Studenten Startups

Aanbevolen berichten

Zit net naar een videootje te kijken van Steven Bakker, oprichter van de Bas Group (Mycom, Dynabyte, iCentre, Dixons) die nu de grootste electronicaretailer van Nederland is. Steven Bakker is in zijn studententijd begonnen met de doorverkoop van apparaten. Het was zijn afstudeerproject aan de HTS.

 

Bakker is niet de enige.

 

En toch blijft dit forum over Innovatie en Ondernemerschap vragen van studenten (inclusief startups) weigeren. Dat is eigenlijk te gek voor woorden. Daarom stel ik voor een nieuwe categorie te openen voor Studenten Startups. Daar gaan vast een heleboel vragen gesteld worden die met hulp van Google beantwoord kunnen worden, maar dat hebben veel starters. Niet omdat ze Google niet kennen, maar omdat ze soms niet goed weten waar ze naar op zoek zijn.

 

Ik wil die starters best een duwtje geven (voor zover mogelijk) en volgens mij geldt dat voor meer deelnemers aan dit forum. En die categorie kan op een plek gezet worden dat niet iedereen de vragen ziet, net zoals Over Higherlevel. Dus graag reacties op dit voorstel.

 

 

De eerste vijf minuten. Daarna wordt het een beetje saai...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

In verband met de bemoeienissen van InnoSquad met bijvoorbeeld StudentsInc in Utrecht heb ik begin dit jaar een soortgelijke vraag voorgelegd aan het bestuur van HL.

Daar is toen niet verder op ingegaan. Men is van mening dat deze ondernemers prima te bedienen zijn met het huidige forum omdat zij met precies dezelfde vragen zouden zitten als de 'gewone' ondernemer.

Persoonlijk ben ik het daar maar ten dele mee eens.

 

Mijn voorstel was om een aparte sectie te maken waar studenten met ondernemersvragen terecht kunnen. (Wil ik wel modereren)

Naast StudentsInc kom ik in mijn netwerk ook steeds vaker studentondernemers tegen uit de regio Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda) en zie ook dat zij behoefte hebben aan een plak waar ze terecht kunnen met ondernemersvragen maar ook met aan hun studie gerelateerde vragen die betrekking hebben op ondernemerschap.

 

De wereld draait ook zonder die HL sectie door, vroeg of laat starten deze studenten gewoon zelf iets op en dan kunnen 'wij' ons op HL volledig richten op de Zelfstandige Zonder Plan.

 

Naar mijn idee komt het afhouden van dit soort ontwikkelingen vooral voort uit het feit dat we geen actieve moderatoren meer hebben die zelf ondernemen. In het beste geval is de betreffende moderator een ZZP'er, in de meeste geval een mod in loondienst.

Dit type mens staat als het gaat om innovatie en ondernemerschap gewoon te ver van deze doelgroep af om et weten waar zij behoefte aan hebben. Nu wordt vooral de startende en reeds actieve ZZP'er bedient.

 

Daar is natuurlijk niks mis mee maar misschien wordt het mede daarom eens tijd om die payoff "Innovatie en ondernemerschap" uit de header te halen. Het zou passender zijn als daar een slogan staat die meer aansluit bij de ZZP'ers.

Link naar reactie
Naar mijn idee komt het afhouden van dit soort ontwikkelingen vooral voort uit het feit dat we geen actieve moderatoren meer hebben die zelf ondernemen. In het beste geval is de betreffende moderator een ZZP'er, in de meeste geval een mod in loondienst.

 

Beetje zuur klink dit, Nico. Dit even afgezien van het feit dat het niet klopt wat je hier beweert.

