• 0

advies staking bedrijf en goodwill

Hallo

Kan iemand mij advies geven inzake het volgende .

Ik ga mijn bedrijf verkopen en daarbij is sprake van goodwill en inventaris. Nu zag ik in een topic uit 2010 dat Ronaldino het volgende antwoord gaf. Dit verheugd mij zeer , maar mijn accountant zegt dat het niet zo is ... :(

Ik ga het bedrag wat ik krijg herinvesteren in een soort van gelijkwaardig bedrijf , maar is het nog steeds zo ( 2013 ) dat het bedrag van de goodwill ook geherinvesteerd kan worden , zonder dat ik bij staking van de huidige onderneming belasting moet betalen over de ontvangen goodwill?

Alvast bedankt voor het advies

Krijg nu net de bevestiging van BD dat de goodwill niet mag worden geherinvesteerd!!!! Klopt dit of is dit een grove fout?!

Naar mijn mening klopt dit niet. Ik denk wel een idee te hebben waar het bij de fiscus IMHO fout gaat:

Er is vrij veel jurisprudentie over goodwill en herinvesteringsreserve. De meeste gaan fout omdat de onderneming is gestaakt en er dus niet geherinvesteerd kan worden. Zie bijvoorbeeld HR 8 februari 2002, nr. 36 992. Maar daar wringt nu juist de schoen: Al die arresten en uitspraken zien op de periode dat er bij staking geen herinvesteringsreserve kan worden gevormd. En dat is nu juist tegenwoordig anders.

Waar het wel goed gaat is bij Rechtbank Breda, bijvoorbeeld Rb. Breda 6 december 2006, nr. AWB 06/423:

X heeft haar onderneming door de verkoop van het eerste cafetaria niet gestaakt, maar voortgezet in het eetcafé/cafetaria. X kan dan een herinvesteringsreserve vormen voor dat deel van de verkoopwinst op de inventaris en goodwill dat is geherinvesteerd in het nieuwe eetcafé, tot maximaal het bedrag van de oude boekwaarde.

En er zijn nog meer uitspraken van Breda die goed gaan.

[knip en plak tekst vervangen door juiste citaat uit het relevante topic - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43120-advies-staking-bedrijf-en-goodwill/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Vraag je accountant eens hoe art. 3.64 Wet IB 2001 in jouw situatie uitpakt.

De eerste stap is altijd nagaan of sprake is van verplaatsing van de onderneming of daadwerkelijk van staking en investering in een nieuwe onderneming. In het eerste geval kun je gewoon de herinvesteringsreserve toepassen (3.54 Wet IB 2001), in het laatste geval heb je 3.64 Wet IB 2001, doorschuiving via te conserveren inkomen naar andere onderneming. De werking is hetzelfde, alleen de termijnen zijn anders: bij de HIR heb je (ruim) drie jaar, bij de doorschuiving heb je 12 maanden om te herinvesteren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar