• 0

Btw tussen Holding en werkmaatschappij

Hallo,

 

kom er even niet uit. Ik heb een auto op naam van mijn Holding. Nu wil ik deze doorverkopen aan de werkmaatschappij waarvan mijn holding 100% eigenaar is. Moet ik de BTW op factuur zetten en daardoor ook opvoeren bij de aangifte? Wordt nl gelijk een vrij hoge aftrekpost zonder omzet gemaakt te hebben in mijn werkmaatschappij...... ???

 

Hoor het graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar tegenover die "aftrekpost" staat wel dat de holding deze btw moet afdragen.

 

1. Is er sprake van een fiscale eenheid voor de btw?

2. Is de holding btw-ondernemer?

 

Indien 1 = nee en 2 = ja, dan wel btw berekenen, anders niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vormen de holding en de werkmaatschappij een fiscale eenheid voor de omzetbelasting?

 

Zo ja, dan blijft de levering van de auto door de holding aan de werkmaatschappij buiten de btw-heffing. In dat geval factureert de holding zonder btw aan de werkmaatschappij.

 

Is er geen sprake van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting, dan moet de holding met btw gaan factureren aan de werkmaatschappij. De holding moet deze btw als verschuldigd gaan aangeven, en de werkmaatschappij kan de door de holding in rekening gebrachte btw (mogelijk) aftrekken.

 

Let op: dit geldt alleen indien de holding ook is aangemerkt als belaste btw-ondernemer. Een holding die alleen maar aandelen houdt, kan nooit aangemerkt worden als btw-ondernemer. Dus als het gaat om zo'n 'zuivere' holding, dan is btw-heffing niet aan de orde.

 

Guido

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.