Hoi,

kvk en belastingdienst geven geen antwoord op mijn vraag: ik heb een VOF. We zijn net een jaartje bezig, en ik moet er nog naast werken als leerkracht.

Nu heeft een school mij een voorstel gedaan, waarbij ik mijn uren als zzp'er moet gaan verdienen.

Vraag: ben ik al een zzp'er binnen de VOF, en kan ik facturen sturen voor mijzelf (zonder dat mijn vennoot er iets mee te maken heeft), of moet ik andere acties ondernemen?

groet Lisette.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43154-ben-je-als-vennoot-een-zzper/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarschijnlijk wil de school een VAR verklaring van jouw.

Die kan je niet op de vof aanvragen maar alleen in persoon. Ik heb ook opdrachtgevers die een VAR verlangen. heb deze gewoon op mijn eigen naam aangevraagd en gekregen en geef de opdrachtgever er een kopie van. Factureren doe ik gewoon vanuit mijn vof. ;)

edit: zie dat je het buiten de vof wilt houden. gaat jouw vennoot daar mee akkoord? En heb je nog andere klanten voor je zelf.

Anders zou de belastingdienst het wellicht toch kunnen zien als verkapt dienstverband.

En wat ook meespeelt is dat er waarschijnlijk toch een gezagsverhouding tussen jou en de school zal zijn. Neem aan dat je niet zelf alles kan bepalen zonder overleg of verantwoording.

• 0

Plus een voortgezet dienstverband omdat waarschijnlijk het zzp-en voor de school de arbeidsovereenkomst binnen drie maanden opvolgt.

Waarom vraagt de school dit en waarom overweeg je dit? Weg CAO, weg vakantiedagen, zekerheid, pensioen, doorbetaling bij ziekte, etc..

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Je hebt zeker gelijk Joost.

Feit is dat ik momenteel geen aanstelling heb bij de school, vanwege teveel boventallige leerkrachten bij het openbare bestuur die op de scholen ingezet moeten worden, voor nieuwe mensen. Ik had een tijdelijk contract, en moest er aan het eind vh schooljaar uit, samen met 9 andere tijdellijke leerkrachten....

Het gaat niet om de functie van groepsleerkracht, maar om het begeleiden van een meisje met een rugzakje, die niet vanuit het bestuur betaald wordt.

• 0

Feit is dat ik momenteel geen aanstelling heb bij de school,

Het gaat niet om de functie van groepsleerkracht, maar om het begeleiden van een meisje met een rugzakje, die niet vanuit het bestuur betaald wordt.

Dat verklaart al een hoop. Dus je hebt nu geen baan (en in de laatste drie maanden ook niet?) en je zou ingehuurd worden voor een specifieke deskundigheid wat impliceert dat er wel eens geen gezagsverhouding zou kunnen zijn. Dat klinkt al beter :)

In de VOF ben je al ondernemer, dan zie ik geen bezwaar om via de VOF te factureren. Maak wel even afspraken met je compagnon over de verdeling van de winst ;)

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar