• 0

Waar blijft mijn VAMIL/MIA als ik pas volgend jaar betaal?

L.S.,

Ik heb uren besteed aan onderzoek (op verzoek zal ik het presenteren), maar op onderstaande vragen heb ik echt geen antwoord gevonden. Ik ben ervan overtuigd dat meer mensen ermee worstelen en daarom de vraag op dit forum en niet aan een adviseur.

Ik bestel een auto in 2013. Ik doe een aanbetaling bij de bestelling. De auto wordt pas in 2014 geleverd.

Volgens mij mag ik crisisafschrijving toepassen in 2013 (50% van het totaalbedrag van de bestelling).

Omdat alle andere aftrekmogelijkheden pas toegepast mogen worden als de auto in gebruik genomen is, kunnen die pas toegepast worden in 2014. Als ik starter was, dan zou de WASO ervoor zorgen dat ik in 2014 het resterende af zou mogen schrijven. Maar ik ben geen starter. Zou de auto in 2013 geleverd zijn dan zou de je 75% af mogen schrijven als VAMIL (Milieulijst 2013 F 5076) (natuurlijk niet bovenop of naast de crisisafschrijving). Stel dat de auto niet meer op de milieulijst voor 2014 staat mag ik dan, omdat ik deze in 2013 heb besteld, de VAMIL tegen 75% toepassen in 2014? Ook als ik in 2013 reeds de crisisafschrijving heb toegepast (en hoeveel dan? 75% van 50%?)?

En als ik de VAMIL in 2014 op mijn in 2013 bestelde auto niet toe mag passen, maar wel de crisisafschrijving in 2013 heb toegepast, wat mag ik dan in 2014 afschrijven?

Met betrekking tot de investeringsaftrekken (MIA en KIA) snap ik het ook nog niet helemaal. Ik begrijp dat als je € 10.000 van de € 50.000 betaalt in 2013 èn het goed nog niet in gebruik hebt genomen, je dan 28% van € 10.000 (als dat je enige investering is) aan KIA en 36% van € 10.000 aan MIA als aftrekpost krijgt. Je hebt geen keuze (minder of meer)? Als het goed wel in gebruik genomen is dan moet je het gehele bedrag vermenigvuldigen met de percentages aan KIA en MIA, onafhankelijk ervan of het bedrag al helemaal betaald is. Uitsluitend de zelfstandigenaftrek mag doorgeschoven worden naar een volgend jaar. Wanneer je op een verlies uitkomt, dan kun je dan carry-back of carry-forward met andere jaren verrekenen.

Wat gebeurt er vervolgens in 2014 met de overige € 40.000? Heb je recht op 36% MIA vanwege de milieulijst 2013 of moet je opnieuw bekijken wat de mileulijst van 2014 voorschrijft? Hetzelfde met de KIA. Ik neem aan dat je de € 40.000 bij je investeringen van 2014 optelt en het percentage dat in 2014 geldt op het totaal toepast? Met betrekking tot de KIA kun je zo, door in 2 jaren een goed van € 100.000 te betalen, mogelijk aanzienlijk meer KIA krijgen op 1 en hetzelfde goed, dan betalen in 1 jaar (als de KIA-regeling niet versobert). Maar wat gebeurt er als de auto volgens de regels van 2014 niet meer onder de KIA zou vallen?

Je kunt de auto kopen als zogenaamd buitenvennootschappelijk vermogen. De auto is dan fiscaal een auto van de zaak, alleen staat deze buiten de vof. Met je vennoot maak je vervolgens afspraken over de verrekening van de autokosten.

Tav de Ondernemersaftrekken. Als die zorgen voor verlies dan schuift dat door naar volgende jaren en wordt het alsnog verrekend.

Als de auto buitenvennootschappelijk is dan komt de MIA, KIA en VAMIL alleen jou toe.

De KIA is 28% t/m 55.249 en gaat daarna naar beneden.

