• 0

Contract maken

Ik moet een contract maken voor een klant.

 

Het gaat om het maken van een website. Er zijn bepaalde afspraken gemaakt over oa de oplevering ed.

 

Wat moet ik nu precies in het contract zetten?

 

- Afspraken

- Oplever data

- Prijs

- Betalings methode

- ... ?

 

 

Laten ondertekenen natuurlijk... Datum erbij..

 

Wie kan het lijstje een beetje aanvullen of heeft er iemand ook een mooi voorbeeldje..?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.

 

Het belangrijkste is dat je -duidelijk- neerzet wat je wanneer tegen welke prijs gaat leveren. Natuurlijk moet je ook verplichtingen van je opdrachtgever opnemen, bijvoorbeeld het tijdig aanleveren van materialen zodat jij geen vertragingen oploopt. Verder zou ik proberen vrij specifiek te omschrijven hoe die website eruit gaat zien, en wat de functionaliteit is.

Link naar reactie
  • 0

Er staat een hele mooie thread over contracten en algemene voorwaarden op dit forum. Edward post hier onder het kopje 'Gezocht voorbeeld contract' op pagina 7 een mooi overzicht wat je vraag beantwoord.

 

Zie hier

 

De link werkt bij mij niet (kom op de inlogpagina van pionierforum), dus maar even de tekst integraal gekopierd.

 

Ook taalgebruik en structuur zijn vormvrij. Een voorbeeld voor taalgebruik vind ik persoonlijk een slecht voorbeeld. Net als met algemene voorwaarden komen wij ook vaak overeenkomsten tegen die zo gekopieerd zijn van een andere onderneming. Als vervolgens een geschil ontstaat over de uitvoering of de inhoud van die overeenkomst blijkt dat betrokkene vaak niet eens weet wat er in zijn eigen contracten staat en waarom. Het taalgebruik en de zinsopbouw in overeenkomsten zijn veelal juridisch van aard, maar hebben tenminste juridische lading. Dit laatste geldt ook als een overeenkomst door een niet jurist is geschreven. Ook dan moet aan een overeenkomst een uitleg kunnen worden gegeven en mag deze geen innerlijke tegenstrijdigheden bevatten.

 

Niet om voor eigen parochie te preken maar ik adviseer je om een (standaard)overeenkomst in samenspraak met een jurist op te stellen, dan wel deze zoveel mogelijk in eigen begrijpelijke taal te formuleren en desnoods nog eens door een jurist te laten controleren op hiaten en innerlijke consistentie.

 

Voor wat betreft de structuur het volgende.

  • [*]NAW gegevens van beide partijen (formuleer de naam van de wederpartij correct, check of dit overeenstemt met de gegevens in het handelsregister); [*]Voorwoord (vertel daarin wat het kader is wat de achtergrond is van de overeenkomst en binnen welk kader de overeenkomst tot stand komt); [*]De begrippen;[*]Duur/termijnen. Neem daarbij de ingangsdatum en einddatum op (eventueel onbepaalde tijd) Regel ook iets eventueel iets voor stilzwijgende verlenging; [*]Prijs/tarieven. Bepaald welke prijs is overeengekomen; [*]Betalingsvoorwaarden (indien dit niet in de algemene voorwaarden staat); [*]Prestatie. Hierin regel je eigenlijk wat je met de wederpartij hebt afgesproken. Indien dit niet in de algemene voorwaarden is geregeld kun je hierbij ook de verplichtingen van jouw onderneming en de wederpartij opnemen). Om het overzichtelijk te houden neem je voor ieder onderwerp bij voorkeur een nieuw artikel. [*]Algemene voorwaarden. Vergeet deze niet van toepassing te verklaren. Voor zover je niets in je algemene voorwaarden hebt opgenomen over aansprakelijkheid, overmacht, toepasselijk recht, etc. neem je hiervoor artikelen op. [*]Vergeet tot slot niet de handtekeningen niet.

 

Ter zijde, maar vergeet niet om te controleren of de ondertekenaar bevoegd is om voor een ondermening op te treden. Check dus het handelsregister.

 

Nu zul je je ongetwijfeld afvragen waarom stelt hij niet gewoon een overeenkomst ter beschikking. Om de reden voornoemd. Een overeenkomst opstellen is maatwerk. Mijn ervaring is dat het voorbeeld al heel snel zalig wordt verklaard en copy-paste overgenomen. Om maar een voorbeeld aan te halen: De KvK Algemene voorwaarden Cd-rom. Regelmatig kunnen wij voorwaarden herschrijven die op basis van die Cd-rom zijn samengesteld. Dan blijkt ineens dat goedkoop wel erg veel verspilde tijd is (en geld). Ga dus niet uit van voorbeelden. Bedenk zelf hoe je het wilt regelen en neem dit op in de overeenkomst of doet dit in samenspraak met professionals. Succes!

 

NB Ik teken bij de quote aan dat het hier gaat om een opzet voor een overeenkomst.

Aangezien het hier gaat om een overeenkomst voor het opmaken van een website is het meer gebruikelijk om de afspraken tussen partijen vast te leggen in een opdrachtbevestiging.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
NB Ik teken bij de quote aan dat het hier gaat om een opzet voor een overeenkomst. Aangezien het hier gaat om een overeenkomst voor het opmaken van een website is het meer gebruikelijk om de afspraken tussen partijen vast te leggen in een opdrachtbevestiging.

