31,50 =) € 28,50 terugvragen. Die € 28,50 zou onder de KOR vallen en die loop je dus "mis".

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk Dennis

Bedankt

 

Het verhaal van Rive snap ik niet.

Kunt u dit uitleggen?

 

Of je BTW verlegd of je verlegd het niet, dat maakt voor de KOR niet uit.

 

Om te bereken of je voor de KOR in aanmerking komt, bereken je alle BTW, ook de BTW die je niet ontvangen hebt, omdat je BTW verlegd hebt.

Dus die BTW heb je niet ontvangen, maar wel veroorzaakt, en tel je dan wel mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Kunt u dit in een voorbeeld uitleggen?

 

Dezelfde situatie

Ik factureer voor 1000 euro btw verlegd

 

De aangifte bij 1 e is dan 1000.

5 b is 0

 

Wat moet ik volgens jouw bij 5 d invullen?

 

 

 

Als je zo vriendelijk wil zijn de volledige tekst bij 1e, 5b en 5d neer wil zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoeld u precies?

1e staat 1000 euro

5 b staat 0

 

Te betalen 0

 

Deze 1000 is verlegd aan de hand van 6%

Kan ik volgens u bij 5 d nu 60 euro neerzetten

 

Dit is de volledige aangifte over een jaar.

 

Ik begrijp u niet denk ik

 

Ik heb de indruk dat je dingen door elkaar gooit.

 

Je bent verantwoordelijk voor de BTW afdracht, je factureert € 1000,00 met BTW verlegd 6%.

Dat is € 60,00 die wordt aan de belasting betaald door je opdrachtgever.

 

Die € 60,00 reken je wel mee voor de KOR, de KOR loop je niet mis doordat je BTW verlegd.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik het niet verleg krijg ik 1060 op mijn rekening.

In de aangifte zet ik bij 1 b neer dat ik 60 moet betalen.

Bij 5 d vul ik 60 in, dat is de k o r.

Te betalen 0

 

Bij verlegd krijg ik 1000 op mijn rekening.

 

Ik loop nu 60 mis. Toch?

 

Dit is waar ik niks van begrijp en het daarom vraag.

Dennis begreep het wel en zei dat het nu eenmaal zo is.

Wellicht heb jij daar een andere mening over.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat wij elkaar begrijpen.

Ik wil graag weten of het klopt dat ik 60 euro misloop.

 

Jouw antwoord gaf mij de indruk dat ik dit niet goed zie en wellicht het anders moet invullen.

 

Het enige wat ik wil is het snappen.

Het is gewoon krom dat je wordt benadeeld omdat je btw verlegd.

Link naar reactie
  • 0

OK stel

Wij 2 zijn ondernemer

Ik factureer in een jaar voor 1060 incl naar een particulier.

De btw is 6%.

De aangifte is dan

1B 1000 en af te dragen 60

5b staat 0

Te betalen is 60

5 d staat 60 kor

Totaal te betalen 0

In totaal heb ik dus 1060 ontvangen.

 

Jij factureert in dat jaar voor 1000 euro waarvan je de btw verlegd.

Bij 1e vul je 1000 in. Je hoeft niks af te dragen.

Bij 5 b vul je 0 in.

Te betalen 0

In totaal heb jij 1000 ontvangen.

 

Het voordeel voor mij is 60 euro.

 

Ben benieuwd of je mij nu snapt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.