Houdt de quote in dat een VOF met 2 vennoten 28% van 2x€ 55.249 mogen aftrekken? En moet het (om 2x55.249 te kunnen toepassen) persé buitenvennootschappelijk vermogen zijn?

Alvast bedankt,

Edit: 08-10-2013 om 14:47 - Aangevuld met de vraag wat er gebeurt met de auto niet meer onder de KIA valt.

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Omdat het bedrijfsmiddel niet in 2013 in gebruik wordt genomen, geldt dat de crisisafschrijving niet meer mag bedragen dan het eind 2013 daadwerkelijk betaalde bedrag. Dus alleen als de aanbetaling tenminste 50% van het totaalbedrag bedraagt, kun je de crisisafschrijving maximaal benutten.

Ook voor andere vormen van willekeurige afschrijving geldt dat al vanaf het aangaan van de investeringsverplichting willekeurig kan worden afgeschreven, maar tot ingebruikname niet meer dan daadwerkelijk is betaald. Dit geldt ook voor de investeringsaftrek. Overigens bestaan er wel regels die samenloop tussen de verschillende willekeurige afschrijvingsmogelijkheden voorkomen, dus je kunt er maar één kiezen. Dat hangt aan het bedrijfsmiddel, dus het maakt niet uit of je de willekeurige afschrijving ook in een ander jaar zou kunnen doen. Als je dus in 2013 voor de crisisafschrijving kiest, kun je niet in 2014 Vamil toepassen, ook niet voorzover de Vamil de crisisafschrijving zou overtreffen.

Overigens, ongeacht in welk jaar (2013 of 2014) je de Vamil zou toepassen, deze "vindt plaats volgens de regels voor het tijdvak waarin [...] verplichtingen zijn aangegaan", i.c. dus de regels voor 2013, voorzover ik weet inclusief Milieulijst 2013. Datzelfde geldt dan overigens weer voor de investeringsaftrek. Wel hou je daarbij rekening met alle feiten uit het jaar van aftrek, dus voor de hoogte van de KIA in 2014 moet je het totaalbedrag aan kwalificerende investeringen gebruiken (dat kan tot wat puzzelwerk leiden, met name als de aftrekpercentages wijzigen).

Bij een samenwerkingsverband worden alle investeringen door alle deelnemers voor het samenwerkingsverband samengeteld, inclusief investeringen in buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen. Dat is althans het standpunt van Financiën, jurisprudentie is daar voorzover ik weet niet over. Op die manier bepaal je de totale aftrek, die je over de deelnemers verdeelt. Anders is het als je meerdere ondernemingen hebt. Dan bepaal je de aftrek per onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor de verheldering. Ik moet het nogmaals goed lezen, maar zal er dan op reageren.

Ondertussen heb ik met de belastingtelefoon gebeld. Daar zeggen ze het volgende met betrekking tot de MIA en KIA:

Ik heb ook de belastingdienst gebeld met bovenstaande vraag. Het antwoord dat ik daar kreeg:

Als je in 2013 bijvoorbeeld al € 10.000 hebt geïnvesteerd hebt en daarnaast nog een verplichting aangaat voor het kopen van een milieuvriendelijke auto van € 40.000, die je voor de helft (€ 20.000) betaalt dan ziet het er als volgt uit:

Totale investeringen: € 10.000 + € 40.000 = € 50.000

KIA (totaal) → € 50.000 x 0,28 = € 14.000

Totaal betaald: € 10.000 + € 20.000 = € 30.000

KIA (2013) → € 30.000 x 0,28 = € 8.400 → Dit bedrag kun je in 2013 aftrekken.

Je kunt dan in 2014 (wat er ook met de KIA regeling gebeurt) in aftrek nemen:

KIA (totaal) – KIA (2013) = € 14.000 - € 8.400 = € 5.600

Met betrekking tot de MIA werkt het precies hetzelfde:

Aftrek (2013) = Regeling2013 (betaaldIn2013)

Aftrek (2014) = Regeling2013 (totaal) – Aftrek (2013)

* Waarbij de verplichting aangegaan wordt in 2013 en het goed in 2014 in gebruik genomen wordt.