 

Leuk dat je dit vermeld Edward. Ik zat vanmiddag nog na te denken over het verschil tussen een opdrachtbevestiging en een contract. Als ik een klant een projectvoorstel stuur en ik vraag ze een opdrachtbevestiging (lees kort briefje) met daarin de tekst: "wij gaan akkoord met de door u gedane offerte 'ontwerp driewieler' van 22-10-2004." Is dat dan voldoende? Ik ken dit soort opdrachtbevestigingen van m'n vorige werkgever die naar Novem gingen, hier werden dan de rechtspersonen, begin- en einddata en het totaalbedrag van de offerte nog in vermeld maar meer niet. Bij een ander bedrijf ging het contract met een paraaf over de pagina nummers in tweevoud naar de klant waarvan er 1 terug moest komen met paraaf en handtekening van de klant. Ik kan me voorstellen dat in het geval van een 'kale' opdrachtbevestiging de inhoud van de offerte betwist zou kunnen worden (zeker als deze alleen electronisch verstuurd is) Is zo'n getekend document dan niet veiliger?

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft een webdesign-contract, er staan veel nuttige tips in dit topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=4651;start=0

 

Zelf vind ik het altijd bijzonder van belang om de verantwoordelijkheden ondubbelzinnig te verdelen. Niets is zo vervelend om vlak voor de deadline "maar ik nam aan dat..."-discussies te moeten houden.

 

In bovenstaand topic gaf ik een inhoudsopgave van een van mijn offertes:

 

 

offerte_inhoud.gif

 

 

Ik maak ze meestal vrij uitgebreid, wat op zich veel werk is maar tijdens een project voor beide/alle partijen een nuttig houvast is waardoor je juist weer extra efficiënt kunt werken. Wat dat houvast betreft, twee onderdelen zijn m.i. van essentieel belang:

 

De door opdrachtgever op te leveren diensten en producten

Leg duidelijk vast wat de verantwoordelijkheden van de opdrachtgever zijn, welke spullen hij op welke termijn dient te leveren, en hoe hij dat moet doen (brochures, foto's, e-mail, floppy).

Wie verzorgt de webhosting, aanvraag/aanmaak van database, inloggegevens? Leg dit soort zaken duidelijk vast zodat daar nooit problemen over ontstaan. Ben je er niet zeker van, maak dan een aanname en zet dit in de offerte. Is de opdrachtgever het er niet mee eens dan trekt ie wel aan de bel (wijs hem op je aannames bij de overhandiging van de offerte) of anders heb je het gewoon op papier staan.

 

De door jou op te leveren diensten en producten

Wat lever je op? Alleen de site? Ook de source codes/grafische bronbestanden? Hoe lever je het aan, installeer je het volledig op de server of stuur je de boel als .zip door aan de opdrachtgever? Ook hier: duidelijkheid scheelt een hoop gejamaar achteraf.

 

Ik laat verstuur of overhandig het in tweevoud, met de Algemene Voorwaarden erbij. Een exemplaar krijg ik dan (als het goed is he ;) ) ondertekend retour: handtekening onder de offerte, paraaf onder de algemene voorwaarden. Daarmee wordt de overeenkomst gesloten en voila: een contract :)

 

/edit: In bovenstaande inhoudsopgave is geen planning opgenomen, die werd vastgesteld in een kick-offmeeting. Dat gegeven is weer wel opgenomen in de offerte, onder "organisatorische uitgangspunten". Normaal gesproken is de planning een belangrijk onderdeel van zo'n contract.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

 

Leuk dat je dit vermeld Edward. Ik zat vanmiddag nog na te denken over het verschil tussen een opdrachtbevestiging en een contract. Als ik een klant een projectvoorstel stuur en ik vraag ze een opdrachtbevestiging (lees kort briefje) met daarin de tekst: "wij gaan akkoord met de door u gedane offerte 'ontwerp driewieler' van 22-10-2004." Is dat dan voldoende?

 

Ik vind te summier. Een opdrachtbevestiging, zeker voor wat betreft webdesign, mag vrij uitgebreid zijn. Er zitten nogal wat risico's aan vast en dan heeft een getekende opdrachtbevestiging met een paraaf onder iedere pagina de voorkeur.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft een webdesign-contract, er staan veel nuttige tips in dit topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=4651;start=0

 

Zelf vind ik het altijd bijzonder van belang om de verantwoordelijkheden ondubbelzinnig te verdelen. Niets is zo vervelend om vlak voor de deadline "maar ik nam aan dat..."-discussies te moeten houden.

 

 

Anders goede bijdrage, reusje erbij.Ik vraag mij wel of of je jezelf niet erg veel werk op de hals haalt. Maar goed, ieder zijn meug.

 

Wat die discussies betreft ben ik het helemaal met je eens. Het lastige met ontwerpen in opdracht (of het nu gaat om webdesign, industriële producten, grafische vormgeving betreft) is dat een klant van te voren wel een idee heeft, maar eigenlijk geen rekening houdt met alle tussentijdse wijzigingen en wat er verder nog achter de schermen bij ontwerpen komt kijken.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.