 

Bij mijn weten hebben we het mod team laatst uitgebreid met 2 ondernemers, is 1 mod sinds kort full time ondernemer , en wordt 1 mod (tot 2013 ondernemer) binnenkort weer actief ondernemer. Daarnaast zijn minsters 5-6 overige mods ondernemer, het merendeel onderneemt dus. De meeste mods opereren als zelfstandige in dienstverlenende beroepen of handel. Een paar werken samen en/of hebben personeel (of gehad)

 

Ook worden we sinds kort op gebied van oa besluitvorming ondersteund door 2 actieve retired mods en een geheractiveerde mod. Alle 3 ondernemers

 

Ik zou het heel mooi vinden als er ook maak-ondernemers of ondernemers met een innovatief en/of groter bedrijf mod zouden willen worden maar ik heb niet de illusie dat dit wezenlijk verschil in de benaderwijze van mods inhoudt. Ik heb ook niet de illusie dat veel maak ondernemers überhaupt mod willen zijn als ze zien wat voor ondankbare taak het is.

 

aan het bestuur van HL.

 

Volgens mij is de vereniging niet actief, en zeker niet actief betrokken bij moderatie of beleid. Het is in het adminboard besproken; er waren diverse voorstanders (zoals Twa en ik) en een aantal tegenstanders of mensen die liever eerst het usability onderzoek wilden afwachten. Nu dat onderzoek bijna is afgerond kan dat mooi samenvallen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1443

Er is geen recente discussie in het admin board plaatsgevonden, maar gewoon op het open forum in dit topic vervolgens is er in de offline mod meeting van 21 juni over gesproken en het enige / belangrijkste wat is verzuimd is daarvan een terugkoppeling te geven.

 

Nu vind ik niet direct het verslag van die meeting terug. Ik weet ook niet meer de exacte motivatie om het niet te doen, maar in mijn herinnering was het grootste bezwaar is dat je inderdaad potentieel innovatie pareltjes mist, maar dat door het openstellen van HL voor studenten je niet alleen de pareltjes krijgt maar ook tientallen studenten die voor hun profielwerkstuk, scriptie, kwartaaltaak of wat dan ook een onderneming of ondernemingsplan moeten opzetten en dat het qua moderatie op kwaliteit van de vraag erg lastig is.

 

Het zou wat mij betreft nuttiger zijn eerst nog even de exacte motivatie van het "waarom niet" te communiceren en vanaf dat punt nog even verder te discussiëren dan nu 3 maanden later de hele discussie opnieuw te voeren. Tot nu toe zie ik namelijk vooral herhaling van de standpunten uit juni in dit topic.

 

Dus om concreet te zijn ik zal Mikky even een pm sturen of zij dat verslag heeft en dan kunnen we op basis van dat startpunt verder discussiëren.

Link naar reactie

 

Invalshoek is niet 'studievragen' of 'stagevragen' maar een apart board voor 'Studenten Startups'. Daar zou een vragenlijstje voor gemaakt kunnen worden, als filter. Bijvoorbeeld:

 

- Wat is je idee?

- Wat biedt je aan?

- Wat is je markt: wie zijn toekomstige gebruikers en kopers, wat zijn vergelijkbare initiatieven?

- Hoe benader je de markt (marketing)?

- Hoe financier je?

- Wat is je inkomensmodel?

- Heb je specifieke struikelblokken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Stoot het al niet meteen af als iemand (een student) meteen al een idee moet opvoeren om een vraag te kunnen stellen?

 

In mijn optiek zijn er wel betere werkvelden te verzinnen, die voor ondernemers zinniger zijn. Zoals een Europese opzet, waar dus van internationale ondernemers elkaar kunnen helpen en vinden. Dat directe contact is 1000x beter dan een bedrijfsnaam ergens in een catalogus. En bovendien kan het de Europese markt veel gemakkelijker openen voor veel ondernemers. Voertaal: Engels.

Link naar reactie

Invalshoek is niet 'studievragen' of 'stagevragen' maar een apart board voor 'Studenten Startups'.

 

Volgens mij hebben we het er op 21 juni ook over gehad dat als we het huiswerkniveau buiten beschouwing laten we niet echt specifiek de vinger kunnen leggen op het verschil tussen een student startup en een reguliere startup. Lopen studenten tegen specifieke problemen op waar reguliere ondernemers niet mee te maken hebben? Dat zou namelijk het oprichten van een apart forum rechtvaardigen. Als studenten startups gewoon dezelfde problemen ervaren als alle andere ondernemers, waarom zouden we ze dan in een apart forum moeten behandelen?

 

Bovendien hebben wij op die bijeenkomst geconstateerd dat er helemaal niet moeilijk gedaan wordt over studenten startups. Als die zich aandienen worden de draadjes niet gesloten of worden er andere acties ondernomen. Deze studenten zijn zeer welkom om hun vragen hier te stellen. Waar actief op gemodereerd wordt is op stagevragen, huiswerkopdrachten en soortgelijke vragen. Als de student deze vragen niet van zijn startup-vragen kan onderscheiden is er een probleem. Maar volgens de aanwezige mods speelde dat probleem ook niet.

 

In mijn ogen is een apart forum gerechtvaardigd indien dat forum een meerwaarde heeft. De gedachte leeft nu dat die meerwaarde er niet is omdat student startups gewoon geholpen worden op de andere fora. Toon die meerwaarde aan en mijn steun heb je!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Stoot het al niet meteen af als iemand (een student) meteen al een idee moet opvoeren om een vraag te kunnen stellen?

 

Yep, dat is precies de bedoeling.

 

Toen er nog geen stop was gezet op studie- en studentenvragen, begon die waterval steeds sneller te stromen. Dus wel Student Startups, maar geen studievragen. Dan kan er gefilterd worden op wel/geen startup.

 

Zullen we on topic blijven en niet over Europese expansie praten in dit draadje?

 

Bovendien hebben wij op die bijeenkomst geconstateerd dat er helemaal niet moeilijk gedaan wordt over studenten startups.

 

Oeps. Dan heb ik niks gezegd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

@Dennis: je had het niet beter kunnen verwoorden dan ik.

 

Tijdens de modmeeting kwam ditzelfde naar voren en hebben we vervolgens besloten geen apart board voor studentondernemers in te richten. Reden hiertoe is, dat we niet inzien welke andere issues studentondernemers hebben als de startups die vanuit hun zolderkamer van plan zijn om te gaan ondernemen.

 

@Nico: heb jij gezien de gesprekken die je StudentsInc in Utrecht hebt hier inzicht in? Hoe anders zijn de vragen die zij stellen i.t.t. de gesprekken die je met ondernemers hebt binnen InnoSquad.

 

Zelfde vraag geldt voor @Edo: hoe anders ervaar jij dat met de studenondernemers die jij tegenkomt en vragen stellen over ondernemerschap?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Toeval of niet, maar we hebben weer een partnerlink met Kennis Centrum Handel. Waar studentondenemers met diverse toolkits binnen "Het ei van Ondernemen" worden ondersteund om te ondernemen.

 

Ik zeg nadrukkelijk weer, omdat we met KCH al een partnerlink hadden, toendertijd faciliterend onder de naam Ondernemersplein.nl.

 

Toelichting naamsverandering: omdat de overheid samen met de KvK,k Syntens, AGNL ca. 1,5 jaar geleden als werknaam Ondernemersplein hanteerde, en men achteraf besefte dat er al een organisatie aanwezig is die deze naam hanteert, is de naam Ondernemersplein van het Kennis Centrum Handel overgenomen. KCH is vervolgens onder een nieuwe naam verder gegaan, namelijk Ondernemend.nu en heeft de coördinator Roelf Jager mij 1,5 week geleden benaderd om weer te partneren.

 

Met partnerlink van Ondernemend.nu in de footer van ons forum wordt binnen deze discussie benadrukt dat we studentondernemers nooit geweerd hebben.

 

Blijven uiteraard mijn vragen aan @Edo en @Nico nog opgenstaan ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

ik heb vele student-startups mogen begeleiden.

 

de doelstelling is drieledig: studenten maken kennis met het ondernemerschap en moeten in 16-20 weken van idee tot marktklaar en omzet komen. hierdoor komen ze in aanraking met alle aspecten van ondernemerschap. Sommige studenten komen er achter dat ze geen ondernemer willen worden, maar hebben wel veel geleerd. Dat is een belangrijke onderwijsdoelstelling. het leukste is natuurlijk als de student zijn/haar onderneming wel doorzet en vol voor ondernemerschap gaat. Gemiddeld is dat 5 tot 10% van de student startups. Een ander deel zal na afronding van de studie voor ondernemerschap kiezen.

 

een paar hele mooie voorbeelden van succesvolle student-startups die ik heb mogen begeleiden:

 

Rebecca van der Wurff - Pleasurements. interview:

 

Tom van Bokhoven e.a. - Greenclaim. elevator pitch:

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Ik heb voor de Hogeschool van Amsterdam ook al eens student ondernemers mogen begeleiden en er zitten grote verschillen in, onderling. De ene groep heeft écht de vibe te pakken, de andere kan heel goed in het theoretisch kader 'tinkeren' met ondernemerschap maar als puntje bij paaltje komt zijn het jongelui die zich nog helemaal niet willen (of kunnen ) committeren aan een onderneming, of krijgen cold feet als het om het eggie gaat.

De studenten startups die ook succesvol worden zijn dan ook meestal uitzonderingen.

Ik denk trouwens wel ook te zien dat die opleidingen ook nog een beetje de aansluiting missen soms, het zijn toch scholen/opleidingen en die hebben te kampen met allerlei vertragende factoren, hebben niet de vibe, docenten die puur vanuit theorie werken (salondernemers noem ik die).

Wat dat betreft kan 'het forum' (de mensen die dat willen) misschien beter naar de opleidingen toegaan dan andersom, om nog meer inspiratie, netwerk en wijsheid te brengen.

Ik weet ook dat zij bijvoorbeeld nog best wel eens wat goede input kunnen gebruiken.

Is een HL-spreekuur bij zo'n opleiding niet een leuk idee om eens te proberen?

En dan TwaBla op Skype van de partij ;)

 

Link naar reactie

 

 

Het lijkt me vreemd als dit forum vragen van studenten-startups weigert. Wat niet kan op HL is vragen om hulp bij je studieprojecten en afstudeerprojecten. De mooiste startups zijn echter de startups die een bedrijf starten vanuit zo'n afstudeerproject. Kijk naar Google.

Het lijkt me niet goed om vragen van sommige startups in een ander topic te behandelen dan andere vragen. Misschien dat de richtlijnen dan wat duidelijker moeten worden, dat vragen die puur voor studie zijn hier niet gesteld kunnen worden maar vragen gerelateerd aan een project dat mogelijk uitgroeit tot een bedrijf, wel.

 

 

Link naar reactie

 

Google en Facebook waren ook studentenstartups en tot op zekere hoogte Apple en Microsoft ook. Tegenover de bekende cases staat echter een lawine aan slecht doordachte en onvoorbereide initiatieven, die we hier ook regelmatig zien opduiken. Niet alleen van studenten.

 

Het voelt soms aan als tijdverspilling om vragen te beantwoorden van iemand die zelf relatief weinig moeite lijkt te doen om kennis of ervaring te verzamelen, maar dat is nu eenmaal inherent aan dit forum. Je kan als deelnemer ook een topic negeren in plaats van negatief te reageren - soms wil ik ze een schop onder de kont geven, die eigenwijze starters.

 

Maar eigenwijze starters heb je wel nodig voor innovatie. ;)

 

Is een HL-spreekuur bij zo'n opleiding niet een leuk idee om eens te proberen?

 

Een HL Hangout?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het lijkt me vreemd als dit forum vragen van studenten-startups weigert.

 

Zoals gezegd staan we wel vragen toe van student startups ;)

 

 

Misschien dat de richtlijnen dan wat duidelijker moeten worden, dat vragen die puur voor studie zijn hier niet gesteld kunnen worden maar vragen gerelateerd aan een project dat mogelijk uitgroeit tot een bedrijf, wel.

 

Ook dat staat duidelijk verwoord als men zich registreert, namelijk:

 

Higherlevel.nl is een ondernemersforum, voor en door startende en groeiende ondernemers. Je bent als student van harte welkom als je over innovatie en ondernemerschap wilt discussiëren, maar Higherlevel.nl is niet bedoeld voor huiswerk-, studie- en/of stagevragen.

 

 

Ik zie in deze discussie nog steeds geen antwoord op de vragen waarom er voor studenten een apart subboard moet komen? Hoe anders zijn de vragen waarmee zij worstelen als het om ondernemen gaat?"

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

@Mikky

Voor mezelf sprekend, ik denk dat het twee kanten op werkt. Op zich heeft een student startup geen andere vragen dan een 'gewone' startup, maar je zit als student startup wel in twee werelden.

Ik denk dat je naar (aspirant) student ondernemers ook een mooi signaal kunt afgeven en de status ervan kunt opkrikken door het een eigen spotlight te geven.

Daarnaast kan je behalve het dood te analyseren ook gewoon het experiment aangaan, traffic genoeg.

Misschien met nog een nieuwe, frisse stakeholder erbij.

 

Studenten startups kennen wel een eigen dynamiek trouwens.

De jeugdigheid geeft veel energie ter beschikking, maar die wordt niet altijd even adequaat gekanaliseerd.

Anderzijds zit er soms een soort 'voor spek en bonen' element in, waarvan je nooit echt kunt vaststellen of dat iets hindert of juist handelingsvrijheid geeft.

 

Ik doe woensdag koffie met Martin Haring van de Minor Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam, ik kan dit meenemen in het gesprek, als jullie aangeven wat ik kan vragen/voorleggen?

http://www.ondernemerschaphva.nl/

 

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Analyseren vind ik wel van belang. Mede omdat we dienen te beoordelen wat we dan wel/niet wensen/toestaan als er een subforum speciaal voor die doelgroep komt.

 

Ik kan mij uit het verleden nog eigen subfora herinneren voor vrouwen, uitvinders en high tech starters. Maar uiteindelijk hebben we dit losgelaten, omdat er qua ondernemen niet echt een onderscheid is en men allemaal met dezelfde issues te maken heeft.

 

Elke groep heeft wel zijn eigen dynamiek (jong, oud, mannen, vrouwen, uitvinders, zzp'ers, groeibedrijven), maar heeft m.b.t. ondernemerschap met dezelfde issues te maken (al dan niet adequaat gekanaliseerd).

 

Nu studentondernemers? Nu staan we er wel voor open, maar dan dienen we wel te weten wat er dan zo "anders" aan deze doelgroep is. Zodat we het board daarop ook in kunnen richten.

 

Te denken valt aan een eigen subforum waar ze hun gehele businessplan voor kunnen leggen aan andere ondernemers en melden waar ze tegenaan lopen? Alhoewel we die mogelijkheid ook al hebben in het "Wat vind je van mijn...." board.

 

Qua aanhaken andere partijen zijn er mogelijkheden zat. Zie bijv. eens de doorlinks van deze pagina.

 

Vraag aan Martin wat ik hierboven ook aan Edo en Nico heb gevraagd. Waar hebben student startups qua stimulans en informatie behoefte aan i.t.t. startende ondernemers die niet gelieerd zijn aan een opleidingsinstituut?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

 

Dat aparte board was geen doel op zich. Ik meende dat studentenvragen hier niet gewenst waren en dat zelfs vragen van studentenstartups daartoe gerekend waren. Als dat soort startups welkom is, is er helemaal geen reden om een speciale plek te creëren. Dat zou alleen dienen om te voorkomen dat mensen ermee geconfronteerd worden die niks met studenten te maken willen hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Deze hele discussie klinkt voor mij als:

 

"Wij van de afdeling verkoop hebben besloten dat onze klanten geen behoefte hebben aan . . . . "

En dat zonder een van die klanten gesproken te hebben.

 

Ik spreek 'die klanten' dagelijks en ik kan jullie vertellen dat HL hier volledig de boot heeft gemist met de studenten en op wat langere termijn met elke starter. Start ups werken nu heel anders als 5 tot 10 jaar geleden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.