Klikt goed, vinden jullie dat ook?

Nu nog even uitzoeken hoe het met de afschrijving zit.

• 0

Niemand een reactie?

We zijn nog geen 24 uur verder....beetje geduld betrachten kan geen kwaad....

HL draait op vrijwilligers en die bezoeken HL naar eigen inzicht en in hun eigen tijd.

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Kan me overigens wel vinden in de opstelling van de fiscus. Als je die nou ook op papier vraagt van ze dan heb je meteen een sluitend antwoord waarop je je kunt beroepen.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

ik dacht dat het KIA gedeelte in het aangehaalde voorbeeld voor 2013 als volgt is:

0,28 x 10.000,-- (geinvesteerd en betaald) = 2.800

0,28 x 40.000,-- (geinvesteerd) = 11.200,-- hiervan 20.000,-- betaald, dit is meer dan 11.200 dus gehele KIA op te voeren in 2013.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

• 0

Kan me overigens wel vinden in de opstelling van de fiscus. Als je die nou ook op papier vraagt van ze dan heb je meteen een sluitend antwoord waarop je je kunt beroepen.

Groet

Joost

Ik denk dat hier inderdaad best veel mensen naar op zoek zijn. Gewoon duidelijk op papier van de belastingdienst uitsluitsel. Ik zit in precies dezelfde situatie, en het is lastig in te schatten wat er nou precies gaat gebeuren komende maanden. Je zou verwachten dat voor dit soort investeringen het toch gewoon duidelijk zou moeten zijn.

En stel dat je 25.000 aanbetaald voor je auto in 2013, moet niet de dealer omvallen in 2014. Eigenlijk zou je dus nog gebruik moeten maken van een tussenrekening of iets dergelijks.

• 0

Allereerst mijn excuses voor mijn ongeduld, zo was het absoluut niet bedoeld. Kwam een beetje door resultaten uit het verleden, haha.

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik ben weer een klein beetje verder. Ik merk ook aan de reacties dat hier bij niemand duidelijkheid over bestaat. Normaal zijn de legends en experts heel wat spraakzamer.

Overigens, ongeacht in welk jaar (2013 of 2014) je de Vamil zou toepassen, deze "vindt plaats volgens de regels voor het tijdvak waarin [...] verplichtingen zijn aangegaan", i.c. dus de regels voor 2013, voorzover ik weet inclusief Milieulijst 2013. Datzelfde geldt dan overigens weer voor de investeringsaftrek. Wel hou je daarbij rekening met alle feiten uit het jaar van aftrek, dus voor de hoogte van de KIA in 2014 moet je het totaalbedrag aan kwalificerende investeringen gebruiken (dat kan tot wat puzzelwerk leiden, met name als de aftrekpercentages wijzigen).

Ik begrijp het niet. Er staat: bij verplichting aangaan in 2013 regels van 2013 toepassen voor VAMIL. Hetzelfde geldt voor de KIA. Dus ik neem aan, bij verplichting aangaan in 2013 regels van 2013 toepassen voor KIA. Hoe moet ik dan "Wel hou je daarbij rekening met alle feiten uit het jaar van aftrek, dus voor de hoogte van de KIA in 2014 moet je het totaalbedrag aan kwalificerende investeringen gebruiken (dat kan tot wat puzzelwerk leiden, met name als de aftrekpercentages wijzigen)." uitleggen? Ik snap niet wat daar bedoeld wordt.

ik dacht dat het KIA gedeelte in het aangehaalde voorbeeld voor 2013 als volgt is:

0,28 x 10.000,-- (geinvesteerd en betaald) = 2.800

0,28 x 40.000,-- (geinvesteerd) = 11.200,-- hiervan 20.000,-- betaald, dit is meer dan 11.200 dus gehele KIA op te voeren in 2013.

Het antwoord is, denk ik, te vinden in Artikel 3.44. Investeringsaftrek bij nog niet in gebruik genomen bedrijfsmiddelen.

Alvast weer bedankt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar